Fakta
Informasjon oppdatert
14. januar 2025.
Om studiet
Dette kurset er rettet mot skoleledere. Kurset skal bidra til kompetanseutvikling i tolkning og forståelse av læreplanverket, og tilføre nødvendig kunnskap og kompetanse innen ledelse og utvikling av organisasjonen.
Dette lærer du:
- Ledelse av læreplanforståelse og fagfornyelsen.
- Ledelse av undervisningskvalitet i arbeid med læreplan og fagfornyelsen.
- Ledelse av profesjonsfelleskap.
- Forbedring, utvikling og ledelse av fagfornyelsen.
- Endringsledelse.
- Ledelse av implementering av læreplanarbeid.
Barn og unge skal møte og finne løsninger på dagens og fremtidens store utfordringer. Det fordrer at skolene er rigget for både å ivareta barndommens- og ungdommens verdi her og nå, men også for å ruste elevene til de komplekse utfordringene som vil møte dem i fremtiden. Formålet med studiet er å styrke og videreutvikle skolelederes kompetanse til å utvikle skolen i tråd med dette samfunnsoppdraget.
Det stilles store krav til skolen som institusjon og studiet vil fokusere på strategisk ledelse av utviklings- og forbedringsarbeid. Skolens praksis skal være i samsvar med hele læreplanverket og det fordrer at ledere bygger tillitsrelasjoner og motiverer for utvikling, justering og endring av praksis.
Intensjonen med studiet er derfor å styrke skoleledernes læreplananalytiske kompetanse og lede utviklingsprosesser i profesjonsfellesskapet som får betydning for elevenes faglige og sosiale læring.
Læreplanverket er utgangspunkt og rammeverk for skolen og det vil være av betydning å forstå og se mulighets- og handlingsrommet som ligger i systematisk og helhetlig arbeid og ikke minst forstå det i lys av Opplæringsloven, teori og forskning.
Kurset er utviklet for Utdanningsdirektoratet, og er en del av videreutdanning for ledere.
Hvem er kurset for?
Kurset er for skoleledere som har gjennomført den nasjonale rektorutdanningen, Ledelse av læring og endring 1 og 2 eller tilsvarende kurs på 30 studiepoeng.
Undervisningsopplegg
Kurset består av fem samlinger over to semestre. Hver samling varer to til tre dager, og foregår på campus Oslo på dagtid.
Samlingene er forskningsbaserte og praksisnære. Det vil være forelesning, casearbeid, praksisfortellinger, diskusjoner og modellering av aktiviteter som direkte kan overføres til profesjonsfellesskapet på egen skole. Samlingene vil legge til rette for at studentene kan medvirke slik at innholdet oppleves relevante og nyttige.
Alle deltidsstudier på BI er lagt opp slik at de skal kunne kombineres med jobb og familie, men noe tid må du regne med å sette av. Du kommer til å bruke rundt 11 arbeidsdager på samlinger. I tillegg kommer tre dager til hjemmeeksamen. Du må også sette av tid til å lese pensum og skrive prosjektoppgave. Hvor mye tid studentene bruker på dette er veldig individuelt, og dette er noe du i stor grad kan tilpasse livet ellers.
Opptakskrav
For å ta dette kurset må du
- ha fylt 25 år
- ha fullført en bachelorgrad
- ha fire års arbeidserfaring i full stilling (tre år dersom du har en fullført mastergrad fra før)
Les mer om opptakskravene på masternivå.
I tillegg til de generelle opptakskravene, må du kunne dokumentere at du
- har fullført og bestått den nasjonale rektorutdanningen, Ledelse av læring og endring 1 og 2 eller tilsvarende program på 30 studiepoeng.
- er ansatt på ledernivå i skolen. Kvalifiserte søkere må være ansatt som skoleledere, rektor, assisterende rektor, avdelingsleder, inspektør eller lignende.
Les mer om opptakskravene til spesialisering i utdanningsledelse.