Nøkkelinformasjon
Lærested
Studiested
Nivå
Høyere fagskolegradStudiepoeng
120.0Semester
Studieform
Undervisning ved lærestedetStudietempo
HeltidGodkjenninger
- Nokut
- Lånekassen
Om studiet
Har du lyst til å skape morgendagens visuelle effekter til film, TV og virtuelle medier? Dette studiet gir deg ferdigheter til å jobbe med VFX-produksjon – på tvers av bransjer.
Visuelle effekter, eller VFX, handler om å sette sammen digitale bilder for å manipulere et filmopptak, gjennom å kombinere 3D-grafikk, animasjon og ekte filmklipp, som til sammen utgjør en realistisk illusjon. Disse scenene ville typisk vært for farlig eller for kostbart å filme i det virkelige liv. Man benytter også VFX for å skape fantasivesener- og verdener, som for eksempel dragene i «Game of Thrones» og planetene i «Star Wars»-universet. Som VFX-artist kan du arbeide med alt fra å lage effekter og digitale sett, til animasjon og produksjon av modeller til film og TV.
VFX har lenge vært et viktig virkemiddel innen filmproduksjon, og i dag benyttes spesialeffekter i de fleste nye filmer. Dette gjelder ikke lengre bare for Hollywood-blockbustere – også norsk film bruker visuelle effekter i økende grad og behovet for dyktige VFX-artister er enormt. «Max Manus», «Kon Tiki», «Kongens nei», «Bølgen» og oppfølgeren «Skjelvet» er eksempler på norske storfilmer fra de siste årene som i stor grad har benyttet spesialeffekter i produksjonen.
VFX var tidligere en spesialisering i 3D- og animasjonsstudiet ved Fagskolen Kristiania. På bakgrunn av den økende etterspørselen etter VFX-artister i bransjen, har vi valgt å skille dette ut som et eget utdanningsløp. Som student på VFX-produksjon lærer du et håndverk og får jobbe praktisk med faget gjennom hele studiet. Etter endt utdanning vil du ha kunnskapen og ferdighetene som trengs for å gå rett ut i jobb, i for eksempel VFX-studioer og produksjonsselskaper for film og TV.
Hva lærer du?
Under utdanningen vektlegger vi at du skal utvikle både dine estetiske ferdigheter og tekniske kompetanse i programvare som benyttes i bransjen.
Studiet består av følgende fire emner:
- Grunnleggende grafikk, animasjon og verktøy
- Produksjon og pipeline
- VFX og Virtual Production
- Fordypning og bransjekunnskap
I løpet av det første studieåret vil du få grunnleggende kunnskap og ferdigheter innen 2D- og 3D-grafikk, animasjon, estetikk og historiefortelling. Du vil også få en grundig opplæring i utdanningens viktigste verktøy: «Maya», «Unreal», «Nuke», «Substance», «Houdini», «After Effects» og «Photoshop».
Gjennom studieåret vil du få erfaring med ulike produksjoner, som reflekterer arbeidsmetoder som benyttes i bransjen. Du vil samarbeide med studenter på Film, Spillutvikling, Musikkdesign og Illustrasjon, som vil gi deg en helhetlig bransjeforståelse og erfaring med realistiske produksjonsprosesser. I slutten av første studieår vil du bli introdusert for egenprofilering og profesjonell praksis gjennom utvikling av en egen portfolio – som er viktig når du skal ut å søke jobb etter endt utdanning.
I andre studieår vil vi dykke dypere inn i VFX-bransjen og lærestoffet og de praktiske arbeidsoppgavene spisses mot «deep compositing», «virtual production» og «procedural VFX», samt bruk av visuelle effekter til film og TV. Du vil i tillegg få en innføring i etablering og drift av enkeltpersonsforetak, samt planlegging og budsjettering av prosjekter.
I utdanningens siste semester får du mulighet til å spesialisere deg innen ett av studiets tre hovedområder: compositing, 3D-grafikk og animasjon eller virtual production. Du skal også gjennomføre en større egenproduksjon med selvvalgt vinkling, samt videreutvikle portfolio og utarbeide en showreel – som er viktig når du skal ut å søke jobb etter endt utdanning.
Undervisningsopplegg
Forelesning, individuelt arbeid, veiledning, verksted og presentasjon.
Gjesteforelesere, bedriftsbesøk, bransjekonferanser, meetup’s, case studies, og kundeoppdrag.
Opptakskrav
For å bli tatt opp som student på fagskolestudier må du oppfylle ett av følgende opptakskrav:
- Generell studiekompetanse
- Fullført og bestått videregående opplæring
- Fagbrev/svennebrev
ELLER
Realkompetanse for fagskole:
- Minimum 23 år i løpet av opptaksåret.
- Dokumentere 3 års fulltids arbeidserfaring, herunder regnes lønnet/ulønnet arbeid, verneplikt, folkehøyskole og frivillig arbeid/tjeneste.
- Arbeidsattester må inneholde start og sluttdato samt stillingsprosent/timeantall.
- Dokumentere norskkunnskaper fra grunnskole, videregående skole, norsk på høyere nivå eller norskprøve B2 for innvandrere fra Vox.
Karrieremuligheter
Det er en stor etterspørsel etter dyktige VFX-artister, både i Norge og internasjonalt. Etter to år på fagskolen vil du ha en grundig forståelse av – samt inngående praktisk erfaring med – utvikling og produksjon av VFX-grafikk, effekter og animasjon til mange typer medier. Dette vil gjøre deg til en attraktiv kandidat i flere bransjer.
Etter endt utdanning vil du ha spennende karrieremuligheter i blant annet VFX-studioer, animasjonsbyrå, spillselskaper og produksjonsselskaper for film og TV.
Tidligere studenter på 3D og animasjon, som spesialiserte seg innen VFX, jobber i dag for ledende bedrifter som:
- Gimpville
- Storm Studios
- Qvisten Animation
- Double Negative (London)
- Schjærven
- Stardust Effects
- Babusjka
- Animaskin
Med en toårig utdanning i VFX-produksjon fra Fagskolen Kristiania, får du en yrkesrettet utdanning som kan brukes over hele verden.
Etter fullført fagskoleutdanning har du muligheten til å studere videre på Høyskolen Kristiania eller dra til utlandet.
Bachelor i utlandet
Dersom du ønsker å studere videre til en bachelorgrad i utlandet kan du kontakte vår samarbeidspartner Education Link. Kombinasjonen av en norsk, bransjeorientert fagskoleutdanning og en akademisk grad i utlandet, gir deg en unik kunnskap og solid kompetanse. Du vil få en personlig og faglig utvikling, internasjonalt nettverk og ikke minst internasjonal erfaring og venner for livet. Følgende studiesteder i utlandet tilbyr dette studiet:
New Zealand
- Media Design School
England
- Southhampton