Fakta

Sted:
Campus Oslo
Studietype:
Videreutdanning
Studieform: Samlingsbasert
Studiepoeng:
30

Informasjon oppdatert

14. januar 2025.

Om studiet

I dette kurset gjennomføres det en strategisk analyse av egen virksomhet, for å evaluere muligheter, utfordringer, svakheter og styrker for din skole eller barnehage.

Dette lærer du:

  • Strategier og metoder for å skape en arbeidsplass der en selv og andre motiveres av og mestrer store utfordringer og belastninger.
  • Selvevaluering av ledelseseffektivitet, pedagogiske opplegg, barn og unges utvikling og læring.
  • Pedagogers arbeid med tilgjengelige data om virksomhetens kvalitet og ledelsens analyse av tilgjengelige data om virksomhetens kvalitet.
  • Organisasjons- og ledelsesteoretiske perspektiver innenfor utdanningsledelse.
  • Ledelse av endring og kvalitetsutvikling i skoler.
  • Presentasjon av handlingsplaner for økt læring og utvikling i egen virksomhet.
  • Metodiske forskningsdesign og endring.
  • Evalueringsverktøy for å måle utvikling hos barn og unge.
  • Hvordan tolke og vurdere endring.

Deltakerne skal i kurset gjennomføre en strategisk analyse (selvevaluering) av egen virksomhet for å vurdere muligheter, utfordringer, svakheter og styrker i egen institusjon. Den strategiske analysen baseres på målrettet datainnhenting fra egen virksomhet, for å sikre velfunderte strategiske handlingsvalg.

Deltakerne vil utarbeide en ledelsesstrategi for å videreutvikle egen virksomhet med sikte på å øke barn og unges læring og utviklingsutbytte. Strategien omfatter både endringstiltak og evalueringsverktøy. Det legges stor vekt på de faglige, pedagogiske og organisatoriske betingelsene for å utvikle gode barnehager og skoler.

Kurset har en utenlandsmodul i New York som vil være 5 dager i februar 2025.

Hvem er kurset for?

Dette kurset er for både barnehage- eller skoleledere som ønsker å gjennomføre en selvevaluering av egen skole eller barnehage for å utarbeide en strategi for videre utvikling.

Kurset er det avsluttende kurset i Executive Master of Management med spesialisering i utdanningsledelse, og du må ha gjennomført 60 studiepoeng fra før innen utdanningsledelse for å få opptak til dette kurset.

Undervisningsopplegg

Kurset består av syv samlinger over to semestre. Hver samling varer to til fem dager. Seks av samlingene foregår på campus Oslo, og en av samlingene holdes i New York. 

Alle deltidsstudier på BI er lagt opp slik at de skal kunne kombineres med jobb og familie, men noe tid må du regne med å sette av. 

Du kommer til å bruke totalt 22 arbeidsdager på samlinger, samtidig som at det vil være noen aktiviteter mellom samlingene. I tillegg kommer tre dager til hjemmeeksamen.  

Du må også sette av tid til å lese pensum og skrive prosjektoppgave. Hvor mye tid studentene bruker på dette er veldig individuelt, og dette er noe du i stor grad kan tilpasse livet ellers. 

Opptakskrav

For å ta dette kurset må du

Les mer om opptakskravene på masternivå