Fakta
Informasjon er oppdatert av Norges idrettshøgskole
.


Om studiet
Studiet retter seg mot lærere. Målet med studiet er å videreutdanne lærere slik at de oppnår formell kompetanse til å undervise kroppsøving i grunnskolen.
Studiets oppbygging
Utdanningen skal formidle forskningsbaserte perspektiver på elevers læring og utvikling i faget og sette faget inn i en historisk, kulturell og samfunnsmessig sammenheng.
Videreutdanningen foregår i hovedsak med utgangspunkt i to ulike læringsarenaer: samlingsbasert undervisning på NIH og digital undervisning. Studentene skal gjøre planleggings- og evalueringsarbeid tilknyttet undervisning på arbeidsplassen sin og samarbeide med medstudenter i arbeid med oppgaver. Undervisningen er lagt opp slik at studentene skal kunne ivareta sine forpliktelser på arbeidsplassen. Det legges derfor opp til at store deler av læringsutbyttet skal nås gjennom digital undervisning, arbeid med caseoppgaver og annet type arbeid mellom fellessamlingene på NIH.
Kroppsøving deltid 1: 5.-10. trinn skal gi studentene faglig grunnlag for videreutvikling av skolen som en institusjon for læring og dannelse i et demokratisk og flerkulturelt samfunn. Studieprogrammet skal ivareta ulike perspektiver knyttet til likestilling og det flerkulturelle samfunn, og skape forståelse for en skole som er inkluderende for alle elever, uavhengig av deres forutsetninger og sosiale, kulturelle og språklige bakgrunn.
Studiet kan bygges på med kroppsøving deltid del 2: 11.-13. trinn (30 sp) som kvalifiserer til å undervise i kroppsøving på videregående skole. Utdanningen er også relevant for folkehøyskolen, kulturskolen og det frivillige kulturlivet.
Opptaksinformasjon
Studentene skal være utdannede lærere. De som får tilbud om plass, må være i arbeid som lærer eller kunne delta aktivt i kroppsøvingsundervisning på en skole.
Dersom søker mangler kun faget han/hun søker på, kan kravet om lærerutdanning fravikes.