Fakta
Informasjon oppdatert
14. januar 2025.
Om studiet
Dette kurset gir en innføring i de strategiske, pedagogiske og emosjonelle perspektivene på digitalisering i skolen, og hvordan du tilrettelegger for verdier og ferdigheter som gjør implementeringen mer engasjerende og effektiv.
Dette lærer du:
- Strategiutvikling og strategisk ledelse av digitaliseringsarbeidet i skolen.
- Kunnskap om relevante perspektiver knyttet til ledelse av digitalisering i skolen og hvordan det kan benyttes for å styrke elevenes læringsutbytte.
- Hvordan etikk spiller inn i digitalisering av skolen på ulike nivåer.
- GDPR og personvern i skolen.
- Designtenkning og innovasjonsprosesser knyttet til digitalisering.
Det er et behov for å gi ledere økt kompetanse til å drive digitaliseringen på skolen. I nye læreplaner legges det blant annet mer vekt på digitale ferdigheter, og en ny hverdag under pandemi har tydeliggjort behovet for digital kompetanse i skolen.
En skoleleder må ha en helhetlig strategi for digital læring (merk: ikke bare digitale løsninger) som også inkluderer gode prosessverktøy for implementering og evaluering av den digitale transformasjonen.
Dette kurset vil gi ledere en innføring i de strategiske, pedagogiske, didaktiske og relasjonelle/emosjonelle perspektivene på digitalisering i skolen samt legge til rette for verdier og ferdigheter som gjør implementeringen mer engasjerende og effektiv.
Kurset er utviklet for Utdanningsdirektoratet, og er en del av videreutdanning for ledere.
Hvem er kurset for?
Dette kurset er for skoleledere som har gjennomført den nasjonale rektorutdanningen, Ledelse av læring og endring 1 og 2 eller tilsvarende program på 30 studiepoeng, og som ønsker å få økt kunnskap til å implementere fagfornyelsen på egen skole.
Undervisningsopplegg
Kurset består av fem samlinger over to semestre. Hver samling varer to til tre dager, og foregår på campus Oslo på dagtid.
I kurset legges det opp til erfaringsdeling og gruppediskusjoner. Deltakerne vil jobbe med endringseksperimenter mellom samlingene og dele sine erfaringer med sin tildelte gruppe. Hver gruppe har en mentor som vil veilede og støtte deltakerne i å gjennomføre eksperimentene, samt legge til rette for erfaringsdeling og konstruktive tilbakemeldinger. Mentorene kommer fra innovative skoler som har lang erfaring med digital transformasjon i skolen.
Opptakskrav
For å ta dette kurset må du
- ha fylt 25 år
- ha fullført en bachelorgrad
- ha fire års arbeidserfaring i full stilling (tre år dersom du har en fullført mastergrad fra før)
Les mer om opptakskravene på masternivå.
I tillegg til de generelle opptakskravene, må du kunne dokumentere at du
- har fullført og bestått den nasjonale rektorutdanningen, Ledelse av læring og endring 1 og 2 eller tilsvarende program på 30 studiepoeng.
- er ansatt på ledernivå i skolen. Kvalifiserte søkere må være ansatt som skoleledere, rektor, assisterende rektor, avdelingsleder, inspektør eller lignende.
Les mer om opptakskravene til spesialisering i utdanningsledelse.