Fakta
Informasjon er oppdatert av Høgskolen i Innlandet
24. april 2024.
Om studiet
Pedagogisk ledelse for barnehagen som lærende organisasjon er en videreutdanning på 15 studiepoeng. Studiet vil gi teoretiske perspektiver og praktiske innganger til å møte, vurdere og faglig drøfte pedagogisk arbeid og ledelse i en mangfoldig barnehagehverdag.
Dagens samfunnsbilde er i stor grad preget av kontinuerlig endring, bevegelse og kompleksitet. Dette har innvirkning på det daglige livet i barnehagen gjennom blant annet økt oppmerksomhet mot barnehagen som et første ledd i barns livslange læringsløp og forventninger til kompetanseutvikling blant personalet. Samfunnsbildet medfører et ansvar for barnehagens ledelse i å drive en lærende organisasjon gjennom faglige utviklende prosesser. For å lede slike prosesser kreves det å ha teoretiske kunnskaper om og innsikt i ulike arbeidsmåter.
Innholdet i studiet er variert gjennom praktiske og teoretiske tilnærminger med vekt på refleksjoner knyttet til pedagogisk ledelse i barnehagen. Studiet er samlingsbasert og går over ett semester, med tre samlinger over to dager.
Gjennom semesteret skal du som student innom tema som:
- Barnehagen som lærende organisasjon i et systemisk perspektiv
- Pedagogisk ledelse
- Kritisk refleksjon og faglig vurdering
- Endring- og utviklingsarbeid
- Veiledning
Opptaksinformasjon
Opptakskravet er fullført førskole- eller barnehagelærerutdanning.
Studiet er forbeholdt inviterte søkere.