Fakta

Lærested:
Sted:
Bodø
Studietype:
Bachelor, 3 år
Studietempo: Deltid
Studiepoeng:
180

Informasjon er oppdatert av Nord universitet

.

Om studiet

Formålet med sykepleierutdanningen er å utdanne yrkesutøvere som er kvalifisert for å utføre sykepleie i alle ledd av helsetjenesten. Sykepleierutdanningen har som mål å utdanne selvstendige, ansvarsbevisste og reflekterte sykepleiere. Sykepleiere som er utdannet ved Nord universitet skal kjennetegnes som klinisk kompetente praktikere med sterk sykepleiefaglig identitet.Bachelor i sykepleie er grunnlaget for å søke om autorisasjon som sykepleier.Dette studiet, regional nett- og samlingsbasert sykepleie, gir en arbeidsmengde tilsvarende 75 % pr. år sammenlignet med heltidsstudiet i sykepleie. Dette tilsvarer 30 studietimer i uken. Studiet strekker seg over lenger tid, der man bruker 4 år istedenfor 3 år.Å ta sykepleierutdanning over 4 år er arbeidskrevende, og det anbefales å begrense jobbing ved siden av studiene. Man må også ta høyde for at man under praksisstudier - til sammen omtrent 50 uker - har 100 % studiebelastning.Undervisningen skal i stor grad være digital, med unntak av fysisk samling i studentens førstesemester, og påfølgende samlinger som innebærer ferdighetstrening, simuleringsøvelser og annen undervisning som er avhengig av en fysisk kontekst eller tilstedeværelse. Praksisperiodene gjennomføres på praksissteder som Nord universitet har samarbeidsavtaler med.Hva kan du jobbe som?Som sykepleier kan du blant annet arbeide i kommunene, på sykehus (offentlig/privat), i utlandet, innen offshore, i krigs- og katastrofeområder, på videregående skoler, høgskoler og universitet.

Formålet med sykepleierutdanningen er å utdanne yrkesutøvere som er kvalifisert for å utføre sykepleie i alle ledd av helsetjenesten. Sykepleierutdanningen har som mål å utdanne selvstendige, ansvarsbevisste og reflekterte sykepleiere. Sykepleiere som er utdannet ved Nord universitet skal kjennetegnes som klinisk kompetente praktikere med sterk sykepleiefaglig identitet.

Helse- og velferdstjenestene og arbeidslivet er i endring. Nye medisinske og teknologiske utfordringer, samt endrede alderssammensetninger i samfunnet stiller krav til helsetjenesteutvikling. Studentene skal få kompetanse til å utvikle og iverksette fremtidsrettede løsninger i arbeidslivet gjennom nye og digitale læringsformer, og ved å legge bedre til rette for bærekraftig innovasjon.

Dette innebærer at sykepleiere

- møter faglige, etiske og mellommenneskelige utfordringer

- tar ansvar for og bidrar til menneskers helse og egen og andres utvikling

- utøver sykepleie på grunnlag av kunnskaper, sykepleiens verdigrunnlag og ferdigheter.

Første del av studiet har fokus på helsepersonells felles kunnskaps- og verdigrunnlag, anatomi, fysiologi, biokjemi, grunnleggende sykepleie, eldres særegne behov for sykepleie, utvalgte sykdommer, samfunnsvitenskapelige emner og ledelse av eget arbeid.

Videre i studiet skal studenten lære sykepleie til mennesker med akutt, kronisk og kritisk sykdom, både somatisk og psykisk. På slutten av femte semester er det fokus på sammensatte sykdomsbilder og komplekse pasienttilstander. Siste del av studiet skal omfatte komplekse og sammensatte pasienttilstander og sykdomsbilder, sykepleiefaglig ledelse og tverrfaglig samarbeid.

Sykepleiens verdigrunnlag: Sykepleierutdanningen er fundert på et menneskesyn som tar utgangspunkt i at det enkelte mennesket er unikt og sammenvevd av biologiske, psykiske, sosiale og åndelige dimensjoner, der helheten er større og mer enn summen av dimensjonene. Sykepleiefagets begrunnelse er respekten for det enkelte menneskets liv og iboende verdighet. Sykepleie bygger på barmhjertighet, omsorg og respekt for menneskerettighetene, og sykepleieren skal fremme helse, forebygge sykdom, lindre lidelse og sikre en verdig død. Sykepleieren har et faglig, etisk og personlig ansvar for egne handlinger og vurderinger i utøvelsen av sykepleie, og har ansvar for å tilegne seg kunnskap om lovverk som regulerer tjenesten.

Studiet består av både teoretiske, dialogbaserte, nettbaserte og praktiske arbeids- og undervisningsformer som understøtter hverandre. Studenten må kunne uttrykke seg på norsk både skriftlig og muntlig. Gjennom deltagelse i de læringssituasjonene som tilrettelegges, utvikler studenten faglig og personlig kompetanse i sykepleie. Utdanningen stiller derfor krav til aktiv deltagelse.

