Fakta
- Alle (primær)
- Alle (ordinær)
Informasjon er oppdatert av Nord universitet
.
Om studiet
Vil du bidra til at alle skal få like muligheter til gode og meningsfulle liv? Bachelor i vernepleie er Norges eneste helse- og sosialfaglige profesjonsutdanning. Som vernepleier vil du få en unik kompetanse om funksjonsnedsettelser og forhold som skaper funksjonshemming. Som vernepleier vil du ha varierte arbeidsoppgaver hvor du tilrettelegger for og bistår mennesker i alle aldre der de bor og lever sine liv: på skole, jobb, i fritiden og hjemme. Vernepleiere tar utgangpunkt i den enkeltes ressurser og arbeider for å fremme selvbestemmelse, deltakelse, mestring, helse og livskvalitet. Som vernepleier vil du få særlig kompetanse innen:miljøterapeutisk arbeidhabilitering og rehabiliteringhelsefremming og helsehjelp
Beskrivelse av studiet
Studiet er et nett- og samlingsbasert heltidsstudium. Det består av digital undervisning i sanntid, fysiske samlinger på campus, praksis og egenstudier. Studiet har mellom 2-4 fysiske ukesamlinger på 5 dager per semester. Deltakelse på alle fysiske samlinger er obligatorisk. I tillegg vil det være obligatorisk deltakelse på deler av den digitale undervisningen. Digital undervisning i sanntid vil være fordelt på tre faste ukedager. Oversikt over samlinger publiseres for ett år i gangen. Samlet arbeidsmengde er beregnet til 1500 timer per studieår.
Profilen til vernepleierutdanningen ved Nord universitet er likeverdig samfunnsdeltakelse med vekt på individets ressurser, medborgerskap og likeverdige tjenester til alle. Vernepleierutdanningen utdanner samfunnsengasjerte og reflekterte helse- og sosialpolitiske aktører med høy etisk bevissthet og gode kommunikasjons- og samarbeidsferdigheter. Gjennom studiet utvikler studenten kompetanse til å kunne utvikle fremtidens helse- og velferdstjenester.
Utdanningen bygger på en sosiokulturell forståelse av læring som innebærer at mennesker lærer når de er aktive medskapere i kunnskapsprosesser. Studiet vektlegger derfor samarbeidslæring og har mange ulike studentaktive læringsformer. Dette innebærer at studentene selv må ta aktivt ansvar for å bidra i læringen.
I løpet av studiet skal studenten gjennomføre totalt 13 emner. Tre av emnene (45 studiepoeng) er praksisstudier. Praksis utgjør til sammen 30 uker. Det er en praksisperiode på 10 uker hvert studieår. Resten (135 studiepoeng) er teoristudier. Åtte teoriemner er spesifikke for vernepleierutdanningen. I tillegg til de utdanningsspesifikke emnene er det ett heldigitalt tverrfaglig fellesemne for alle bachelorutdanningene ved fakultetet. I løpet av studiet skal studenten også gjennomføre et valgfritt emne på minimum 10 stp. Studenten kan velge mellom å skrive bacheloroppgaven i gruppe tilknyttet siste praksisperiode eller individuelt.
Undervisningsopplegg
Studiet er et nett- og samlingsbasert heltidsstudium. Det består av digital undervisning i sanntid, fysiske samlinger på campus, praksis og egenstudier. Studiet har mellom 2-4 fysiske ukesamlinger på 5 dager per semester. Deltakelse på alle fysiske samlinger er obligatorisk. I tillegg vil det være obligatorisk deltakelse på deler av den digitale undervisningen. Digital undervisning i sanntid vil være fordelt på tre faste ukedager. Oversikt over samlinger publiseres for ett år i gangen. Samlet arbeidsmengde er beregnet til 1500 timer per studieår.
Opptaksinformasjon
Opptak til studieprogrammet krever generell studiekompetanse. Du kan lese om generell studiekompetanse på nettsidene til Samordna opptak.
Søkere som ikke har generell studiekompetanse og er 25 år eller eldre, kan søke om opptak på grunnlag av realkompetanse. Du kan lese om kravene til realkompetanse på siden vår om realkompetanse.
I tillegg til de generelle kravene for realkompetanse gjelder følgende krav for dette studieprogrammet:
Minimum tre av de fem årene med arbeidserfaring må være relevant for bachelor i vernepleie.Relevant erfaring vil være praksis fra offentlig, privat eller frivillig sektor hvor man har arbeidet med tjenester og/eller tilbud til barn, unge, voksne eller eldre. Dette kan eksempelvis være praksis innen helse-, omsorg-, sosial-, kultur-, undervisnings- og oppvekstsektor og kriminalomsorg.
Søkeren må ha arbeidet direkte med tjenestemottakere gjennom utdanning eller arbeid. Omsorg for eget barn/fosterbarn med spesielle utfordringer, som innebærer ekstra oppfølging eller andre spesielle erfaringer knyttet til omsorg og tilrettelegging, kan inngå i de tre årene med relevant arbeidspraksis.
Andre krav i løpet av studiet
For adgang til praksis i studiet kreves politiattest for kommunale helse og omsorgstjenester og fullstendig utfylt skjema for tuberkulose- og MRSA-testing. Gå inn på Fakultet for sykepleie og helsevitenskap sin praksisside for mer informasjon og lenker. Informasjon om politiattest ligger under "Politiattest", mens skjema for tuberkulose- og MRSA-testing ligger under "Erklæringar".
