Fakta
- Alle (primær)
- Alle (ordinær)
Informasjon er oppdatert av Nord universitet
8. februar 2023.


Om studiet
Er du interessert i markedsføring og kommunikasjon? Høres det spennende ut å jobbe internasjonalt med salg og markedsføring? Dette studiet gir deg solide kunnskaper om merkevarebygging, markedskommunikasjon, salg, konsumentadferd, logistikk og butikkledelse i en global arena. Kombinert med bedriftsøkonomiske emner og språk gir studiet kandidatene et godt grunnlag for å forstå og jobbe i de internasjonale markedene.
Programmet i internasjonal markedsføring har som formål å sikre kandidatene en bred og solid forståelse for hvilke utfordringer organisasjoner står overfor når de spesielt ønsker å selge sine produkter til internasjonale markeder. Normert studietid er tre år. Programmet sikrer kandidaten bred kunnskap innenfor fagområdene markedsføring, økonomi og administrasjon. Kandidaten gis gode muligheter både for å studere og/eller ha praksisopphold i utlandet. Deler av undervisningen kan bli gitt på engelsk.
Opptaksinformasjon
Opptak til studieprogrammet krever generell studiekompetanse.
https://www.nord.no/no/studier/opptak/generellstudiekompetanse
Realkompetanse
Søkere som ikke har generell studiekompetanse og er 25 år eller eldre, kan søke om opptak på grunnlag av realkompetanse.
I tillegg til de generelle kravene for realkompetanse gjelder følgende krav for dette studieprogrammet:
Relevant yrkeserfaring: Minimum tre av de fem påkrevde årene med arbeidserfaring må kunne relateres til fagområdene økonomi, administrasjon, markedsføring eller organisasjonsarbeid.
Andre spesielle faglige krav: Matematikk og engelsk på nivå med generell studiekompetanse.
Realkompetansesøkere oppfordres til å søke på Årsstudium i økonomi og ledelse.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Kandidaten
- har bred kunnskap om sentrale begreper, modeller, strategier og teoretiske perspektiver en organisasjon kan benytte seg av for å markedsføre sine produkter og tjenester mot nasjonale og internasjonale markeder og segmenter
- har bred kunnskap om grunnleggende kulturelle, juridiske, politiske og økonomiske faktorer bedrifter må ta høyde for når virksomheten opererer internasjonalt
- kjenner til de mest anvendte forskningsmetodene innenfor markedsføringsfaget, herunder: spørreundersøkelser, dybdeintervju, fokusgrupper, eksperimenter og observasjon
- kan oppdatere egen kunnskap innenfor fagområdet internasjonal markedsføring og konkurranseutsatte næringer
- har kunnskap om markedsføringfagets opprinnelse og historie, ulike orienteringer, herunder markedsorientering, og konkurranseformer som preger forskjellige markeder
Ferdigheter
Kandidaten
- kan finne og anvende relevant markedsinformasjon og fagstoff, samt fremstille denne for å belyse en definert problemstilling
- kan foreta enkle markedsanalyser og utarbeide markedsplaner og produktstrategier, som ledd i å utvikle effektiv og hensiktsmessig markedsføring
- kan lese et finansregnskap og forklare finansielle nøkkeltall som er beregnet på grunnlag av regnskapet
- kan reflektere over egen faglig utførelse og tilpasse denne ut i fra faglige tilbakemeldinger og veiledning på større arbeider
- behersker dataverktøy for å analysere regnskap, statistikk og sosiale medier, deriblant: Microsoft Excel, IBM SPSS, Google analytics, m.fl.
Generell kompetanse
Kandidaten
- har innsikt i relevante juridiske og etiske problemstillinger i sammenheng med ledelse, markedsføring, reklame og bedrifters samfunnsansvar
- kan gjennomføre empiriske undersøkelser i form av å planlegge, innhente og fremstille data i tråd med grunnleggende metodiske prinsipper innenfor samfunnsfag, alene og/eller som deltager i en gruppe
- kan presentere, diskutere og argumentere for et gitt syn foran en forsamling
- har kjennskap til forskning, utvikling og anvendelsen av ny teknologi og trender innenfor markedsføringsfaget
Videre studier
Kandidatene kan gå videre på masterstudier. Generelt er det krav
til minst C i snitt for opptak til masterstudier. Opptakskravet
til det enkelte studiet må studenten undersøke selv.
Her er noen eksempler på videre masterstudier:
- Master of Science in Business ved Nord universitet,
Handelshøgskolen
For å kvalifisere til dette programmet kreves det en konkret sammensetning av valgemner - MSc i global ledelse ved Nord universitet, Handelshøgskolen
Karrieremuligheter
Kandidater med graden Bachelor i internasjonal markedsføring er kvalifisert for å jobbe med salg og markedsføring innenfor et vidt spekter av bransjer og markeder. Norske dagligvarekjeder og eksportfirma er to eksempler.
Utveksling
Har du tenkt på muligheten for å dra til utlandet i løpet av
studietida?
I femte semester kan du reise på et utvekslingsemester til en av
våre partneruniversiteter. Hvis du ikke vil reise bort et helt
semester kan du dra på sommerskole og ta 1-2 emner. Du kan også
reise på internship til Brasil i løpet av sommeren mellom 2. og
3. studieår. Som en del av studiet kan du ha 15 ukers praksis i
en bedrift i utlandet i løpet av siste semester.Ta kontakt med
internasjonal rådgiver for ditt fakultet hvis du har spørsmål.