Det forventes at:

• studenten legger ned arbeidsinnsats pr. år tilsvarende 75 % av et heltidsstudium

• studenten deltar aktivt i skolens tilrettelegging for læring

• studentens handlinger er i samsvar med yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere

• studenten er engasjert, løsningsorientert og samarbeider med Nord universitet i videreutviklingen av sykepleierutdanningen gjennom aktiv bruk av studentdemokratiet.

Opptaksinformasjon

Opptak til studieprogrammet krever generell studiekompetanse og krav til bostedsadresse. Du kan lese om generell studiekompetansenettsidene til Samordna opptak.

Spesielle opptakskrav

Bostedskrav

Du må ha registrert bostedsadresse i region Orkland, som består av følgende kommuner:

  • Aure, Frøya, Heim, Hitra, Orkland, Rennebu, Rindal, Skaun, Surnadal, Røros, Holtålen, Midtre Gauldal, Melhus, Oppdal, Tydal, Selbu, Malvik, Osen, Indre Fosen, Ørland, Åfjord


Søkere må laste opp bostedsattest i søknaden.

Realkompetanse

Opptak til Bachelor i sykepleie krever generell studiekompetanse eller realkompetanse. Du kan lese om generell studiekompetansenettsidene til Samordna opptak.

Søkere som ikke har generell studiekompetanse og som fyller 25 år eller mer i søknadsåret, kan søke om opptak på grunnlag av realkompetanse.Du kan lese om de generelle kravene til realkompetanse på siden vår om realkompetanse.

Søkere på realkompetanse må dekke spesielle opptakskrav. Søkere må laste opp bostedsattest i søknaden.

Søkere må ha relevant yrkeserfaring i minimum 5 år omregnet til heltid. Inntil 2 av disse årene kan erstattes av

  • militær-/siviltjeneste (førstegangstjeneste) inntil ett år
  • relevant utdanning fra videregående skole, folkehøgskole eller tilsvarende
  • relevant ulønnet arbeid (tillitsverv, organisasjonsarbeid, politisk arbeid)
  • omsorgsarbeid for egne barn, inntil ett år


For Bachelor i sykepleie regnes følgende som relevant yrkeserfaring og utdanning:

  • Arbeid innen helse-, sosial-, omsorg-, barnehage- og undervisningssektor eller lignende der søker har arbeidet med pasienter, klienter, barn eller elever
  • Skoler med relevant linje/fag for utdanningen – for eksempel allmenne fag, økonomiske/administrative fag og helse- og sosialfag
  • Fagbrev som helsefagarbeider, og arbeidserfaring i helse- og omsorgssektoren der søker har arbeidet med pasienter

Lærlingtid teller ikke som yrkeserfaring, men som utdanning.


Videre gjelder følgende faglige krav:

  • Norsk på Vg1 og/eller Vg2 tilsvarende 112 årstimer (Kunnskapsløftet) eller norsk på grunnkurs og VK1 tilsvarende 4 uketimer (Reform 94)
  • Matematikk 1T/1P/1PY+2PY, minimum 140 timer (Kunnskapsløftet) eller matematikk tilsvarende 3 uketimer (Reform 94)
  • Engelsk tilsvarende 140 årstimer (Kunnskapsløftet) eller 5 uketimer fra et studieforberedende utdanningsprogram (Reform 94) eller 4 uketimer fra et yrkesfaglig utdanningsprogram (Reform 94)
  • Naturfag fra Vg1 tilsvarende minimum 56 årstimer (Kunnskapsløftet) eller naturfag grunnkurs tilsvarende 3 uketimer (Reform 94)

Det gjøres en individuell vurdering ut fra dokumentert utdanning og arbeidspraksis.

Andre krav i løpet av studiet

For adgang til praksis i studiet kreves politiattest for kommunale helse og omsorgstjenester og fullstendig utfylt skjema for tuberkulose- og MRSA-testing. Gå inn på Fakultet for sykepleie og helsevitenskap sin praksisside for mer informasjon og lenker. Informasjon om politiattest ligger under "Politiattest", mens skjema for tuberkulose- og MRSA-testing ligger under "Erklæringar".

Helsetjenestene har fag-/pasientjournalsystemer, med ulike krav til tilgang/pålogging. Vær oppmerksom på at studenter som skal i praksisstudier må påregne å ha gyldig pass eller nasjonalt ID-kort.

