Fakta
Informasjon oppdatert
7. mars 2023.
Om studiet
Innføring i strategi skal gi deg kunnskap om ulike strategiske analysemetoder. Disse vil gi deg verdifull informasjon med tanke på valg og implementering av den riktigste strategien for virksomheten.
Innføring i strategi retter søkelyset mot den strategiske beslutningsprosessen, det å implementere valgt strategi, og ulike metoder for å organisere, kontrollere og evaluere konsekvensene av den strategien som er valgt.
Videre i emnet går vi inn i hva som kommer til å være i fokus når det gjelder bedrifters strategiarbeid fremover. Sentrale emner vil være hvordan entreprenørbedrifter fungerer og hvorfor entreprenørskap stadig blir viktigere. Deretter drøftes strategiske konsekvenser av økt internasjonalisering, globalisering og fremvoksende/nye markeder.
Innføring i strategi består av følgende tema:
- strategi som fagområde
- strategiske analyser
- strategisk beslutning og iverksetting
- evaluering, kontroll og organisering av valgt strategi
- strategitenkningen i dag og i fremtiden
- internasjonalisering, globalisering og fremvoksende markeder
- teknologibasert strategi
- servicestrategi
Undervisningsopplegg
Vi bruker læringsportalen Canvas. Her finner du blant annet:
-
- forelesningsvideoer
- oversikt over pensum og studieløp
- læringsmål
- planleggingsverktøy
- øvingsoppgaver
- innleveringsoppgaver
- mulighet til å kommunisere med din personlige veileder og medstudenter m.m.
Gjennomføringen er basert på arbeid med pensum, veiledningstekster, videoforelesninger, øvingsoppgaver, innsending av obligatoriske oppgaver, samt gjennomføring av en skriftlig eksamen. Fagstoffet i læringsportalen er ordnet i en bestemt rekkefølge, slik at du lett forstår hva du skal gjøre til enhver tid.
Opptakskrav
Se emnets studieside for opptaksinformasjon