Fakta
Informasjon er oppdatert av Nord universitet
.


Om studiet
Ønsker du å utvikle deg i rollen som barnehagelærer og styrke din profesjonsutøvelse i barnehagen? Studiet vil gi studentene avanserte ferdigheter i å kritisk analysere egen profesjonsrolle og barnehagens innhold. Profesjonsteori, bruk av profesjonelt skjønn og globale, nasjonale og lokale diskurser om barn, barndom og barnehage er sentrale tema i emnet.
Opptaksinformasjon
Grunnlaget for opptak er en relevant bachelorgrad eller tilsvarende grad på minimum 3 år (180 studiepoeng).
Med relevant grad menes:
- bachelorgrad i barnehagelærerutdanning/førskolelærerutdanning, eller
- relevant profesjonsutdanning som barnevernspedagog, grunnskolelærer eller tilsvarende med tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk som kvalifiserer til stilling som pedagogisk leder i barnehagen.
Poengberegning og rangering
Ved flere kvalifiserte søkere enn studieplasser rangeres søknadene ut fra et vektet gjennomsnitt av opptaksgrunnlaget. Les mer på siden vår om poengberegning og rangering.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten:
- har avansert kunnskap om profesjonsteoriske perspektiver på barnehagelærerrollen
- har inngående kunnskap om barnehagelærerens profesjonsetiske bevissthet og bruk av profesjonelt skjønn i pedagogisk arbeid
- har avansert kunnskap om hvordan globale, nasjonale og lokale diskurser om barn, barndom og barnehage påvirker barnehagen som institusjon
- har inngående kunnskap om barnehagen som en flerkulturell barndoms- og utdanningsarena
- har inngående kunnskap om nyere forskning på relasjoner i barnehagen og barns utvikling og læring
Ferdigheter
Kandidaten:
- kan kritisk reflektere over og begrunne utøvelse av barnehagelærerrollen i lys av teoretiske perspektiver og nyere forskning
- kan analysere hvordan barnehagelærerens profesjonsidentitet legger føringer for pedagogiske praksiser i barnehagen
- kan selvstendig uttrykke og drøfte hvordan barnehagefaglige diskurser er med på å forme barnehagens innhold og rammene for barns utvikling, lek og læring
- kan utvikle praksiser som styrker relasjoner og fremmer barns lek, læring og utvikling
Generell kompetanse
Kandidaten:
- kan analysere og reflektere over relevante faglige og etiske problemstillinger knyttet til barnehagelærerrollen, barnehagens innhold og barns lek, læring og danning
- kan reflektere over barnehagens rolle i samfunnet i nasjonal og global sammenheng
Videre studier
Studieprogrammet og emnet kan søkes innpasset i masterprogrammet ‘Master i barnehagepedagogikk’ ved Nord universitet.
Karrieremuligheter
Studiet passer for deg som vil øke kunnskap om profesjonsutøvelse i barnehagen. Studiet vil styrke deg for andre stillinger knyttet til utvikling og ledelse i frivillig sektor, offentlig og private organisasjoner, eller andre virksomheter.