Fakta
Informasjon oppdatert
6. mars 2024.
Om studiet
I dette emnet vil du lære hvordan du kan bli god til å kommunisere med og veilede individer og grupper i deres lærings-, endrings- og utviklingsprosesser.
Emnet gir en innføring i teori og empiri om kommunikasjon og pedagogisk veiledning knyttet til problemstillinger for individer i ulike kontekster. Målet er blant annet å bevisstgjøre i etiske forhold innen kommunikasjon og veiledning, og gi kompetanse i konkret å veilede barn, unge og voksne i deres lærings-, utviklings- og endringsprosesser. Sentrale tema vil være kommunikasjon, pedagogisk veiledning, veiledning av barn og unge, personalveiledning, kollegaveiledning og veiledningsetikk.
Kommunikasjon og pedagogisk veiledning tar for seg følgende tema:
- Kommunikasjon, selvforståelse og samspill
- Pedagogisk veiledning - teori og praksis
- Pedagogisk veiledning i ulike roller og kontekster
- Kommunikasjon og pedagogisk veiledning i grupper
Undervisningsopplegg
Vi bruker læringsportalen Canvas. Her finner du blant annet:
-
- forelesningsvideoer
- oversikt over pensum og studieløp
- læringsmål
- planleggingsverktøy
- øvingsoppgaver
- innleveringsoppgaver
- mulighet til å kommunisere med din personlige veileder og medstudenter m.m.
Gjennomføringen er basert på arbeid med pensum, veiledningstekster, videoforelesninger, øvingsoppgaver, innsending av obligatoriske oppgaver, samt gjennomføring av en skriftlig eksamen. Fagstoffet i læringsportalen er ordnet i en bestemt rekkefølge, slik at du lett forstår hva du skal gjøre til enhver tid.
Opptakskrav
Se emnets studieside for opptaksinformasjon