Fakta
Offentlig finansiert
Informasjon oppdatert
6. mars 2024.
Om studiet
Cybersikkerhet blir stadig viktigere ettersom smarttelefoner, datamaskiner og internett utgjør en stadig større rolle i de grunnleggende funksjonene i samfunnet. Du vil lære om cybersikkerhet og nettverk, nettverksikkerhet og håndtering av cybertrusler.
Cybersikkerhet blir stadig viktigere ettersom smarttelefoner, datamaskiner og internett utgjør en stadig større rolle i de grunnleggende funksjonene i samfunnet. Kjernefunksjonen i cybersikkerhet er å forsvare og beskytte enheter og tjenester mot angrep som kan true informasjonens konfidensialitet, integritet og tilgjengelighet. Målet er å redusere risikoen for et cyberangrep.
Cybertrusler påvirker oss alle, og behov for personer innen cybersikkerhetsjobber fortsetter å øke. Faktisk er cybersikkerhetssvikt blant de 5 største globale risikoene ifølge World Economic Forum Global Risks Report (2021).
Emnet skal gi grunnleggende kompetanse innenfor nettverkssikkerhet, håndtering av cybertrusler og hvordan beskytte bedriftens data. Du vil få innsikt i de største sikkerhetsutfordringene som bedrifter, myndigheter og utdanningsinstitusjoner står overfor i dag. Du vil lære konkrete verktøy for å håndtere og forsvare organisasjoner i det digitale domenet. Emnet skal gjøre studenten i stand til å avdekke sårbarheter i enkeltsystemer, utføre enkle sikringstiltak for å herde systemene og teste at tiltakene har effekt. Det skal også gi grunnleggende innføring i metodikk for etterforskning og oppfølging av sikkerhetshendelser, og forståelse av trusselbildet samfunnet står overfor. Studentene skal kunne identifisere og utnytte sårbarheter i systemene og avdekke potensielle konsekvenser. De skal kunne detektere at uønskede hendelser skjer/har skjedd, og herde/sikre systemene mot sårbarheter både gjennom enkelttiltak og kontinuerlig vedlikehold.
Hvis du liker å løse gåter, brenner for teknologi og liker å jobbe i team, kan feltet cybersikkerhet passe godt for deg!
Det vil bli bedriftsbesøk hvor det blir simulert en hendelse som studentene skal løse ut fra de verktøyene de lærer i kurset.
Dette emnet forutsetter at du er noe kjent med IT fag tidligere.
Emnet har et omfang på 10 studiepoeng og er inndelt i 3 temaer. Emnet organiseres som nettbasert emne med samlinger som gjennomføres på heltid/deltid, over 12 uker.
Emnet ligger på fagskolenivå 5.1 i Nasjonalt Kvalifikasjonsrammeverk.
Undervisningsopplegg
• Det skal i emnet gjennomføres 4-7 arbeidsoppdrag hvor det legges opp til at minst to av oppdragene er individuelle og to gjennomføres som gruppeoppdrag. Minst ett av arbeidsoppdragene skal også presenteres i plenum for å ivareta kommunikasjonsbiten.
• Det forutsettes tilstedeværelse i timene med tilbakemelding ved fravær. Dette med tanke på grunnlag for vurdering.
• Individuelt refleksjonsnotat om egen læring i emnet
Under samlingene på dagtid, er det undervisning, veiledning og oppgaveløsning der både laboratorier, undervisningsrom og ekskursjoner benyttes. Prosjekt- og gruppearbeid legges også ofte til samlingene. Tidspunkt for samlingene planlegges i god tid før oppstart av nytt studieår.
Ved enkelte utdanninger er det obligatorisk oppmøte. Oppmøteplikt er definert i de ulike emnebeskrivelsene. Samlingene kan inneholde obligatoriske arbeidskrav. Ved fravær er studentene ansvarlig for å ta igjen den tapte læringen ved selvstudium. Ved tapte eller underkjente obligatoriske arbeidskrav må studenten sette seg inn i plikter og rettigheter, jf. kapittel 4 i Forskrift for opptak, studier og eksamen ved Fagskolen i Viken.
Mellom samlingene gjennomføres nettmøter etter fastsatte timeplaner. I tillegg lages det digitalt, fleksibelt læringsmateriell til studentene, eksempelvis undervisningsvideoer og quizer.
6.6.1 Samlingsstruktur
Utdanningene legger opp til ulike planer for samlinger. Eksempelvis gjennomføres to eller tre samlinger per semester, totalt fire eller seks per studieår. Samlingene kan ha inntil fem dagers varighet, og det utarbeides en timeplan i forkant av samlingen. Mer detaljerte planer utleveres ved studiestart.
6.6.2 Plattform for digitale nettmøter
Nettmøtene foregår i læringsplattformen TEAMS eller konferanseplattformen ZOOM. Både lærere og studenter trenger mikrofon og kamera.
6.6.3 Nettbasert læringsarbeid
I skoleåret, gjennomføres det nettmøter med undervisning eller veiledning minst en dag per uke. Denne aktiviteten kan lagres på video og deles med studentene i etterkant dersom det er hensiktsmessig. Opptak av undervisning skjer i henhold til GDPR.
