Nøkkelinformasjon
Nivå
FagskolestudiumStudiepoeng
30.0Semester
Kostnader
Studentavgift kr. 400,-
Studieform
Undervisning ved lærestedetStudietempo
DeltidGodkjenninger
- Nokut
- Lånekassen
Om studiet
Informasjon
Det rapporteres om en økende forekomst av utfordrende atferd, trusler og voldshendelser innen helse- og omsorgssektoren, og trygg håndtering av utfordrende situasjoner krever spesiell kompetanse. Fagskoleutdanningen Trygg håndtering av utfordrende situasjoner i helse- og omsorgssektoren vil gi studentene økt kunnskap og kompetanse til å kunne forebygge og håndtere slike krevende situasjoner i arbeidshverdagen.
Viktige områder i utdanningen vil være forebygging, håndtering og veiledning i forbindelse med utfordrende situasjoner.
Dette er en gratis fagskole på kveldstid, som gjennomføres over 1 år og kan kombineres med jobb.
Utviklingen av utdanningen og gjennomføring på ett studiested er finansiert av bransjeprogram for helse- og omsorgssektoren og er utviklet i samarbeid med kommuner og helseforetak i Vestland. Utdanningen har offentlig finansiering. Finansieringen dekker ikke utgifter til litteratur og ev. materiell.
Organisering av opplæringen
- Utdanningen har en samlet normert studietid på et halvt år, men tilrettelegges som en deltidsutdanning over 1 år
- Det legges opp til ca. 5 samlinger pr. måned; én fast dag i uken + en ekstradag pr. måned
- Studentene leverer en skriftlig oppgave pr. emne
- Utdanningen består av tre moduler à 10 studiepoeng som kan tas individuelt. Samlet gir fagskoleutdanningen 30 studiepoeng.
Utdanningen passer for
Helsefagarbeidere, hjelpepleiere, omsorgsarbeidere, portører, ambulansearbeidere og helsesekretærer.
Vurderingskriterier
På slutten av hvert emne/modul leverer studentene et skriftlig arbeid som danner grunnlag for vurdering. Vurdering av det enkelte emnet/modulen fastsettes på grunnlag av det innleverte arbeidet. Det settes en karakter for hvert emne/modul som avsluttes. Det er læringsutbyttet som skal måles når karakter på det enkelte emnet/modulen skal gis.
Opptakskrav
Man kan søke om opptak til utdanningen enten på bakgrunn av sin formelle kompetanse eller på bakgrunn av sin realkompetanse.
Opptak på bakgrunn av formell kompetanse
For opptak til fagskoleutdanningen kreves det fullført og bestått videregående opplæring med fagbrev som helsefagarbeider, helsesekretær, aktivitør og portør. Hjelpepleiere og omsorgsarbeidere kan også søke.
Av dokumentasjon kreves både fagbrev og vitnemål/kompetansebevis fra videregående opplæring. Utdanningen er delt inn i emner.
Opptak på bakgrunn av realkompetanse
Se opptak på bakgrunn av realkompetanse her.
Språkkrav
Søkere fra land utenfor Norden må dokumentere kunnskaper i norsk.
Språkkrav til deg som søker om opptak på bakgrunn av realkompetanse
Opptak på visse vilkår ved sen fag- eller svenneprøve gis betinget opptak
Se opptak på visse vilkår ved sen fag- eller svenneprøve - betinget opptak her.
Godskriving eller fritak
Det er mulig for studenten å søke godskriving for et eller flere emner dersom de kan dokumentere at de har tilsvarende NOKUT-godkjente emner fra tidligere.
- Godskriving av emne
- Fritak for deler av utdanningen
- Prosedyre ved vurdering av godskriving og fritak
Forbud mot bruk av klesplagg som helt eller delvis dekker ansiktet
Studenter skal ikke bruke klesplagg som helt eller delvis dekker ansiktet i forbindelse med undervisning eller tilsvarende, inkludert på turer, ekspedisjoner og lignende i tilknytning til utdanningsinstitusjonens undervisning.
Politiattest
På grunn av praksis krever utdanningen at studentene kan fremvise gyldig politiattest. Man skal ikke søke om politiattest før oppstart på utdanningen, da viktig informasjon blir gitt ved oppstart. Politiattest skal ikke sendes på e-post til oss før oppstart.
Faginnhold
Emne/modul 1: Forebyggingsperspektivet - 12 uker
1a. Studieteknikk, arbeidsformer og metoder i studiet
1b. Forståelse, holdninger og forebygging
1c. Etikk og kommunikasjon
1d. Samhandling og konfliktløsning
Emne/modul 2: Håndteringsperspektivet – 14 uker
2a. Studieteknikk, arbeidsformer og metoder i studiet
2b. Faktorer som kan påvirke utvikling av utfordrende situasjoner
2c. Modeller og rammeverk ved utfordrende atferd
2d. Kartlegging og valg av tiltak
Emne/modul 3: Veiledningsperspektivet - 12 uker
3a. Studieteknikk, arbeidsformer og metoder i studiet
3b. Relasjonskompetanse 3c. Veiledningskompetanse
3d. Kollegarelasjoner og veiledning
3e. Refleksjon og evne til samarbeid