Helsetjenestene har fag-/pasientjournalsystemer, med ulike krav til tilgang/pålogging. Vær oppmerksom på at studenter som skal i praksisstudier må påregne å ha gyldig pass eller nasjonalt ID-kort.
Se nettsidene til Politiet for informasjon om pass og nasjonalt ID-kort Om pass og ID-kort - Politiet.no og nettsidene til Digitaliseringsdirektoratet for mer informasjon om sikkerhetsnivå Ulike sikkerhetsnivå | Hjelpesider for fellesløsninger
Læringsutbytte
Sluttkompetanse (ved endt studium)
Etter avsluttet studium har studenten følgende kompetanse innenfor vernepleierens fem kunnskapsområder:
Kunnskapsområde 1 Profesjon, etikk og samarbeid
Kunnskap: Har bred kunnskap om kommunikasjon, samhandling og samarbeid
Ferdighet: Kan anvende faglig kunnskap for å kritisk diskutere egen arbeidsprosess og modeller i vernepleiefaglig arbeid
Generell kompetanse: Har innsikt i relevante fag- og etiske problemstillinger i vernepleierens yrkesutøvelse og kan identifisere, reflektere over og håndtere disse i tjenesteutøvelsen gjennom faglig skjønn
Kunnskapsområde 2 Miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering.
Kunnskap: Har bred kunnskap om miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering
Ferdighet: Kan anvende relevante metoder i kartleggings- og utredningsarbeid for å identifisere brukeres mål og behov som grunnlag for tiltak
Generell kompetanse: Har innsikt i teorier, prosesser og metoder som kreves for å tilby koordinert, sammenhengende og kunnskapsbasert miljøterapeutisk arbeid, habilitering og rehabilitering
Kunnskapsområde 3 Helsefremming og helsehjelp
Kunnskap: Har bred kunnskap om sammenhenger mellom helse, funksjonshemming, funksjonsnedsettelse og sykdom nasjonalt og globalt i et individ-, samfunns- og livsløpsperspektiv
Ferdighet: Kan anvende faglig kunnskap som bidrar til god folkehelse gjennom helsefremming og sykdomsforebygging i et livsløpsperspektiv
Generell kompetanse: Kan planlegge, gjennomføre, dokumentere og evaluere forsvarlig helsehjelp i samarbeid med brukere og andre profesjoner med utgangspunkt i respekten for den enkeltes verdighet og behov
Kunnskapsområde 4 Inkludering, deltakelse og rettigheter
Kunnskap: Har bred kunnskap om inkludering, likestilling og ikke-diskriminering
Ferdighet: Kan anvende oppdatert kunnskap om helse- og velferdssystemet, lovgrunnlag og faglige anbefalinger i sin tjenesteutøvelse for å sikre likeverdige og faglig forsvarlige tilbud til tjenestemottakerne
Generell kompetanse: Kan formidle faglige synspunkter og erfaringsbasert kunnskap knyttet til funksjonshemmedes rettigheter for å bidra til selvbestemmelse og likeverdig samfunnsdeltakelse for personer med funksjonsnedsettelser
Kunnskapsområde 5 Kritisk tenkning, kunnskapsbasert praksis og innovasjon
Kunnskap: Har kunnskap om forskningsmetoder, og prinsipper og begreper for vurdering av vitenskapelig kvalitet
Ferdighet: Kan anvende faglig kunnskap, relevante resultater fra forskings- og utviklingsarbeider og vitenskapelige metoder som grunnlag for å belyse faglige problemstillinger og treffe begrunnede valg i yrkesutøvelsen
Generell kompetanse: Kan planlegge og gjennomføre kvalitetsutviklingsarbeid og tjenesteinnovasjon for å bidra til systematiske og kvalitetsforbedrende arbeidsprosesser og bærekraftig utvikling i samarbeid med brukere, pårørende, andre tjenesteytere og aktører
Videre studier
Etter avsluttet bachelorgrad kan du fordype deg innen et fagområde du er spesielt interessert i. Vernepleierutdanning kvalifiserer for mange ulike helse- og sosialfaglige videreutdanninger og masterstudier.
Hos oss kan du kan eksempelvis ta videre utdanning innen psykisk helsearbeid, folkehelsearbeid, demensomsorg, velferdsteknologi, sosialt arbeid, veiledning, musikkbasert miljøbehandling og kunnskapsledelse.
Karrieremuligheter
Som vernepleier får du en allsidig og attraktiv kompetanse.
Vernepleiere jobber ofte som miljøterapeuter og bistår mennesker i deres hverdagsliv i ulike deler av helse-, omsorgs- og velferdstjenestene. Som vernepleier legger du til rette for at mennesker med fysiske, psykiske og sosiale funksjonsvansker får muligheter for deltakelse i samfunnet på lik linje med andre.
Du kan blant annet arbeide innen hjemmebaserte tjenester, barnevern, i spesialisthelsetjenesten og i skole- og barnehagesektoren.
Utveksling
Kunne du tenkt deg å ta et praksisemne i tolv uker i utlandet? Eller kanskje du ønsker å reise ut et helt semester?
Du kan reise på utveksling til utlandet i løpet av fjerde semester. Du kan blant annet reise til Augsburg i USA, og vi jobber med å få til flere avtaler over hele verden. Ta kontakt med rådgiver for internasjonalisering på fsh-international@nord.no for mer informasjon om hvilke universiteter vi har avtale med, eller du kan bestille tid for en samtale om utveksling her. Du kan også lese mer om utvekslingsmulighetene dine her.