Fakta
Informasjon oppdatert
3. juli 2025.


Om studiet
Lær hvordan bedrifter tiltrekker seg og beholder verdifulle kunder, utvikler sterke merkevarer, og skaper en strategisk markedsplan som sikrer virksomhetens langsiktige mål.
Dette lærer du:
- Hvordan utarbeide en strategisk markedsplan som sikrer virksomhetens langsiktige mål.
- Analysere markeder, konkurrenter og kunder for å utvikle effektive strategiske tiltak.
- Forstå hvordan hele organisasjonen bidrar i markedsarbeidet med å skaffe nye kunder, bevare eksisterende kunder og utvikle mer verdifulle kunderelasjoner.
I et marked i stadig endring må virksomheter analysere markedet, konkurrenter, kunder og effekten av markedstiltak. Det er avgjørende for å utvikle strategier som sikrer langsiktig suksess og tilpasning til både nåværende og fremtidig kundebehov.
Dette kurset gir deg kunnskapen du trenger for å kunne utvikle og implementere en strategisk markedsplan. Kurset gjør deg bedre rustet til å identifisere hvordan virksomheter kan videreutvikle sine unike ressurser knyttet til markedet, som for eksempel kunderelasjoner, merkevarer og distribusjonspartnerskap.
Du får også innsikt i sentrale økonomiske begreper og sammenhenger som er nødvendige for strategiarbeid, slik at du kan utvikle strategier som fremmer lønnsomhet og langsiktig levedyktighet.
Undervisningsopplegg
Kurset gjennomføres over ett semester med to heldagssamlinger på campus. Kurset gjennomføres som en kombinasjon av fysiske samlinger på campus og læringsaktiviteter på BIs digitale læringsplattform. Undervisningsformen er variert med vekt på å koble teori og praksis gjennom eksempler, case og erfaringsutveksling.
Eksamen - kurset avsluttes med en tre timers individuell eksamen.
Opptakskrav
Som hovedregel må du ha generell studiekompetanse.
Er du 25 år eller eldre i opptaksåret, kan du også søke på bakgrunn av realkompetanse.