Fakta

Lærested:
Sted:
Nett
Studietype:
Lavere nivå
Studieform: Nettstudium
Oppstart: Fleksibel oppstart
Studiepoeng:
7.5
Søknadsfrist: Utdanningen har løpende søknadsfrist

Informasjon oppdatert

9. januar 2023.

Om studiet

Emnet gir innsikt i service som logikk. Det legges særlig vekt på å forstå de markedsføringsmessige mulighetene og utfordringene som ligger i servicemøtet.

Serviceledelse er et fag som handler om tjenester, kunder og hvordan serviceleverandører kan styre møtene mellom disse to.

Dette kurset har hovedvekt på å gi deg kunnskap og verktøy som benyttes i systematiske situasjonsanalyser av levert service. Noen ganger er servicekvaliteten ikke tilstrekkelig, og i enkelte tilfeller oppstår det feil som vi må rette og forebygge.

Vi kommer til å lære om gap-modellen, denne skal vi benytte som et verktøy i kartlegging og strategisk serviceplanlegging av serviceleveranser.

Serviceledelse består av følgende tema:

  • Introduksjon til serviceledelse
  • Tjenester fra kundens perspektiv
  • Forbrukeratferd i tjenesteleveranse
  • Kundens forventninger
  • Kundens kvalitetsvurderinger
  • Gap-modellen om tjenestekvalitet
  • Kunnskap om kunden
  • Tjenester fra leverandørens standpunkt
  • Kunderelasjoner
  • Serviceinnovasjon og -design
  • Tjenestestandarder
  • Fysiske omgivelser og servicescape
  • Ansattes rolle i tjenesteleveranser
  • Kundens rolle i tjenesteleveranser
  • Mellomledd og elektroniske kanaler
  • Kapasitetsstyring
  • Klager og retting av feil – Service recovery
  • Kommunikasjon i servicevirksomheter
  • Servicekvalitet og lønnsomhet

Opptaksinformasjon

For å kunne søke på dette emnet må du møte ett av kravende nedenfor:

Dokumentasjonsfrist

  • Du må sende inn dokumentasjon som bekrefter at du er kvalifisert for opptak i løpet av en måned

Søknadsfrist og oppstart

  • Hver dag, hele året.