Fakta
Informasjon oppdatert
19. februar 2025.


Om studiet
Dette kurset gir deg kompetanse innen markedsstrategi og lærer deg å lede strategiprosessen - fra analyse og innsikt frem til en ferdig markedsstrategi.
Dette lærer du:
- Kundenes kjøpsatferd, segmentering og de viktigste virkemidlene innenfor markedsføring og merkevarebygging.
- Forstå hvordan endring i markeder og forbrukerbehov påvirker vekst og lønnsomhet.
- Organisering for å skape kundesentriske og markedsorienterte virksomheter.
En god markedsstrategi handler om å utvikle en overordnet og helhetlig plan for tre sentrale ledelsesområder: Kundestrategi, produktstrategi og merkevarestrategi. Sammen bidrar disse tre til å sikre en trygg og inntektsgivende kundeportefølje, produkter som er attraktive, konkurransedyktige og lønnsomme, og merkevarer med tydelige kundeløfter som er posisjonert for fremtidig vekst.
Dette kurset gir deg en helhetlig forståelse av hvordan du utvikler og leder slikt arbeid. Du vil lære å gjennomføre situasjonsanalyser, sette mål og identifisere strategiske tiltak som er nødvendige for å oppnå ønskede resultater. Ved å forstå markedsmekanismer og reguleringer, kan du bedre posisjonere produkter og tjenester, og styrke merkevaren din for fremtidig vekst.
Videre lærer du å utføre grundige analyser av markeder, kunder og konkurrenter, og anvende verktøy som regneark for å vurdere økonomiske konsekvenser og risiko. Du får praktisk erfaring i å strukturere og implementere strategiske tiltak, og forstå hvordan du kan allokere ressurser effektivt for å nå både kortsiktige og langsiktige mål.
Undervisningsopplegg
Kurset består av fem samlinger over to semestre. Hver samling varer tre hele dager og foregår på campus i Oslo på dagtid, i tillegg er det fire halvdags webinar.
Alle våre kurs er lagt opp slik at de skal kunne kombineres med jobb og familie, men noe tid må du regne med å sette av.
Du kommer til å bruke totalt 15 arbeidsdager på samlinger, og 4 halve dager på webinarer. I tillegg kommer 72 timer til hjemmeeksamen.
Du må også sette av tid til å lese pensum og skrive prosjektoppgave. Hvor mye tid studentene bruker på dette er veldig individuelt, og dette er noe du i stor grad kan tilpasse livet ellers.
Opptakskrav
For å ta dette kurset må du
- ha fylt 25 år
- ha fullført en bachelorgrad
- ha fire års arbeidserfaring i full stilling (tre år dersom du har en fullført mastergrad fra før)