Fakta

Sted:
Nettstudier
Studietype:
Enkeltemne
Studieform: Nett- og samlingsbasert, undervisning ved lærestedet, samlingsbasert
Studiepoeng:
15

Informasjon er oppdatert av Høgskulen på Vestlandet

.

Om studiet

Er du matematikklærer og ønsker mer kompetanse når det kommer til å avdekke eventuelle læringsvansker og hjelpe lavtpresterende elever med å koble seg på matematikkundervisningen igjen? I denne videreutdanningen lærer du ulike undervisningsmetoder som vil kunne favne alle elever i en klasse, både de som strever med matte og de som mestrer faget.

Hvorfor studere inkluderende matematikkundervisning?

Lavtpresterende elever i matematikkfaget er en stor utfordring i skolen. For elevene som presterer lavt er det avgjørende at de får rett hjelp slik at de bedre kan mestre faget matematikk, men også håndtere og forstå situasjoner i dagliglivet som bygger på matematisk kompetanse.

I denne videreutdanningen vil du lære undervisningsmetodikk som favner hele klassen. Vi vil fokusere på systemnivå i klassen, og hvordan du som er lærer kan gjøre grep for hele klassen, slik at alle elevene dine har utbytte av undervisningen innenfor den ordinære læreplanen.

Hva lærer du?

Etter å ha gjennomført denne nettbaserte videreutdanningen vil du blant annet: 

  • Ha kunnskap om hva lavtpresterende elever i matematikk er, årsaker til fenomenet og hvordan det kommer til uttrykk hos elever.
  • Ha kunnskap om forskjellen mellom elever med matematikkvansker og lavtpresterende elever.
  • Ha kunnskap om hvilke tiltak som kan gjennomføres for å hjelpe elever som strever med matematikk, og hvordan du kan forebygge at elever presterer lavt i matematikkfaget.
  • Ha kunnskap om ulike undervisningsmetoder som kan inkludere alle elevene i klassen.
  • Ha innsikt i hvordan det er for elever å streve med matematikk eller ha lite utbytte av undervisningen.

Les mer i emneplanen om hva du lærer.

Målgruppe

Denne videreutdanningen er for deg som er matematikklærer i grunnskolen.

Opptakskrav

Fullført lærerutdanning  (grunnskole-/allmennlærer, faglærer, barnehage-/førskolelærer eller praktisk-pedagogisk utdanning) 
og 30 studiepoeng i matematikk. Du må være tilsatt i grunnskolen som matematikklærer.

Du må også dokumentere ansettelse og undervisning i matematikk i grunnskolen.

Studietypenummer: 8531

LÆRUTD SØKE