Fakta
Informasjon er oppdatert av Nord universitet
.
Om studiet
Studieprogrammet er skreddersydd for engelsklærere i 1.-10. trinn og vil gi studentene fleksible verktøy til bruk i klasserommet sitt. Samtidig utvikler studentene sin egen språk- og tekstkompetanse, fagdidaktiske refleksjonsevne og profesjonsfaglig digital kompetanse. Drømmekurset!Husk å søke opptak direkte til Nord universitet innen fristen 15. april. Dersom man ønsker stipend- eller vikarordning, må man søke Udir innen 1. mars.
Studiet består av to emner som er profesjonsrettet og praksisnært: Språk og språklæring, og Tekstbasert læring.
Temaet Engelskundervisning i Norge er gjennomgående. Engelsk 1 for 1. – 10. trinn er et fleksibelt studium for engelsklærere på grunnskolen og har digitale samlinger. Sammen med Engelsk 2 kvalifiserer studiet til å undervise i engelsk på 8. -10. trinn i ungdomsskole.
Emnet gir en forsknings- og praksisbasert innføring i språkopplæring og moderne fagdidaktikk med fokus på profesjonsfaglig digital kompetanse. Emnet vektlegger samarbeid mellom studentene og vil ha en tydelig forankring i undervisningspraksis.
Fagdidaktiske perspektiver knyttet til studentens praksis i egne eller framtidige klasserom, og utvikling av og refleksjon over egne undervisningsopplegg står sentralt. Vurderingsarbeidet i studiet skal gi studentene modeller for eget arbeid med elever.
Undervisning knyttet til felles tema vil foregå samlet der det er hensiktsmessig, men både begynneropplæringens egenart og faglige utfordringer på ungdomstrinnet vil bli ivaretatt gjennom separate økter.
Studentene får anledning til å videreutvikle sin fagdidaktiske spisskompetanse innenfor undervisning på ulike trinn (1-7/5-10). Samtidig vil de tilegne seg en bredere forståelse for progresjonen i et gjennomgående, tverrfaglig og helhetlig utdanningsløp i engelskfaget.
Undervisningsopplegg
Opptaksinformasjon
Godkjent barnehagelærer, grunnskolelærer eller annen lærerutdanning som kvalifisererer til fast ansettelse i skolen.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten
- har kunnskap om språkets kjennetegn og strukturer med vekt på forskjeller og likheter mellom engelsk, norsk og andre språk elever kan
- har kunnskap om hvordan elever lærer språk
- har kunnskap om metoder og arbeidsmåter som fremmer elevenes språklige, kommunikative og interkulturelle kompetanse i 1.-10. trinn, samt flerspråklighets perspektiver
- har kunnskap om tilpasset opplæring, inkludert tilrettelegging for faglig sterke elever
- har kunnskap om digitale språklæringsressurser som kan engasjere elevene
- har kjennskap til normer for ansvarlig kildebruk og personvern
- har kunnskap om ulike tekster i engelsk
- har kunnskap om hvordan tekstbasert læring kan fremme interkulturell kompetanse
- har kunnskap om ulike sjanger (skriftlige, digitale, multimodale), og deres sentrale kjennetegn, med vekt på barne- eller ungdomslitteratur
- har kunnskap om læreplanen for 1.-10. trinn, med vekt på den helhetlige utviklingen til elevene, inkludert tverrfaglige tilnærminger
- har kunnskap om hvordan ulike strategier, metoder og verktøy kan engasjere elever gjennom å skape relevans til deres hverdag
Ferdighet
Kandidaten
- kan bruke engelsk sikkert og funksjonelt samt forklare hvordan engelsk blir brukt i ulike kontekster
- kan veilede elever i deres språkutvikling ved at de kan gjøre seg nytte av forskjeller og likheter mellom engelsk, morsmålet og andre språk de kan
- kan legge til rette for et trygt språklæringsmiljø
- kan bruke læreplanen for 1.-10. trinn, inkludert integrering av grunnleggende ferdigheter
- kan legge til rette for tilpasset opplæring for elever med lese-og skrivevansker
- kan planlegge varierte og differensierte læringsaktiviteter, som også fremmer dybdelæring
- kan bruke digital teknologi for elevers utforsking av språket, med hensyn til normer for ansvarlig kildebruk og personvern
- kan begrunne sine didaktiske valg i tråd med relevant forsknings- og utviklingsarbeid og gjeldende læreplan for aldersgruppen i 1.-7./5.-10. trinn
- kan bruke engelsk skriftlig og muntlig, sikkert og selvstendig
- kan diskutere et utvalg av barne- og ungdomslitteratur og andre kulturelle uttrykk som kan brukes i engelskundervisning av barn og unge
- kan legge til rette for et godt språklæringsmiljø med differensierte og meningsfylte læringsaktiviteter
- kan legge til rette for elevers arbeid med et variert, autentisk tekstutvalg som avspeiler et sosialt og kulturelt mangfold
- kan bruke digital teknologi for elevers utforsking av språket og produksjon av tekster
- kan bruke underveis- og sluttvurdering for å veilede elever i engelskopplæringen
- kan innhente og tilrettelegge informasjon om samfunnsspørsmål og kulturelle tema til bruk i undervisningen
- kjenner forskings- og utviklingsarbeid som er relevant for engelskfaget på 1.-10. trinn
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan anvende relevant fagkunnskap for å reflektere over egen faglige praksis i forhold til gjeldende læreplan og i lys av etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst
- kan bruke sin egen engelskspråklige, profesjonsfaglige digitale og didaktiske kompetanse og bidra til faglig utvikling
- kan anvende relevant fagkunnskap for å kritisk reflektere over egen faglige praksis i forhold til gjeldende læreplan
- kan formidle relevant fagstoff og kommunisere tydelig på engelsk
- kan utvikle og vedlikeholde sin egen engelskspråklige, litterære og didaktiske kompetanse samt bidra til faglig nytenkning
Videre studier
Studiet er et videreutdanningstilbud rettet mot lærere som har færre enn 30 studiepoeng i fagkretsen eller vil oppdatere sine kunnskaper. Sammen med Engelsk 2, 5.-10. trinn kvalifiserer studiet til å undervise i engelsk på 8. - 10. trinn.