Fakta

Sted:
Campus Oslo
Studietype:
Videreutdanning
Studieform: Samlingsbasert
Studiepoeng:
30

Informasjon oppdatert

7. februar 2024.

Om studiet

Dette masterprogrammet gir deg kompetanse innen markedsstrategi og lærer deg å lede strategiprosessen - fra analyse og innsikt frem til ferdig markedsplan.

Markedet og kundenes preferanser endrer seg hyppig - derfor må du raskt være i stand til å endre din bedrifts markedstilbud for å lykkes. En solid markedsstrategi er en forutsetning for dette.

En god markedsstrategi handler om å utvikle en helhetlig plan for tre sentrale ledelsesområder: kundestrategi, produktstrategi og merkevarestrategi. Til sammen sikrer disse tre strategiene deg en trygg og inntektsgivende kundeportefølje, produkter som er både attraktive, konkurransedyktige og lønnsomme, og merkevarer med tydelige kundeløfter som er posisjonert for vekst.

Gjennom dette programmet vil du lære deg en effektiv metodikk for utvikling av dine markedsstrategier. Som en del av den praktiske læringsprosessen skal du utvikle en markedsstrategi for en selvvalgt bedrift eller merkevare – noe vi er overbevist om at vil gi deg og bedriften din umiddelbar verdi.

Læringsutbytte

  • Strategi og planlegging: Vi vil arbeide med å prioritere og formulere mål, identifisere en attraktiv markedsposisjon og definere strategiske grep og tiltak. Vi vil også arbeide med organisering av markedsarbeidet og implementering. 
  • Markeds- og kundeinnsikt: Vi diskuterer hvordan man kan jobbe målrettet med segmenter og kundereiser, gjøre analyse av kunde- og produktportefølje, marked og konkurrenter.
  • Kundestrategi: Hva slags strategi burde du velge for å tiltrekke, beholde og utvikle flere lønnsomme kunder? Vi vil gjennomgå områder som Customer Lifetime Value, lojalitetsprogrammer, CRM og kundeopplevelse.
  • Produktstrategi: Hvordan din bedrift påvirkes av endringer i markedet og forbrukernes behov. Sentrale temaer vi gjennomgår er produktutvikling, markedskommunikasjon, distribusjon og prisstrategier.
  • Merkestrategi: Vi diskuterer differensiering og posisjonering av produkter og tjenester i markedet, og tiltak for å videreutvikle og kapitalisere på eksisterende merkevarer.