Nøkkelinformasjon

Kristianias logo
Kristianias logo

Lærested

Studiested

Oslo

Nivå

Høyere fagskolegrad

Studiepoeng

120.0

Semester

4

Studieform

Undervisning ved lærestedet

Studietempo

Heltid

Godkjenninger

  • Nokut
  • Lånekassen

Om studiet

Har du lyst til å skape morgendagens visuelle effekter til film, TV og virtuelle medier? Dette studiet gir deg ferdigheter til å jobbe med VFX-produksjon – på tvers av bransjer.

VFX-produksjon Fagskolen Kristiania

Visuelle effekter, eller VFX, handler om å sette sammen digitale bilder for å manipulere et filmopptak, gjennom å kombinere 3D-grafikk, animasjon og ekte filmklipp, som til sammen utgjør en realistisk illusjon. Disse scenene ville typisk vært for farlig eller for kostbart å filme i det virkelige liv. Man benytter også VFX for å skape fantasivesener- og verdener, som for eksempel dragene i «Game of Thrones» og planetene i «Star Wars»-universet. Som VFX-artist kan du arbeide med alt fra å lage effekter og digitale sett, til animasjon og produksjon av modeller til film og TV. 

VFX har lenge vært et viktig virkemiddel innen filmproduksjon, og i dag benyttes spesialeffekter i de fleste nye filmer. Dette gjelder ikke lengre bare for Hollywood-blockbustere – også norsk film bruker visuelle effekter i økende grad og behovet for dyktige VFX-artister er enormt. «Max Manus», «Kon Tiki», «Kongens nei», «Bølgen» og oppfølgeren «Skjelvet» er eksempler på norske storfilmer fra de siste årene som i stor grad har benyttet spesialeffekter i produksjonen.

VFX var tidligere en spesialisering i 3D- og animasjonsstudiet ved Fagskolen Kristiania. På bakgrunn av den økende etterspørselen etter VFX-artister i bransjen, har vi valgt å skille dette ut som et eget utdanningsløp. Som student på VFX-produksjon lærer du et håndverk og får jobbe praktisk med faget gjennom hele studiet. Etter endt utdanning vil du ha kunnskapen og ferdighetene som trengs for å gå rett ut i jobb, i for eksempel VFX-studioer og produksjonsselskaper for film og TV.

Hva lærer du?  

Under utdanningen vektlegger vi at du skal utvikle både dine estetiske ferdigheter og tekniske kompetanse i programvare som benyttes i bransjen.

Studiet består av følgende fire emner:

  • Grunnleggende grafikk, animasjon og verktøy
  • Produksjon og pipeline
  • VFX og Virtual Production
  • Fordypning og bransjekunnskap
     

I løpet av det første studieåret vil du få grunnleggende kunnskap og ferdigheter innen 2D- og 3D-grafikk, animasjon, estetikk og historiefortelling. Du vil også få en grundig opplæring i utdanningens viktigste verktøy: «Maya», «Unreal», «Nuke», «Substance», «Houdini», «After Effects» og «Photoshop». 

Gjennom studieåret vil du få erfaring med ulike produksjoner, som reflekterer arbeidsmetoder som benyttes i bransjen. Du vil samarbeide med studenter på Film, Spillutvikling, Musikkdesign og Illustrasjon, som vil gi deg en helhetlig bransjeforståelse og erfaring med realistiske produksjonsprosesser. I slutten av første studieår vil du bli introdusert for egenprofilering og profesjonell praksis gjennom utvikling av en egen portfolio – som er viktig når du skal ut å søke jobb etter endt utdanning.  

I andre studieår vil vi dykke dypere inn i VFX-bransjen og lærestoffet og de praktiske arbeidsoppgavene spisses mot «deep compositing», «virtual production» og «procedural VFX», samt bruk av visuelle effekter til film og TV. Du vil i tillegg få en innføring i etablering og drift av enkeltpersonsforetak, samt planlegging og budsjettering av prosjekter.

I utdanningens siste semester får du mulighet til å spesialisere deg innen ett av studiets tre hovedområder: compositing, 3D-grafikk og animasjon eller virtual production. Du skal også gjennomføre en større egenproduksjon med selvvalgt vinkling, samt videreutvikle portfolio og utarbeide en showreel ­– som er viktig når du skal ut å søke jobb etter endt utdanning.

Undervisningsopplegg

Forelesning, individuelt arbeid, veiledning, verksted og presentasjon. 
Gjesteforelesere, bedriftsbesøk, bransjekonferanser, meetup’s, case studies, og kundeoppdrag. 

Opptakskrav

For å bli tatt opp som student på fagskolestudier må du oppfylle ett av følgende opptakskrav:

ELLER

Realkompetanse for fagskole:

  • Minimum 23 år i løpet av opptaksåret.
  • Dokumentere 3 års fulltids arbeidserfaring, herunder regnes lønnet/ulønnet arbeid, verneplikt, folkehøyskole og frivillig arbeid/tjeneste.
  • Arbeidsattester må inneholde start og sluttdato samt stillingsprosent/timeantall.
  • Dokumentere norskkunnskaper fra grunnskole, videregående skole, norsk på høyere nivå eller norskprøve B2 for innvandrere fra Vox.
     

Les mer om opptakskravene

Karrieremuligheter

Det er en stor etterspørsel etter dyktige VFX-artister, både i Norge og internasjonalt. Etter to år på fagskolen vil du ha en grundig forståelse av – samt inngående praktisk erfaring med – utvikling og produksjon av VFX-grafikk, effekter og animasjon til mange typer medier. Dette vil gjøre deg til en attraktiv kandidat i flere bransjer. 

Etter endt utdanning vil du ha spennende karrieremuligheter i blant annet VFX-studioer, animasjonsbyrå, spillselskaper og produksjonsselskaper for film og TV.

Tidligere studenter på 3D og animasjon, som spesialiserte seg innen VFX, jobber i dag for ledende bedrifter som: 

Med en toårig utdanning i VFX-produksjon fra Fagskolen Kristiania, får du en yrkesrettet utdanning som kan brukes over hele verden.

Etter fullført fagskoleutdanning har du muligheten til å studere videre på Høyskolen Kristiania eller dra til utlandet. 

Bachelor i utlandet

Dersom du ønsker å studere videre til en bachelorgrad i utlandet kan du kontakte vår samarbeidspartner Education Link. Kombinasjonen av en norsk, bransjeorientert fagskoleutdanning og en akademisk grad i utlandet, gir deg en unik kunnskap og solid kompetanse. Du vil få en personlig og faglig utvikling, internasjonalt nettverk og ikke minst internasjonal erfaring og venner for livet. Følgende studiesteder i utlandet tilbyr dette studiet:

New Zealand

  • Media Design School

England

  • Southhampton 

Kvalifikasjon/tittel

VFX-designer, VFX-artist