Fakta
Informasjon er oppdatert av Norges idrettshøgskole
.
Studiets oppbygging
Læringsformer og aktiviteter
Studiet forutsetter at studentene utvikler bred og allsidig
friluftslivserfaring og evne til å ferdes ute i varierende
værforhold året rundt. Studiet er samlingsbasert og inneholder ca
30 utedøgn fordelt på 7 studiesamlinger. Mye undervisning, og noe
studentarbeid, er lagt til utvidede helger utenfor NIH, med
døgnkontinuerlig virksomhet.
Undervisning og studentarbeid ute utgjør rammene for arbeidet med
å utvikle egne faglige og fagdidaktiske ferdigheter og
kunnskaper, og de utgjør en læringsarena der teori kan anvendes
og prøves gjennom praksis. Studentene må møte forberedt til
undervisning.
Opplevelser og erfaringer fra praksisfeltet reiser spørsmål og
problemstillinger som det arbeides med i den videre utviklings-
og refleksjonsprosessen. Denne prosessen støttes av undervisning
i form av forelesninger, seminarer og veiledning, og knyttes til
individuelle studieoppgaver og gruppeoppgaver. Undervisningen
legger stor vekt på studentaktive og problembaserte
arbeidsformer. I tillegg anvendes digitale læringsplattformer
både i undervisning og studentarbeid.
Innhold og oppbygning
Friluftslivsfag deltid 1 er et studieløp som strekker seg over 1
år (30 sp.) Studiet vektlegger utvikling av grunnleggende
ferdigheter i friluftsliv samt fokus på turplanlegging, didaktisk
arbeid med friluftsliv og arbeid med egen faglig utvikling.
Studentene kvalifiserer med fullført utdanning å søke seg videre
til Friluftslivsfag deltid 2, som i større grad vektlegger
lederrollen i friluftslivsarbeid, med fokus på
pedagogiske/didaktiske arbeidsformer i natur.
Programmet består av ett emne, og dette er obligatorisk.
Skikkethetsvurdering
Utdanningen omfattes ikke av skikkethetsvurdering etter lov om
universiteter og høyskoler.
Undervisningsopplegg
Opptakskrav
Aktuelle studenter må være svømmedyktige (kunne svømme 200 meter), og i stand til å bære/frakte egen sekk/oppakning på turer, sommer og vinter.
Læringsutbytte
Studiet baserer seg på miljømessig og sosialt bærekraftige tilnærminger til undervisning, læring og å være ute. Utdanningen er flerfaglig sammensatt med en praksisnær tilnærming til grunnleggende ferdigheter og kunnskaper som kreves for å arbeide med friluftsliv. Undervisningen er basert på nyere og innovativ forskning og verdsetter en rik og interaktiv kunnskapsutveksling mellom lærere, studenter og samfunnet.
Karrieremuligheter
Programmet kan tas selvstendig, kombineres med andre fag på NIH eller andre universitet og høgskoler, eller det kan inngå som en del av en bachelorgrad i friluftsliv, helse og naturguiding på NIH. Programmet kan også kombineres med andre utdanningsløp.
Sammen med annen utdanning og/eller erfaring, kan studieprogrammet kvalifisere til
- Arbeid som guide innen naturbasert reiseliv
- Arbeid med friluftsliv anvendt innen forebyggende helsearbeid, psykisk helsearbeid, utendørsterapi og uterehabilitering.
- Arbeid innen friluftslivsforvaltning i offentlig sektor
- Friluftslivsveiledning og administrativt arbeid i frivillige organisasjoner
- Friluftslivsveiledning og administrativt arbeid i kommuner og fylkeskommuner
- Arbeid med selvstendig næringsaktivitet innen friluftsliv
- Kombinert med pedagogisk utdanning (PPU) kan studieprogrammet kvalifisere til friluftslivspedagogisk arbeid i skoler, høgskoler, universitet, fagskoler, leirskoler, folkehøgskoler og barnehager
Studieprogrammet kvalifiserer til opptak på "Friluftsliv deltid 2".
Dersom programmet påbygges med FLD2, oppnås 60 studiepoeng innen en bachelorgrad i friluftsliv. Programmet kan også inngå i andre bachelorgrader.
Bachelorgrad i friluftsliv kvalifiserer for opptak til master i idrettsvitenskap, med friluftsliv som tema. En master i Idrettsvitenskap kan videre kvalifisere til opptak til PhD. Både master og PhD er forskerutdanninger og kan kvalifisere til arbeid som forsker/lærer ved universiteter/høgskoler/forskningssentre.
Flere av aktivitetene som inngår i programmet kvalifiserer til videre utdanning og opptak til sertifiserende kurs. Dette avhenger av hvilke aktivitetsformer som blir valgt de respektive årene og vil variere. Programmet gir ingen sertifiserende kurs i henhold til kurs/utdanningsstandarder som er knyttet til ulike friluftslivsaktiviteter.