Se nettsidene til Politiet for informasjon om pass og nasjonalt ID-kort Om pass og ID-kort - Politiet.no og nettsidene til Digitaliseringsdirektoratet for mer informasjon om sikkerhetsnivå Ulike sikkerhetsnivå | Hjelpesider for fellesløsninger

Læringsutbytte

Forventet sluttkompetanse: Paragrafene det vises til i læringsutbyttene er fra Forskrift om nasjonal retningslinje for sykepleierutdanning.

Kunnskap

Kandidaten

  • har bred kunnskap om menneskets grunnleggende behov, menneskekroppens anatomi og fysiologi og de vanligste sykdommer, symptomer, sykdomsforløp og behandling (§4)
  • har bred kunnskap om sykepleierens funksjonsområder (helsefremming, forebygging, behandling, rehabilitering, lindring og palliasjon) (§4)
  • har kunnskap om teknologi og digitale løsninger i helsetjenesten (§19)
  • har kunnskap om informasjonssikkerhet i sykepleieutøvelsen (§19)
  • har kunnskap om sykepleievitenskap og annen relevant helsevitenskap og det teoretiske grunnlaget for hvordan det vitenskapelige arbeidet er utviklet innen fagområdet (§10)
  • kan oppdatere sin fagkunnskap både i teoretiske og i praktiske problemstillinger (§10)
  • kjenner til verktøy og metoder for tjenesteutvikling og innovasjon (§16)
  • har bred kunnskap om sentrale verdier og begreper i sykepleie, sykepleiens historiske utvikling og dens betydning for profesjons- og tjenesteutvikling (§7)
  • har kunnskap om ledelse og organisering av helsetjenestene (§13)

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan anvende faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid i teoretiske problemstillinger og kan treffe begrunnede valg (§11)
  • kan anvende systematisk observasjon, vurdere, beslutte, iverksette og dokumentere hensiktsmessige sykepleietiltak i praksis, samt evaluere effekten og justere ved behov (§5)
  • kan reflektere og kritisk vurdere etiske og juridiske utfordringer ved bruk av teknologi og digitale løsninger (§20)
  • kan anvende teknologi og digitale løsninger i den hensikt å understøtte pasienters og pårørendes ressurser, mestringsmuligheter og medvirkning (§20)
  • har kulturkompetanse til å vurdere, planlegge, gjennomføre og evaluere sykepleie i nasjonal og internasjonal kontekst (§5)
  • kan reflektere over egen fagutøvelse av sykepleie til pasienter og pårørende og justere denne under veiledning (§8)
  • kan finne og kritisk vurdere aktuell informasjon i fag- og forskningslitteraturen for å belyse en sykepleiefaglig problemstilling (§11)
  • kan beherske kartleggings-, vurderings-, dokumentasjons- og kommunikasjonsverktøy i sykepleieutøvelsen (§14)

Generell kompetanse

Kandidaten

  • har innsikt i sykepleiens yrkesetiske retningslinjer og faglige problemstillinger og kan håndtere ulike situasjoner med bakgrunn i disse (§9)
  • kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver og prosjekter over tid, alene og i samarbeid med pasienter, pårørende, medstudenter og andre, og i tråd med etiske krav og retningslinjer (§12)
  • kan formidle sentralt fagstoff som teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig (§12)
  • har innsikt i utvikling og bruk av teknologi og digitale løsninger på individ- og systemnivå (§21)
  • har innsikt i teknologi og digitale løsningers påvirkning på tjenesteutøvelsen (§21)
  • kan planlegge og gjennomføre kommunikasjon og samhandlingsprosesser med andre faggrupper og gjennom tverrfaglig samarbeid bidra til utvikling av god sykepleiepraksis (§9, 12)
  • kjenner til kvalitetsutfordringer som krever innovasjon og kan planlegge og gjennomføre tjenesteutvikling i samarbeid med pasienter og pårørende (§18)

Videre studier

Ved fullført program tildeles graden bachelor i sykepleie. Bachelor i sykepleie gir grunnlag for opptak til videreutdanninger i sykepleie, tverrprofesjonelle helsefaglige videreutdanninger og mastergradsstudier.

Karrieremuligheter

Som sykepleier kan du blant annet arbeide i kommunene, på sykehus (offentlig/privat), i utlandet, innen offshore, i krigs- og katastrofeområder, på videregående skoler, høgskoler og universitet.

Utveksling

Som sykepleierstudent kan du ta deler av utdanningen i utlandet. Erfaring fra utenlandsopphold vil gi deg kunnskap og minner for livet.

Sykepleierutdanningen ved Nord universitet samarbeider med rundt 30 institusjoner i Asia, Europa og USA.

Ta kontakt med rådgiver for internasjonalisering på fsh-international@nord.no for mer informasjon om hvilke universiteter vi har avtale med, eller du kan bestille tid for en samtale om utveksling her. Les mer om utvekslingsmulighetene dine her.

Kvalifikasjon/tittel

Bachelor i sykepleie

Alle utdanninger innen