Opptakskrav
Opptakskrav er regulert i forskrift om opptak, studier og eksamen ved Fagskolen i Viken.1 Generelt opptaksgrunnlag
- a) Relevant fagbrev, eller
- b) Relevant treårig yrkesfaglig opplæring, eller
- c) Søkere som ikke fyller kravet a, og som har fylt 23 år, kan søke opptak på grunnlag av realkompetanse, eller
- d) Generell studiekompetanse
Søkere som kan dokumentere at de skal gjennomføre fagbrev etter opptaksfristen, kan tildeles plass med vilkår om bestått prøve i løpet av første semester. Legg ved lærekontrakten ved søknaden i Samordna opptak, som dokumentasjon på at du skal avlegge fagprøven til høsten.
Les mer om opptakskravene i studieplanen.
Relevante fagbrev
- Automatiseringsfaget
- Telekommunikasjonsmontørfaget
- Togelektrikerfaget
- Viklerfaget
- Avionikerfaget
- CNC-maskineringsfaget
- Dataelektronikerfaget
- Elektrikerfaget
- Elektroreparatørfaget
- Energimontørfaget
- Energioperatørfaget
- Fjernstyrte undervannsoperasjoner
- Flymotormekanikerfaget
- Flystrukturmekanikerfaget
- Flysystemmekanikerfaget
- Heismontørfaget
- IKT-servicefaget
- IT-driftsfaget
- IT-utviklerfaget
- Kulde- og varmepumpemontørfaget
- Produksjonsteknikkfaget
- Signalmontørfaget
- Tavlemontørfaget
Opptaksinformasjon
Se skolens nettsider for informasjon av opptak.
Læringsutbytte
Læringsutbyttebeskrivelsene til dette studiet tilsvarer nivå 5.1 i nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR). Læringsutbytte for de enkelte emnene (E-LUB) er beskrevet under hver enkelt emne.
5.1 Kunnskaper
Kandidaten:
• har kunnskap om oppbygging av ulike typer nettverk, nettverksenheter, media og protokoller
• har kunnskap om data som flyter gjennom et nettverk og konfigurasjon av enheter som kobles til nettverk
• har kunnskap om behovet for og viktigheten av cybersikkerhet, og de mest brukte begrepene innen cybersikkerhet
• har kunnskap om ulike sikkerhetsutfordringer og hvordan disse kan håndteres
• har kjennskap til GDPR sin betydning i det digitale domenet, og informasjon i en organisasjon og teknikker for å beskytte disse
• har kunnskap om å aktivere, vurdere og dokumentere sikkerhetsmekanismer for å forebygge og varsle forsøk på sikkerhetsbrudd
• kan vurdere eget arbeid i forhold til trusler mot cybersikkerhet og gjøre rede for dagens trusselbilde og hvordan truslene kan påvirke et samfunn
• har kunnskap om nasjonale sikkerhetsmyndigheters (NSM og NCSC) rolle
5.2 Ferdigheter
Kandidaten:
• kan anvende relevante faglige verktøy for oppbygging av ulike typer nettverk med nettverkskomponenter
• kan kartlegge en situasjon og identifisere dataflyt i et nettverk
• kan bruke faglig kunnskap og verktøy for å beskytte mot vanlige sikkerhetsangrep for å sikre organisasjonen
• kan finne og henvise til aktuelle verdier, trusler og trusselaktører
• kan bruke faglig kunnskap for grunnleggende trusselsprofilering, risikokartlegging, sårbarhet- og risikoanalyse og tilhørende rutiner og prosedyrer i organisasjonen
• kan finne og henvise til informasjon og fagstoff for å oppdage og identifisere inntrengere,
• kan bruke faglig kunnskap for å forhindre eksterne angrep og forstå faren med interne angrep
• kan bruke faglig kunnskap for hvordan cybersikkerhet håndteres i organisasjoner
• kan bruke faglig kunnskap for å forstå nasjonale myndigheters rolle i sikkerhetsarbeidet
5.3 Generell kompetanse
Kandidaten:
• har forståelse for samfunnets sårbarhet som konsekvens av cybersikkerhetsutfordringer
• har forståelse for styring av nettverkssikkerhet og håndtering av nettverkstrusler
• kan utvikle arbeidsmetoder og gjennomføre yrkesrettede arbeidsoppgaver for å redusere risiko
• kan utvikle arbeidsmetoder for å håndtere sikkerhetstruslene en organisasjon daglig står overfor
• kan utføre cybersikkerhetsarbeid alene eller i samarbeid med andre
Anbefalt forhåndskunnskap
Ingen krav om forkunnskaper bortsett fra inntakskravene.
Karrieremuligheter
Tilbakemeldinger fra både studenter og arbeidsgivere tyder på at studiet gir studentene kunnskaper og ferdigheter som arbeidsgivere etterspør. Studiet er en del av studiet Drift og sikkerhet som kan lese mer om her.