Fakta

Sted:
Annet studiested
Studietype:
Årsstudium
Studiepoeng:
15

Informasjon er oppdatert av Høgskolen i Innlandet

24. april 2024.

Om studiet

(Tidligere Spilleavhengighet og problemskapende dataspilling)Gjennom opplæringsprogrammet søkes det å øke forståelsen for spill, særtrekk ved problemskapende spilling og hvor grensen går mellom lystbetont og problematisk spilling. Det settes også søkelys på hvordan spilling kan være problemskapende for den enkelte spiller og miljøet rundt spilleren, samt forebygging, behandling og oppfølgende tiltak.Opplæringsprogrammet er for ansatte i helse-, skole- eller velferdssektoren som vil lære mer om problemskapende spilling og hvordan møte og hjelpe mennesker med spilleproblemer og deres pårørende.

Emnets innhold

Studiet går på deltid, er samlingsbasert og gir en innføring i penge- og dataspill med fokus på lek, læring, lidenskap og avhengighet.
Studiet belyser følgende seks temaer:

1. Spillemarkedet: Historie, politikk og regulering.

2. Spillernes perspektiver: Spill som opplevelse, lærings- og sosialiseringsarena.

3. Spillet: Situasjonelle og strukturelle faktorer i spill, sårbarhetsfaktorer og utvikling av spilleproblemer.

4. De første møtene med mennesker med spilleproblemer: Problemspillernes beskrivelse, kartlegging av problemer og hva hjelperne kan gjøre.

5. Videre tiltak og behandling: Behandlingstilbud og behandlingsmetoder, samt økonomisk rådgiving.

6. Nettverk og relasjoner: Pårørende som ressurs, familieperspektiv og andre nøkler for rehabilitering.

Målgruppe

Opplæringen er spesielt egnet for ansatte i helse-, skole-, sosial- og velferdssektoren (NAV), og andre som:

  • vil øke forståelsen for hvorfor spillene er så attraktive og hvor grensen går mellom lystbetont og problematisk spilling.
  • kan forebygge og oppdage spilleproblemer.
  • skal ta imot og iverksette tiltak og behandling.
  • skal støtte og følge opp problemspillere og/eller deres pårørende i etterkant av iverksatte tiltak og behandling.

Studiet er 2-delt:

Del A er et praktisk/teoretisk kurs over 12 uker med nettstøtte og to 2-dagers samlinger. Kurset starter med en 2-dagers samling, etterfulgt av en periode på 6 - 8 uker, hvor tilegnelse av kunnskap og ferdigheter skjer via en nettbasert læringsportal før det arrangeres en ny 2-dagers samling. I perioden mellom samlingene arbeider studentene på nett - individuelt og gruppevis. Læringsportalen består av ulike pedagogiske virkemidler, blant annet videoer med sentrale fagpersoner, spilleavhengige og pårørende. Del A avsluttes med en flervalgstest, hvor bestått test gir kursbevis.

Del B består i å gjennomføre en prosjektoppgave. Bestått Del A og B gir til sammen 15 studiepoeng på masternivå.

Samlinger vår 2024 (med forbehold om at det kan bli endringer):

  • samling:16. - 17. januar 2024
  • samling: 5. - 6. mars 2024
Samlingene foregår på Gardermoen.
Opplæringsprogrammet er utviklet og gjennomføres med støtte fra Helsedirektoratet.

Opptaksinformasjon

Opptakskravet er 3-årig høyere utdanning på høgskolenivå.

Studiet legges ut for søknad fra ca. 1.oktober.
Søknadsfristen er fortløpende ved ledig plass for studiet som har oppstart i januar 2024.

Les mer om søknad og opptak

Vil du bare være kursdeltager?

Ønsker du ikke å avlegge eksamen/ikke oppfyller opptakskravene kan du delta som kursdeltaker og få utstedt kursbevis. Søknad legges inn samme sted enten du vil bli kursdeltager eller student.