Fakta

Sted:
Campus Oslo
Studietype:
Videreutdanning
Studieform: Samlingsbasert
Studiepoeng:
15

Informasjon oppdatert

6. mars 2024.

Om studiet

Dette programmet er rettet mot skoleledere. Programmet skal bidra til kompetanseutvikling i tolkning og forståelse av læreplanverket, og tilføre nødvendig kunnskap og kompetanse innen ledelse og utvikling av organisasjonen.

Dette programmet legger vekt på hvordan du som skoleleder kan anvende læreplanverket for å lede ansattes lærings- og utviklingsarbeid. Gjennom å tilegne deg kunnskap og forståelse av sentrale begreper og prinsipper i læreplanverket, vil du utvikle ferdigheter i å lede kollektivt læreplanarbeid og styrke profesjonsfellesskapet ved skolen.

Gjennom programmet vil du tilegne deg kompetanse i å implementere fagplanarbeidet på din skole, med fokus på forståelsen av kompetansebegrepene i fagfornyelsen. Du vil også utvikle kunnskap og ferdigheter i å lede aktiviteter relatert til lærernes arbeid med å utforme lokale fagplaner.

Du vil få trening i å utarbeide lokale skoleplaner for planlegging, implementering og evaluering av undervisningskvaliteten i læringsaktivitetene. Målet med programmet er konkret å initiere forbedringer og endringer i både skolens og skoleledelsens ledelse av lærings- og læreplanarbeidet.

Programmet er utviklet for Utdanningsdirektoratet, og er en del av videreutdanning for ledere.  

Undervisningsopplegg

Programmet gjennomføres over to semestre og totalt fem samlinger. Samlingene er praksisnære og forskningsbaserte. Det vil være forelesning, casarbeid, praksisfortellinger, diskusjoner og modellering av aktiviteter som direkte kan overføres til profesjonsfellesskapet på egen skole. Samlingene vil legge til rette for at studentene kan medvirke slik at de oppleves både relevante og nyttige.

I løpet av programmet skal studentene skrive en prosjektoppgave med utgangspunkt i egen skole. Del 1 av prosjektoppgaven er en analyse av praksis på egen skole. Basert på analysen skal studentene lage en utviklingsplan (del 2) med konkrete tiltak og strategier som kan være en del av skolens utviklingsarbeid. Dette kan gi et solid grunnlag for endrings- og utviklingsarbeid på egen skole.

Prosjektoppgaven består av tre deler som kan skrives i prosess gjennom året. Samlingene vil legge opp til å være relevante for de ulike delene. Det legges opp til å kunne arbeide med prosjektoppgavene på samlingene og det blir mulighet for å diskutere med medstudenter og fagansvarlige.

Det anbefales å involvere hele ledergruppen på egen skole om prosjektoppgavens tematikk og funn, dette for å få maksimalt utbytte av programmet. Der det er naturlig kan også skoleeier involveres. Det vil bli tilbud om individuell veiledning midtveis i studiet.

Læringsutbytte

  • Læreplanforståelse: Dagens læreplan vil bli presentert i et historisk perspektiv og lys. Det vil også være fokus på helt sentrale begreper for å forstå intensjonen med læreplanverket og hva det vil så at vi har en kompetanseorientert læreplan. 
  • Ledelse av undervisningskvalitet: Denne samlingen vil ha fokus på kunnskap om opplæringen elevene har krav på og undervisningskvalitet. Hvordan sikrer vi at elevene opplever mestring og tilhørighet, at de er motiverte og opplever skolehverdagen som relevant og nyttig?
  • Ledelse av profesjonsfelleskap: I denne samlingen vil det være fokus på de profesjonelle læringsfelleskapene og hvordan skolen kan være lærende organisasjon slik at den utnytter sitt potensial på best mulig måte. Det vil også være fokus på hvordan være en digitalisert og fremtidsrettet skole.
  • Forbedring og utvikling: Denne samlingen har fokus på ledelse av forbedringsarbeid i skolen. Det vil være praktiske eksempler og sentrale prinsipper innenfor ledelsesteori som står sentralt.
  • Ledelse av fremtidens skole: Skoleleders rolle og lærernes rolle er i endring og utvikling, det samme er elevrollen. Hva har disse endringene å si for fremtidens skole, klarer vi å tilpasse oss? Vi vil se på og diskutere de store endringene og hva som er dagsaktuelt for skoleledere inn i fremtidens skole.  

Anbefalt forhåndskunnskap

Programmet passer for skoleledere som har gjennomført den nasjonale rektorutdanningen, Ledelse av læring og endring 1 og 2 eller tilsvarende program på 30 studiepoeng, og som ønsker å få økt kompetanse til å implementere fagfornyelsen på egen skole.

Tilbudet er for alle, uavhengig av om du allerede har en mastergrad eller ikke. Du kan ta en eller flere moduler avhengig av ønske og behov.