Fakta
Informasjon oppdatert
6. mars 2024.
Om studiet
En tekstforfatter vet at en tekst ikke bare er en tekst. Det er derfor de heter tekstforfattere og ikke tekstere. I dette emnet vil du få innsikt i og forståelse for tekstforfatterens rolle.
Gjennom emnet vil vi belyse rollen til tekstforfatteren og arbeide med konkrete oppgaver. Målet er at alle som gjennomfører emnet skal ha innsikt i, og forståelse for, tekstforfatterens rolle og funksjon fra et reklameperspektiv, kjenne til teknikker og metoder for tekstproduksjon og være i stand til å gjennomføre tekstoppgaver.
Teksforfatting består av følgende temaer:
- Tekstforfatterens rolle og fagets historiske utvikling
- Teoretiske perspektiver på skriving som påvirkning
- Hard sell og soft sell
- Ideprosessen
- Skriveprosessen
- Tekst i forskjellige medier: nett, print og sosiale medier
- Presentasjon, kundekontak
Opptaksinformasjon
For å kunne søke på dette emnet må du møte ett av kravende nedenfor:
- Generell studiekompetanse
- Generell studiekompetanse etter fagopplæring med fag/svennebrev eller yrkespraksis og utdanning etter 23/5 regelen
- Realkompetanse
Dokumentasjonsfrist
- Du må sende inn dokumentasjon som bekrefter at du er kvalifisert for opptak i løpet av en måned
Søknadsfrist og oppstart
- Hver dag, hele året.
Læringsutbytte
Målet er at du etter å ha gjennomført emnet skal ha innsikt i og forståelse for tekstforfatterens rolle og funksjon fra et reklameperspektiv, kjenne til teknikker og metoder for tekstproduksjon og være i stand til å gjennomføre relevante tekstoppgaver.