Fakta
Informasjon oppdatert
25. januar 2023.


Om studiet
Det er et stadig økende behov for medarbeidere med kunnskaper i digital journalistikk, sosiale medier, digital presentasjon og bruk av data i journalistisk research.
Innholdet du skriver og presenterer skal bli funnet av leserne på søkemotorene og det skal være delevennlig i sosiale medier. Kurset gir deg viktig kunnskap som gjør deg bedre til å formidle budskap ved å skrive gode, journalistiske tekster.
Du vil lære digitale verktøy som kan brukes til å samle inn og presentere informasjonen effektivt. Og du vil ikke minst lære hvordan du kan bruke sosiale medier og nettet til å spre budskapet ditt effektivt. Kurset er også godt egnet for de som ønsker å lære research- og fortellingsteknikker til bruk i andre sammenhenger, f.eks. i informasjon og innholdsmarkedsføring.
Digital journalistikk – deltidsstudier, 30 studiepoeng. Høgskolestudiet er i samarbeid med Høgskulen i Volda og IGM. All undervisning foregår digitalt. Eksamen er en prosjektoppgave.
Studenten skal få innsikt i og kjenne til de viktigste tjenester, teknologier og verktøy som er avgjørende for å lykkes som digital journalist, og forstå samspillet slik at man skaper effekter og resultater. Etter endt studium skal studenten beherske de viktigste verktøyene og være i stand til å gjøre seg relevant og skape og fremstille nyhets stoff på en måte som gir oppmerksomhet og skaper interesse i digitale kanaler.
I løpet av kurset, vil du lære:
- Å bruke digitale hjelpemidler i presentasjon og formidling
- Å bruke sosiale medier (som Facebook, Twitter, Instagram osv) knyttet til journalistikk
- Å bruke digitale hjelpemidler i research og analyse
- Videojournalistikk
Du vil også få innsikt i klassiske journalistiske ferdigheter som ideutvikling, kildekritikk og fortellingsteknikk.
Studiets oppbygging
Innføring i relevante visualiserings-, foto- og publiseringsprogrammer.
- Hva finnes av relevante nettbaserte dataprogrammer for visualisering og publisering?
- Hvordan finne og bruke dem for å lage bedre nettsider
Innføring i videojournalistikk
- Intervjuteknikker
- Hvordan engasjere målgruppen
- Redigering av film
Kunnskap om befolkningens bruk av ulike typer medier (avis, tv, radio, websider, sosiale medier)
- Når og til hvilket formål brukes ulike medietyper?
- Hvordan fungerer sosiale medier?
- Hvordan fungerer deling av journalistikk gjennom sosiale medier?
- Etikk og jus i sosiale medier
Kunnskap i effektiv journalistisk fortellerteknikk og formidling i ulike kanaler som avis, tv, web, mobil, Facebook, Twitter
- Grunnelementer i historiefortelling
- Hva er felles for ulike plattformer? Hva skiller? Hva er særpreget for ulike digitale fortellerteknikker?
- Hvordan engasjere og aktivisere lesere som kilder, partnere og historiefortellere
- Få kjennskap til til HTML, søkemotoroptimalisering, interaksjonsdesign og brukerinteraksjon som nødvendig del av journalistisk arbeid
Basisinnføring i kvantitativ metode og bruk av databaser og regneark
- Hva er en database?
- Hva kan databaser fortelle?
- Hvordan kan databaser brukes til å lage tabeller, grafer osv?
Basiskunnskap i tradisjonelle journalistiske emner som nyhetsvurderinger og kildekritikk.
- Hva er en nyhet? Hva er en god nyhet?
- Hvilke hendinger blir til nyheter?
- Hvorfor og hvordan være kritisk til kilder?
Opptakskrav
Studiekompetanse eller godkjent realkompetanse. Erfaring fra grafiske bransje, informasjons- og markedsavdelinger.
Anbefalt forhåndskunnskap
Studiet passer for alle som ønsker bedre kunnskaper i digital journalistikk, dvs. å bruke digitale verktøy i journalistisk research og presentasjon og til spredning av budskap.
Studiet i Digital Journalistikk – skal gi deg oversikt over og innsikt til å forstå de fagområder som er avgjørende for å utøve journalistyrket i den digitale tidsalder.