Fakta

Sted:
Nettstudier
Studietype:
Kurs

Informasjon er oppdatert av Høgskulen på Vestlandet

.

Om studiet

Ønsker du å bli en del av fremtidens kulturskole med fokus på innovasjon og kreativ bruk av teknologi? I denne videreutdanningen gir vi deg som er kulturskolelærer verktøyene og kunnskapen du trenger for å integrere digitale løsninger i din undervisning.

Hvorfor studere digital kompetanse i kulturskolen?

Digitale verktøy og arbeidsmåter, som for eksempel digitalt lydarbeid, digital fortelling, podkast, foto- og videobehandling, animasjon og medieproduksjon, åpner opp nye muligheter for kreativitet og kunstneriske uttrykk.

Ved å studere digital kompetanse i kulturskolen vil du bedre forstå hvordan rammene for kulturskolen endrer seg i digitale omgivelser. Du vil også lære hvordan digital teknologi, digitale læremidler og digitale læringsressurser kan bidra til å støtte dine elevers læringsprosesser og hvordan dette forbereder dem på en digital fremtid.

Hva lærer du og hvordan er studiet bygd opp?

Studiet består av to emner på 7,5 studiepoeng, som kan tas hver for seg eller sammenhengende som 15 studiepoeng. Det legger UDIR sitt rammeverk for lærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse (PfDK) til grunn, og ser særlig på hvilken betydning digital teknologi har for kulturskoler og liknende tilbud. De to emnene i studiet er:

Profesjonsfaglig digital kompetanse i kulturskolen - KUL801 (Vår 2025)
Dette emnet har særlig vekt på ledelse av digitalt støttet læring. Tema er blant annet grunnleggende digitale ferdigheter, etikk og digital dømmekraft i en kulturskolekontekst.

Profesjonsfaglig digital kompetanse i egen kulturskolepraksis - KUL802 (Høst 2025)
I dette emnet legger vi opp til utforskende og praktisk bruk av digitale verktøy i kulturskolen. Innholdet vil derfor være knyttet til din egen faglige praksis. 

Målgruppe

Lærere og andre som er tilknyttet en kulturskole.



Opptakskrav

Generell studiekompetanse

Studienummer: Høstemnet KUL802 er 8967

LÆRUTD SØKE

Våremnet KUL801 er 8969