Fakta
Informasjon oppdatert
20. februar 2025.


Om studiet
Dette kurset er for deg som vil jobbe kreativt med kommunikasjon og merkevarebygging, eller som ønsker å lære mer om bygging av omdømme og tillitt internt i organisasjonen.
Dette lærer du:
- Trender og kommunikasjon: Du vil få dybdeinnsikt i samtidssamfunnet, lære hvordan det er bygget opp historisk og hvor det er på vei. Du vil lære å forstå trender som dyptgående sosiale dynamikker som påvirker våre tanker, følelser og begjærsmønstre, og som igjen motiverer og driver det moderne mennesket. Med utgangspunkt i denne innsikten skal du lære å bygge kommunikasjon i et medielandskap i kontinuerlig bevegelse, med stadig nye sjangere og medieformat, som krever egen tilnærming.
- Strategisk og operativ merkevarebygging: Dette har et ledelsesaspekt. Du skal lære hvordan du skal lede medarbeiderne slik at de blir en ressurs innad i bedriftskulturen som identifiserer seg med bedriftens verdier og målsetninger, og et konkurransefortrinn som utad bygger omdømme og tillit til organisasjonen. Kurset vil gjøre deg i stand til å lede de prosesser som gjør at merkevarer får sterke konkurranseposisjoner i forbrukersamfunnet.
Måten vi bygger, utvikler og leder merkevarer på er i drastisk endring ‒ og det stiller nye krav til deg som merkevarebygger. For å lykkes må du klare å nå frem med ditt budskap i en verden med stadig flere kanalvalg. Det krever kunnskap om forbruker og samfunn, og handler om å forstå, gjenkjenne og kartlegge livsstiler og trender.
Hvordan kan du for eksempel bruke ord, bilder og tegn som er i tiden, treffer forbrukeren og skiller deg fra konkurrentene? Du vil lære å se, analysere og håndtere trender i kulturen, inkludert hvordan du kan bruke digitale plattformer og sosiale medier for å bygge sterke, offensive merkevarer.
Målet er at du skal få kompetanse i hvordan du kan kommunisere merkevaren din overbevisende til det publikummet du velger, og hvordan du bygger en sterk identitet internt i organisasjonen knyttet til verdier og kultur.
Undervisningsopplegg
Kurset består av samlinger over to semestre. Hver samling varer fire hele dager og foregår på campus i Nydalen i Oslo på dagtid.
Alle deltidsstudier på BI er lagt opp slik at de skal kunne kombineres med jobb og familie, men noe tid må du regne med å sette av.
Du kommer til å bruke totalt 20 arbeidsdager på samlinger, i tillegg kommer 72 timer til hjemmeeksamen.
I tillegg må du sette av tid til å lese pensum og skrive prosjektoppgave. Hvor mye tid studentene bruker på dette er veldig individuelt, og dette kan du i stor grad tilpasse livet ellers.
Opptakskrav
For å ta dette kurset må du
- ha fylt 25 år
- ha fullført en bachelorgrad
- ha fire års arbeidserfaring i full stilling (tre år dersom du har en fullført mastergrad fra før)