Nøkkelinformasjon

Bilakademiet AS logo
Bilakademiet AS logo

Lærested

Studiested

Nedre Vollgate

Nivå

Annen utdanning

Semester

2

Kostnader

39.850,-

Studieform

Nettstudium, nett- og samlingsbasert, samlingsbasert

Studietempo

Deltid

Oppstartsdato

12. mars

Om studiet

Bilakademiets Kombinert nettstudie

Det kombinerte nettstudiet har oppstart 12. mars 2025. Dette studiet avsluttes 1. november 2025. Undervisningen foregår på onsdager fra kl.19:00 til kl.21:30 med instruktør online. 

I tillegg er det lagt opp til selvstudier og oppgaver som løses mellom øktene fra uke til uke. 

Det vil også være to obligatoriske helgesamlinger med klasseromsundervisning i Oslo (lørdag og søndag) og avsluttende eksamen en lørdag. 

Adressen for samlingene er Nedre Vollgate 8, 0158 Oslo.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Kandidaten

  • Har omfattende kunnskap om hele salgsprosessen, inkludert proaktiv kundeanskaffelse, bruk av CRM-systemer, kartlegging av kundebehov, og metoder for å oppnå og opprettholde kundelojalitet. 
  • Har innsikt i grunnleggende markedsføringsprinsipper og hvordan en bilforhandler og bilselger kan bruke ulike markedsføringsverktøy for å nå flest mulig kunder. Dette inkluderer bruk av sosiale medier, Google, egen nettside og Finn.no. 
  • Har forståelse for viktigheten av merkevarebygging og strategisk markedsføringsaktivitet som bidrag til verdiskaping hos bilforhandlere. 
  • Kjenner til relevante lover og forskrifter, inkludert Forbrukerkjøpsloven, Kjøpsloven, Markedsføringsloven og GDPR. 
  • Har kunnskap om økonomiske konsepter og verktøy som kjøregodtgjørelse, firmabilbeskatning, leasing, annuitetslån og TCO-beregning. 
  • Er oppdatert på teknologiske utviklinger innen bilindustrien, spesielt relatert til elektriske biler og hybridbiler, samt de mest aktuelle produktene og teknologiene på markedet. 
  • Har innsikt i etiske prinsipper innen salgsarbeid og betydningen av tillit og godt renommé hos bilforhandlere. 
  • Forstår viktigheten av bærekraft i bilindustrien og hvordan bilforhandlere kan bidra til redusert karbonavtrykk og miljøbeskyttelse gjennom promotering av bærekraftige transportalternativer.

Ferdigheter 

Kandidaten

  • Kan anvende kunnskap om salg, markedsføring og økonomi i planleggingen av salgs- og markedsføringsaktiviteter, samt i løsning av praktiske problemstillinger i det daglige salgsarbeidet. 
  • Kan bruke relevante faglige verktøy som kundeoppfølgingssystemer, kalkylemodeller, teknikker for salgssamtaler og salgsarbeid, samt analyseverktøy som Google Analytics. 
  • Kan effektivt benytte digitale markedsføringsverktøy som Google, Facebook, LinkedIn, Snapchat og Twitter for å øke synligheten og salget. 
  • Er i stand til å anvende kjøpslovens bestemmelser i praksis, samt utarbeide og gjennomgå kjøpekontrakter og dokumenter knyttet til finansiering. 
  • Kan håndtere prissetting og administrasjon av innbyttebiler, garantialternativer for brukte biler, samt prosessen for import og eksport av brukte biler. 
  • Kan vurdere og implementere bærekraftige praksiser innen bilbransjen, inkludert riktig sortering og håndtering av batterier og dekk.

Generell kompetanse

Kandidaten 

  • Har forståelse for etiske prinsipper innen salgsarbeid, som ærlighet, redelighet og etterrettelighet, samt hva som anses som god handelsskikk. 
  • Har utviklet en etisk grunnholdning til salgsarbeid, med særlig vekt på hvordan man behandler medarbeidere og kunder. 
  • Har en bevisst etisk holdning til selgerens påvirkningskraft i kontakt med kunder. 
  • Er i stand til å reflektere over og håndtere etiske dilemmaer som kan oppstå i bilsalgsarbeid, og finne løsninger som er til det beste for både kunde og bilforhandler. 
  • Har forståelse for viktigheten av bærekraft og kan bidra til implementeringen av bærekraftige tiltak i bilforhandlervirksomheten.