Fakta
Informasjon oppdatert
7. mars 2023.
Om studiet
Emnet gir en bred innføring i vitenskapelige metoder og forutsetningene for å anvende disse i pedagogiske undersøkelser.
Emnet tar for seg både kvalitative og kvantitative metoder. Du vil lære følgende:
- i hvilken sammenheng kvantitative og kvalitative metoder kan anvendes, og hvilke muligheter og begrensninger de har.
- strategier for utvikling av problemstilling, valg av forskningsdesign, datainnsamling, analysearbeid, vurdering av forskningskvalitet, samt etiske og praktiske hensyn som må ivaretas i en forskningsprosess.
- å forstå og kritisk vurdere vitenskapelige arbeider av ulikt format.
- å planlegge og gjennomføre empiriske undersøkelse av mindre omfang, og å vurdere metodologisk kvalitet ved eget og andres forskningsarbeid.
Undervisningsopplegg
Vi bruker læringsportalen Canvas. Her finner du blant annet:
-
- forelesningsvideoer
- oversikt over pensum og studieløp
- læringsmål
- planleggingsverktøy
- øvingsoppgaver
- innleveringsoppgaver
- mulighet til å kommunisere med din personlige veileder og medstudenter m.m.
Gjennomføringen er basert på arbeid med pensum, veiledningstekster, videoforelesninger, øvingsoppgaver, innsending av obligatoriske oppgaver, samt gjennomføring av en skriftlig eksamen. Fagstoffet i læringsportalen er ordnet i en bestemt rekkefølge, slik at du lett forstår hva du skal gjøre til enhver tid.
Opptakskrav
Se emnets studieside for opptaksinformasjon