Fakta

Sted:
Campus Bergen
Campus Oslo
Campus Stavanger
Campus Trondheim
Studietype:
Videreutdanning
Studieform: Samlingsbasert
Studiepoeng:
7.5

Informasjon oppdatert

29. april 2024.

Om studiet

I dette kurset får du en grunnleggende innføring i strategi og markedsføringsledelse. Du lærer om ulike verktøy for å kunne ta strategiske valg som sikrer bedriftens fremtidige overlevelse.

Alle bedrifter må utarbeide en grundig strategi for å generere inntekter, sikre lønnsomhet og levedyktighet. Virksomheter må også stadig justere sine markedstilbud på grunn av endringer i omgivelsene. Det krever en kontinuerlig analyse av markedet, konkurrentene og kundene.

Kurset i markedsføring og strategi vil hjelpe deg med å utvikle en strategisk tankegang. Du vil lære anvende verktøy for å ta bedre strategiske beslutninger som er avgjørende for en virksomhets overlevelse og vekst. I tillegg vil du lære å utarbeide en markedsplan som tiltrekker og bevarer verdifulle kunder.

Læringsutbytte

  • Strategiske begreper og teorier
  • Aktivitets- og ressursanalyse
  • Makro omgivelser og trender med PESTEL 
  • Konkurransedynamikk og posisjonering
  • Kjøpsprosess og kundereiser
  • Strategisk ledelse av kunde- og produktporteføljen
  • Kundeheterogenitet og segmentering
  • Kundedata og analyser
  • Merkevareledelse
  • Markedsplan og markedsplanlegging