Fakta
Informasjon er oppdatert av Nord universitet
.
Om studiet
Drømmer du om å leve av musikk?Er du klar over hvilke muligheter du har som musikkfagarbeider til å skape din egen arbeidsplass?Både det frivillige og profesjonelle kulturlivet venter på flere engasjerte og kompetente musikere, dirigenter, musikk-helsearbeidere, musikkprodusenter, kulturarbeidere – eller det DU drømmer om!Enten du er allsidig eller har en spesifikk retning du ønsker å fordype deg i, finnes det et mangfold av muligheter som kan kombineres eller skapes av deg.En treårig bachelor i musikk ved Nord universitet gir deg musikkfaglig kompetanse, kunstnerisk utvikling, bransjekunnskap og frihet til å fordype deg i det du brenner mest for, både individuelt og i samspill med andre.
Bachelor i musikk tilbyr en treårig utdanning på bachelornivå, som kvalifiserer for musikkfaglig arbeid innen ulike felt i kulturlivet – både frivillig og profesjonelt. Utdanningen gir også et solid grunnlag for å utvikle deg som utøvende musiker, med de mulighetene som finnes i arbeidsmarkedet.
Studiet fokuserer hovedsakelig på emner med utøvende innhold og emner som retter seg mot å skape egen arbeidsplass. Studiet tilbyr en innføring i profesjonsforståelse som dekker ulike tema innen pedagogikk, psykologi og kommunikasjon og profesjonskunnskap med fokus på bransjekunnskap og entreprenørskap.
Det legges vekt på at undervisningen skal være prosessorientert. Det er derfor nødvendig med deltakelse og aktivt samarbeid mellom studentene for å kunne oppnå det ønskede læringsutbyttet som er satt for studieprogrammet. Det kreves derfor minimum 80 prosent obligatorisk deltakelse i de ulike emnene.
I første studieår har studentene et obligatorisk skrivekurs knyttet til innlevering i ett av emnene. Det legges også til rette for en ekskursjon av en ukes varighet i første studieår. De faglige premisser for denne legges med grunnlag i semesterplanene.
I andre studieår, velger studentene et eget fordypningsområde. Dette inkluderer muligheten til å velge mellom emnene Joik som utgangspunkt og Musikkbasert miljøbehandling eller gjennomføre et selvvalgt prosjekt. Som selvvalgt prosjekt kan studentene velge egne fordypningstema, som for eksempel musikalsk utøvelse, direksjon og ledelse av ulike ensembler, komponering og arrangering, eller musikkproduksjon i studio.
Studieprogrammet inkluderer to tre-ukers prosjektperioder, hvor studentene utvikler kunstneriske produksjoner for bestemte målgrupper. Prosjektene gjennomføres som selvvalgte utviklingsarbeid, for eksempel sceneeller studioarbeid med ulike ensembler, kunstnerisk arbeid med aktører i kulturlivet eller helserelatert musikkarbeid.
Disse prosjektperiodene har et individuelt yrkesrettet fokus og er en unik ressurs for studentenes faglige utvikling gjennom å gi et solid kunnskaps- og erfaringsgrunnlag for bacheloroppgaven og egen kunstnerisk praksis. De gir også verdifull kontakt med relevante arbeidsmarkeder.
Musikkutdanningen i Levanger har et aktivt og allsidig musikkmiljø som gjør seg bemerket gjennom egne arrangementer og konserter, studentenes eget Musikkforum og samarbeid med andre eksterne musikkmiljøer.
Universitetet er godt tilrettelagt for utøvende musikkvirksomhet, med en egen konsertscene med profesjonell lyd- og lys rigg, lydstudio og gode øvingsfasiliteter.
Nord universitet Levanger tilbyr også andre kreative studier som Film/TV, Spill og underholdning, CG Art og animasjon og teaterutdanning, noe som gir våre musikkstudenter muligheter for unike tverrfaglige samarbeid.
Opptaksinformasjon
Opptak til studieprogrammet krever generell studiekompetanse.
Søkere som ikke har generell studiekompetanse, og er 25 år eller eldre, kan søke om opptak på grunnlag av realkompetanse.
Det er krav om opptaksprøve til bachelor i musikk. Denne gjennomføres for å sikre et grunnleggende faglig nivå.
Prøven er tredelt og består av:
a) gehør- og teoriprøve
b) praktisk del for å se nivå i hovedinstrument
c) muntlig del for å avklare motivasjon og ønsker for valg av utdanning.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten:
• har bred kunnskap om musikkfagenes egenart og historie, og om hvordan den digitale utviklingen påvirker deres innhold og arbeidsmåter.
• har bred kunnskap om, og forståelse for betydningen av kunstnerisk utviklingsarbeid og forskning i musikkformidlende arbeid.
• Kjenner til både nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid innen musikkfeltet
• kan oppdatere sin kunnskap om det musikkfaglige området relatert til egen musikkutøvelse og formidling.
• har kunnskap om musikkfaglig arbeid, fagets historie, tradisjoner og musikkens funksjon i samfunnet.
• har kunnskap om samisk kunst og kultur.
Ferdigheter
Kandidaten:
• Kan anvende forskningsbasert kunnskap på praktiske og teoretiske problemstillinger og treffe begrunnede valg innenfor det musikkfaglige området.
• kan anvende ulike uttrykk, former og teknikker i praktisk, utøvende og skapende arbeid.
• kan anvende profesjonsfaglig digital kompetanse i kreativt arbeid, læringsprosesser, dokumentasjon og formidling.
• kan anvende kunnskap om samisk musikk og kultur i skapende arbeid og i ulike formidlingskontekster.
Generell kompetanse
Kandidaten:
• har innsikt i relevante fag og yrkesetiske problemstillinger innenfor fagområdet musikk.
• har evne til å arbeide skapende og kreativt i ulike formidlingssammenhenger og reflektere over egen og andres kunstneriske praksis og utøvelse.
• kan inspirere og legge til rette for bærekraftig innovasjon og entreprenørskap i samarbeid med relevante aktører innenfor samfunns-og kulturliv.
• kan bidra til å utvikle egen praksis, deriblant å gjennomføre prosjekter der framføring av musikk inngår i en uttrykksmessig helhet sammen med andre kunstformer.
• har evne til å formidle sentralt fagstoff muntlig og skriftlig og delta i faglige diskusjoner innenfor fagområdet.
• Kan dele og anvende sine kunnskaper og erfaringer om estetiske og kunstneriske prosesser og reflektere omkring egne og andres estetiske og kunstneriske valg.
• Kan anvende kunnskap om det nasjonale og internasjonale musikkfeltet i planlegging og bygging av egen karriere.
• Har kjennskap til dybdelæring, kreativitet, nytenkning og innovasjon innenfor fagområdet.