Fakta

Lærested:
Sted:
Bodø
Studietype:
Bachelor, 3 år
Studieform: Undervisning ved lærestedet
Studietempo: Heltid
Studiepoeng:
180
Søknadsfrist: 15. april
Opptakskrav: GENS
Poenggrenser 2024:
  • Alle (primær)
  • Alle (ordinær)
Studieplasser: 30
Nettbasert: Nei
Samlingsbasert: Nei
Deltid: Nei
Søknadskode (SO): 204473

Informasjon er oppdatert av Nord universitet

.

Om studiet

Er du interessert i ledelse, internasjonal markedsføring, merkevarebygging og handel? Høres det spennende ut å jobbe internasjonalt? Dette studiet gir deg solide kunnskaper om merkevarebygging, markedskommunikasjon, salg, konsumentadferd, logistikk, ledelse, innovasjon, bærekraft og strategi på en internasjonal arena. Kombinert med bedriftsøkonomiske emner og språk, gir studiet kandidatene et godt grunnlag for å forstå og jobbe i bedrifter som opererer både på nasjonale og internasjonale markeder. I løpet av studieprogrammet er det muligheter for utvekslingsopphold ved et partneruniversitet og praksisopphold i en norsk eller internasjonal bedrift.

Dette studieprogrammet gir deg solide kunnskaper om markedsføring og ledelse, og gir deg muligheter til å arbeide med strategisk markedsføring, merkevarebygging og organisasjonsledelse. Studieprogrammet tilbyr en internasjonal tilnærming til handel, markeder, organisasjoner og ledelse - kombinert med bedriftsøkonomi, språk og kulturforståelse. Studieprogrammet gir deg et godt grunnlag for en karriere internasjonalt og nasjonalt.

Undervisningsopplegg

Campusbasert undervisning langsgående i hele semesteret.

Opptaksinformasjon

Opptak til studieprogrammet krever generell studiekompetanse.

Realkompetanse

Søkere som ikke har generell studiekompetanse og er 25 år eller eldre, kan søke om opptak på grunnlag av realkompetanse.

I tillegg til de generelle kravene for realkompetanse gjelder følgende krav for dette studieprogrammet:

Relevant yrkeserfaring: Minimum tre av de fem påkrevde årene med arbeidserfaring må kunne relateres til fagområdene økonomi, administrasjon, markedsføring eller organisasjonsarbeid.

Andre spesielle faglige krav: Matematikk og engelsk på nivå med generell studiekompetanse.

Realkompetansesøkere oppfordres til å søke på Årsstudium i økonomi og administrasjon.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Kandidaten

  • har bred kunnskap om sentrale begreper, modeller, strategier og teoretiske perspektiver en organisasjon kan benytte seg av for å markedsføre sine produkter og tjenester mot nasjonale og internasjonale markeder og segmenter
  • har bred kunnskap om grunnleggende kulturelle, juridiske, politiske og økonomiske faktorer bedrifter må ta høyde for når virksomheten opererer både nasjonalt og internasjonalt
  • kjenner til de mest anvendte forskningsmetodene innenfor markedsføringsfaget, herunder: spørreundersøkelser, dybdeintervju, fokusgrupper, eksperimenter og observasjon
  • kan oppdatere egen kunnskap innenfor fagområdet markedsføring og konkurranseutsatte næringer
  • har kunnskap om markedsføringfagets opprinnelse og historie, ulike orienteringer, herunder markedsorientering, og konkurranseformer som preger forskjellige markeder

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan finne og anvende relevant markedsinformasjon og fagstoff, samt fremstille denne for å belyse en definert problemstilling
  • kan foreta enkle markedsanalyser og utarbeide markedsplaner og produktstrategier, som ledd i å utvikle effektiv og hensiktsmessig markedsføring
  • kan lese et finansregnskap og forklare finansielle nøkkeltall som er beregnet på grunnlag av regnskapet
  • kan reflektere over egen faglig utførelse og tilpasse denne ut i fra faglige tilbakemeldinger og veiledning på større arbeider
  • behersker dataverktøy for å analysere regnskap, statistikk og sosiale medier, deriblant: Microsoft Excel, IBM SPSS, Google analytics, m.fl.

Generell kompetanse

Kandidaten

  • har innsikt i relevante juridiske og etiske problemstillinger i sammenheng med ledelse, markedsføring, reklame og bedrifters samfunnsansvar
  • kan gjennomføre empiriske undersøkelser i form av å planlegge, innhente og fremstille data i tråd med grunnleggende metodiske prinsipper innenfor samfunnsfag, alene og/eller som deltager i en gruppe
  • kan presentere, diskutere og argumentere for et gitt syn foran en forsamling
  • har kjennskap til forskning, utvikling og anvendelsen av ny teknologi og trender innenfor markedsføringsfaget

Videre studier

Kandidatene kan gå videre på masterstudier. Generelt er det krav til minst C i snitt for opptak til masterstudier. Opptakskravet til det enkelte studiet må studenten undersøke selv.

Eksempel på videre masterstudium:

  • MSc i bærekraftig ledelse og arktiske perspektiver ved Nord universitet, Handelshøgskolen

Karrieremuligheter

Kandidater med graden Bachelor i markedsføring og ledelse er kvalifisert for å jobbe med markedsføring, salg og ledelse innenfor et vidt spekter av bransjer og markeder. Norske dagligvarekjeder og eksportfirma er to eksempler.

Utveksling

Har du tenkt på muligheten for å dra til utlandet i løpet av studietida?

I femte semester kan du reise på et utvekslingsemester til en av våre partneruniversiteter. Som en del av studieprogrammet kan du ha 15 ukers praksis i en bedrift i utlandet i løpet av siste semester. Du finner mer informasjon på utvekslingssidene våre.

Kvalifikasjon/tittel

Bachelor i internasjonal markedsføring

Alle utdanninger innen