Fakta

Sted:
Bergen
Studietype:
Lavere nivå
Studieform: Nettstøttet, samlingsbasert
Studietempo: Deltid
Studiepoeng:
15

Informasjon er oppdatert av Høgskulen på Vestlandet

24. april 2024.

Om studiet

I dette kurset vil du lære om filosofien bak moderne markedsføring og få konkret erfaring med virkemidler som markedsførere benytter ovenfor kunden – fra markedsmiksen og de 5 P-ene til merkevarebygging og merkevareledelse.

Hvorfor studere markedsføring?

Markedsføring er forventningsledelse som resulterer i verdiskaping der kundene er viktige deltakere. Gjennomgående tema i kurset er derfor forventninger, verdier og kunden som verdiskaper.

I stadig større grad skaper kundene varer og tjenester sammen med bedriften. En sentral oppgave for markedsførere, blir derfor ikke bare å se på kunden sin rolle som kjøper, men også som bruker av produktet

I dette kurset vil du lære mer om virkemidlene som produkt, pris, påvirkning, distribusjon og merkevareledelse. Alle, både privatpersoner og bedrifter, bygger et "merke" gjennom alt en gjør. En bevisstgjøring av denne prosessen er derfor viktig uansett om en ser på seg selv som en merkevareleverandør eller ikke.

Hva lærer du?

Du får generell kompetanse som gjør deg best mulig i stand til å jobbe markedsrettet og tenke markedsorientering.

Du skal blant annet være i stand til å analysere et marked, planlegge, gjennomføre og kontrollere aktiviteter for å markedsføre et produkt eller en tjeneste i forbrukermarkedet. I analysen av markedet skal man oppøve kompetanse i å avdekke hvem som er de mest attraktive kundene og hvilke konkurrenter vi må være spesielt oppmerksomme på.

Du lærer deg også å reflektere over ulike etiske utfordringer i forhold til hvordan markedsføringstiltak kan påvirke forbrukerne, samt opparbeide  kritisk vurderingsevne i forhold til utøvelse av praktisk merkevareledelse.

Les mer detaljer om hva du lærer i emneplanen