Fakta
Informasjon er oppdatert av Universitetet i Innlandet
.
Om studiet
Ønsker du å lede utviklingen i skole eller barnehage? Denne utdanningen øker din kompetanse knyttet til ledelse i kommunale og fylkeskommunale utdanningsinstitusjoner. Studiet er praksisorientert, tas på deltid og kan kombineres med jobb.
Studiet er en praktisk og profesjonsrettet mastergradsutdanning som skal bidra til å sikre kvalifisert ledelse i kommunale og fylkeskommunale utdanningsinstitusjoner. Studiets primære formål er å kvalifisere studentene til å utnytte formelle ledelsesfunksjoner for å bygge kollektiv kapasitet i egen organisasjon med tanke på utfordringene i norsk barnehage og grunnopplæring. Studentene skal få grunnleggende kunnskaper og ferdigheter i ledelse og drift av pedagogisk forbedringsarbeid i skoler og barnehager.
Studiet legger stor vekt på tett integrasjon av eget praksisfelt med teori og norsk og internasjonal empirisk forskning. Studiet har en evidensbasert og praksisrettet profil, der studentene blant annet skal bruke data fra egen organisasjon i oppgaveløsning.
Opptaksinformasjon
Du søker opptak i vår lokale søknadsweb.
For å være kvalifisert for opptak på studiet må du ha en lærerutdanning eller annen relevant fullført pedagogisk utdanning på minst 180 studiepoeng og minst tre års relevant yrkespraksis innen barnehage, grunnskole eller videregående opplæring. Man må ha et nåværende ansettelsesforhold i en pedagogisk institusjon.
For opptak i 2025 må man også ha fullført Nasjonal Rektorutdanning, Styrerutdanning eller PPT-lederutdanning.
For søknadsfrist se toppen av siden
Opptaksordningen
Studiet har opptak annen hvert år til henholdsvis første året av masterutdanningen og andre året av utdanningen.
I 2025 er det opptak for søkere som har fullført Nasjonal Rektorutdanning, Styrerutdanning eller PPT-lederutdanning. Utdanningen blir godskrevet som de først 30stp av masteren.
Neste opptak til første året av masterutdanningen er 2026.
Videre studier
Studenter som fullfører master i utdanningsledelse vil være kvalifiserte til å søke opptak på avdelingens doktorgradsprogram i profesjonsrettede lærerutdanningsfag, eller eventuelt andre institusjoners doktorgradsprogrammer i utdanningsvitenskap.