Nøkkelinformasjon

Om studiet

Vil du lære deg å lage spill og ha det gøy mens du lærer? Vi bygger alt fra bunnen av og utforsker flere områder sammen. Vi reiser på en sosial tur i Europa og snakker med utviklere som har lyktes.

Frihet, samarbeid, struktur og nettverksbygging er viktig når man utvikler spill. Vi besøker Work-Work og andre utviklermiljø i Skandinavia. På ei linje som spillutvikling er du garantert å komme i klasse med kreative mennesker. Kanskje kommer dere på den neste store spill-idéen sammen?!

Undervisning:

Spillmotor: Vi vil i hovedsak bruke Unity som spillmotor.  Dersom elevene ønsker å bruke andre spillmotorer som Unreal Engine eller Godot Engine, så har de så klart mulighet til det.

Programmering og C# script: Vi bruker Visual studio for å kode spilla våre. Vi ser på dokumentasjon som er levert fra Unity som lager spillmotoren vi jobber i.

Lyd- og musikkproduksjon: For musikkproduksjon bruker vi FL studio. Har du annen programvare, står du fritt til å bruke denne.  For lydproduksjon bruker vi Soundly, FL studio og Fire Alpaca.

Grafisk design, teksturering og digital tegning: Eksempler på programvare kan være Adobe Photoshop, Adobe Illustrator, Krita og Fire Alpaca.

Dokumentasjon: I spillproduksjon er det viktig å kunne dokumentere. Vi bruker verktøy som ligger i Google drive og Nuclino til f.eks. Game designdokument. Fildeling vil også være i Google drive.

3D-modellering og animasjon: Vi bruker Blender og Unity for modellering og animasjon.

Har du annen programvare, står du fritt til å bruke det.

Stikkord:

  • 2D
  • 3D
  • Spill
  • Gaming
  • Analyse
  • Tegning
  • Samarbeid
  • Level design
  • Programmering
  • Lyd- og musikkproduksjon 

Les mer om linja her

Opptak til studiet

Folkehøgskolene starter opptaket 15. november hvert år.