Fakta
- 47.70 (primær)
- 53.00 (ordinær)
Informasjon er oppdatert av Norges idrettshøgskole
.
Om studiet
Studiet for deg som ønsker å arbeide som trener, spillerutvikler eller idrettspsykologisk rådgiver (IPR) og som vil lære å lede og veilede fysisk aktivitet og treniner for utøvere på ulike ferdighets-, funksjons-, og aldersnivå. Bachelorprogrammet gir deg kunnskap om individuelle og grupperelaterte forutsetninger for prestasjonsutvikling, og hvordan treningsmetoder og veiledning kan brukes for å systematisk påvirke for å bedre deltagelse, utvikling og prestasjon i idrett, på en bærekraftig og effektiv måte. Flere av fagene på førsteåret er felles på tvers av bachelorprogrammene (30 studiepoeng). De resterende fagene er programspesifikke. Fordypningspraksis knyttet til egen idrett er en del av både andre og tredjeåret.
Studiets oppbygging
Det første studieåret gir bred innføring i idrettsvitenskap, med praktisk og teoretisk kunnskap om ulike idretter og treningsformer og idrettens samfunnsmessige betydning. I tillegg får du en innføring i idrettspsykologi og fysiologi. Flere av emnene på førsteåret er felles på tvers av bachelorprogrammene. På andre studieår lærer du mer om trenerrollen relatert til barn og ungdom og du har praksis i idretten din, både som trener og som idrettspsykologisk rådgiver. Du kan velge mellom emner, men ønsker du praksis som IPR må du velge emner innen idrettspsykologi. Les mer om praksis i trenerrollen og praksis som idrettspsykologisk rågiver under.
Programmet har stort fokus på relevant praksis. I fjerde semester kan du velge å ha et lengre praksisopphold i en klubb eller idrettsorganisasjon, uansett om du ønsker praksis som trener eller IPR. Det tredje året kan du velge å lære mer om anvendt idrettspsykologi eller prestasjonsutvikling og- ledelse, du får lære mer om kritisk tenkning og praksis, og du går i dybden på perspektiver på læring og ledelse. Du skal også ha relevant yrkespraksis og skrive bacheloroppgave. Mer informasjon finner du i programplanen.
På studiet lærer du blant annet om:
- Idrettens egenart og relevante treningsprinsipper.
- Barn og unges vekst, modning og utvikling, samt viktige kjønnsforskjeller.
- Treningsprosesser og ferdighetsutvikling i idrett.
- Problemstillinger knyttet til coaching og trenerrollen.
- Gruppepsykologi, teamarbeide og mental ferdighetstrening.
- Idrettspsykologi, helsepsykologi og aktivitetspsykologi.
- Sosiale, relasjonelle og individuelle forhold av betydning for læring og prestasjon i idrett.
- Relevante teknologiske verktøy og introduksjon til idrettspsykologisk laboratorium.
- Grunnleggende vitenskapelig metodelære og kritisk kildebruk.
Praksis i trenerrollen
Praksis i trenerrollen vektlegger tverrfaglighet, kritisk tenkning og handlingskompetanse som trener i egen idrett. Praksisfagene har et sterkt fokus på å integrere kunnskap fra ulike teoretiske disipliner for å skape effektiv og bærekraftig idrettspraksis. Du lærer om faktorer som påvirker deltagelse, læring og utvikling fra barn til voksen, praktisk-pedagogisk kompetanse som trener og du øves i å utvikle et kritisk perspektiv på idrett og trenerrollen. Retningen gir deg kompetansen til å lede og håndtere det daglige arbeidet med trening og konkurranse for lag og utøvere på ulike ferdighetsnivåer.
Fotballtrenere kvalifiserer til UEFA B-lisens, forutsatt karakteren C eller bedre i utvalgte emner. Trenere i andre idretter kvalifiserer til Trener 2 eller Trener 3 i eget særforbund, forutsatt fullførelse i alle emner. Ulike tilleggskrav, som for eksempel dokumentert trenererfaring, kan variere fra særforbund til særforbund.
Praksis som idrettspsykologisk rådgiver
(IPR)
Idrettspsykologiske rådgivere (IPR) jobber både
med trenere og utøvere og det er derfor viktig å få god
forståelse for både trenerrollen og for konteksten utøveren
befinner seg i. Aktivitetsemnene, dvs. de ulike idrettene, har en
viktig plass på linje med kunnskap om ledelse og
idrettspsykologiske prosesser inkludert formidling av disse.
Dersom du ønsker å ha praksis som idrettspsykologisk rådgiver så
forutsetter det at du velger Idrettspsykologi 2 og
Idrettspsykologi 3 det tredje studieåret (mangler du
Idrettspsykologi 1 eller tilsvarende, må du fullføre og bestå
det, før du kan ta Idrettspsykologi 2 og 3). Du oppfordres også
til å ha ulike former for praksis (gjerne trenerpraksis) ved
siden av studiene.
Arbeidsformer og organisering
Undervisningen gjennomføres i form av praksis på feltet,
forelesninger, seminarer og opplæring på laboratorier. Du vil få
opplæring i bruk av ulike teknologiske verktøy i
ballspill-laboratoriet og introduksjon til mulige arbeidsmåter i
idrettspsykologi-laboratoriet. I tillegg vil du arbeide med
problembaserte prosjekter koblet til din egen idrett og praksis,
både på egen hånd og i grupper.
Utveksling
Programmet legger til rette for utveksling
i fjerde semester hos en partnerinstitusjon i Norden, Europa,
Nord-Amerika eller Australia.
Opptaksinformasjon
Generell studiekompetanse (GSK) eller realkompetanse.
Kontakt opptak@nih.no ved spørsmål.
Karrieremuligheter
Dette bachelorprogrammet gir en helhetlig forståelse av læring og utvikling som viktige elementer i arbeid med mennesker. Enten det gjelder som trener i en idrettsklubb, i skole eller forbund, som idrettspsykologisk rådgiver eller med annet idrettsfaglig arbeid i idrettens organisasjoner. Kunnskap om hvordan gode relasjoner skapes og hvordan ferdigheter utvikles er viktig i alle disse rollene.
Studiet utdanner til relevante trener-, leder- og veiledningsstillinger innenfor idretten, både i offentlig og privat sektor. Utdanningen tilfredsstiller videre særforbundenes krav til trenere på høyere nivå. Utdanningen kvalifiserer til følgende arbeid:
- Trener på alle alders- og prestasjonsnivå, også landslag
- Sportssjef for idrettsprogrammer ved skoler i idrettsklubber eller særforbund
- Koordinator og veileder i Norges Idrettsforbund og særforbund
- Trenerutvikler i klubb eller forbund
- Aktivitetsansvarlig og trener/veileder i offentlig sektor
- Idrettspsykologisk veiledningsvirksomhet – idrettspsyklogisk rådgiver
Videre studier
Bachelorgrad i trenerrollen og idrettspsykologi kvalifiserer til opptak til masterstudier ved NIH. Etter fullført master, med samlet karakter på B eller bedre, er man kvalifisert til opptak på NIHs doktorgradsprogram, som er en ren forskerutdanning.
Fullført mastergrad kvalifiserer til praktisk- pedagogisk utdanning (PPU påbygningsstudiet) som gir undervisningskompetanse.