Fakta
Informasjon oppdatert
9. januar 2023.
Om studiet
Emnet gir innsikt i service som logikk. Det legges særlig vekt på å forstå de markedsføringsmessige mulighetene og utfordringene som ligger i servicemøtet.
Serviceledelse er et fag som handler om tjenester, kunder og hvordan serviceleverandører kan styre møtene mellom disse to.
Dette kurset har hovedvekt på å gi deg kunnskap og verktøy som benyttes i systematiske situasjonsanalyser av levert service. Noen ganger er servicekvaliteten ikke tilstrekkelig, og i enkelte tilfeller oppstår det feil som vi må rette og forebygge.
Vi kommer til å lære om gap-modellen, denne skal vi benytte som et verktøy i kartlegging og strategisk serviceplanlegging av serviceleveranser.
Serviceledelse består av følgende tema:
- Introduksjon til serviceledelse
- Tjenester fra kundens perspektiv
- Forbrukeratferd i tjenesteleveranse
- Kundens forventninger
- Kundens kvalitetsvurderinger
- Gap-modellen om tjenestekvalitet
- Kunnskap om kunden
- Tjenester fra leverandørens standpunkt
- Kunderelasjoner
- Serviceinnovasjon og -design
- Tjenestestandarder
- Fysiske omgivelser og servicescape
- Ansattes rolle i tjenesteleveranser
- Kundens rolle i tjenesteleveranser
- Mellomledd og elektroniske kanaler
- Kapasitetsstyring
- Klager og retting av feil – Service recovery
- Kommunikasjon i servicevirksomheter
- Servicekvalitet og lønnsomhet
Opptaksinformasjon
For å kunne søke på dette emnet må du møte ett av kravende nedenfor:
- Generell studiekompetanse
- Generell studiekompetanse etter fagopplæring med fag/svennebrev eller yrkespraksis og utdanning etter 23/5 regelen
- Realkompetanse
Dokumentasjonsfrist
- Du må sende inn dokumentasjon som bekrefter at du er kvalifisert for opptak i løpet av en måned
Søknadsfrist og oppstart
- Hver dag, hele året.