Fakta

Sted:
Campus Oslo
Studieform: Samlingsbasert
Studiepoeng:
30

Informasjon oppdatert

16. januar 2025.

Om studiet

God pedagogisk ledelse er en viktig faktor for å utvikle og sikre at barnehagen holder høy kvalitet som er til det beste for barns trivsel og utvikling.

Dette lærer du:

  • Barnehagens læringsmiljø for barns beste.
  • Tidlig innsats og barnehagens samfunnsoppdrag.
  • Systematisk observasjon av kvalitet på avdelingen: Veiledning og barnehagebasert kompetanseutvikling.
  • Endring og utvikling av egen barnehage gjennom personalutvikling og etablering av god organisasjonskultur.
  • Ledelsesutvikling, roller og oppgaver.
  • Ledertrening og oppgaveseminar.

Handelshøyskolen BI er valgt ut for å levere videreutdanning for barnehagelærere – Pedagogisk ledelse og læringsmiljø i barnehagen.

Hovedmålet med videreutdanningen er å gi den enkelte barnehagelærer innsikt, kunnskap og verktøy som kreves for å møte utfordringene og mulighetene, som er knyttet til det å drive pedagogisk ledelse i komplekse organisasjoner som barnehagen er, i tråd med rammeplanens verdigrunnlag.

Dette innebærer blant annet hvordan man best mulig kan skape et godt læringsmiljø selv med de utfordringer og muligheter man møter i barnehager med et stort mangfold (etnisitet, kultur og språkutvikling), variasjon i organisering mellom barnehagene, samt det å være leder av en personalgruppe med ulik kompetanse og faglig bakgrunn.

Undervisningsopplegg

Kurset består av seks samlinger over to semestre. Samlingene foregår på campus Oslo i Nydalen.

Det vil være samlinger med faglig påfyll, samt arbeid og refleksjon i prosessgrupper med prosessveiledere som knytter teori og praksis sammen. Det vil også være utviklings- og strategiarbeid i form av småskrittsforbedringer som skal gjennomføres i egen barnehage som en del av prosjektoppgaven. Arbeidet med småskrittforbedringene legges frem på hver samling for å ansvarliggjøre studentene, og gir kontinuitet og aktivitet mellom samlingene. Dette ser vi som viktige elementer som samlet skal sikre overgangen fra forskning til endret praksis.

Det opprettes også egne grupper på en sosiale plattform. Formålet med gruppene er å skape et treffsted hvor man kan kommunisere med hverandre og skape gode faglige diskusjoner, refleksjon og co-learning.

Opptakskrav

Dette kurset er for barnehagelærere, pedagogiske ledere og styrere.

For å ta dette kurset må du

  • ha fylt 25 år
  • ha fullført en bachelorgrad  
  • ha fire års arbeidserfaring i full stilling (tre år dersom du har en fullført mastergrad fra før)