Fakta
Informasjon oppdatert
14. januar 2025.
Om studiet
Ledere i skoler og barnehager vil få innføring i det juridiske handlingsrommet,og de mest sentrale problemstillingene barnehager og skoler står overfor.
Dette lærer du:
- Rettsregler knyttet til lederens rett og plikt til å utøve arbeidsrettslig styring.
- Analysere ulike problemstillinger knyttet til arbeidsrettslige spørsmål i skole- og barnehagelederes hverdag.
- Anvende rettskilder og bruke juridisk metode og spesialisert kunnskap innenfor arbeidsrett for å løse disse problemstillingene.
- Anvende aktuelle arbeids- og elevrettslige regler slik at de kan fatte beslutninger og vedtak til beste for institusjonen, barna, og de ansatte.
Skole- og barnehageledere står ovenfor flere komplekse utfordringer. Det er derfor viktig å opparbeide seg den kompetansen som kreves for å følge det juridiske rammeverket som er beskrevet i opplæringsloven og i rammeplanen, samtidig som man fokuserer på utdanningsinstitusjonenes samfunnsoppdrag, det pedagogiske behovet, og lederens rolle som arbeidsgiver. En god arbeidsgiver tilrettelegger og motiverer, etterlever det juridiske rammeverket, og har mot til å være leder.
Kurset tar opp de mest sentrale juridiske problemstillingene skoler står overfor. Det vil være fokus på rettsregler knyttet til lederens rett og plikt til å utøve arbeidsrettslig styring, herunder ansettelser, opphør av arbeidsforhold, lojalitet og ytringsfrihet, samt grunnleggende rettigheter for barn inkludert deres rett til et godt psykososialt miljø. Aktuell rettspraksis og praksis fra Utdanningsdirektoratet og Statsforvalteren vil bli gjennomgått.
Programmet er utviklet for utdanningsdirektoratet, og er en del av videreutdanning for ledere.
Hvem er kurset for?
Kurset er for barnehage- og skoleledere som har gjennomført den nasjonale rektorutdanningen, styrerutdanningen eller tilsvarende program på 30 studiepoeng, og som ønsker å få økt juridisk kunnskap. Du kan ta en eller flere moduler avhengig av ønske og behov.
Undervisningsopplegg
Kurset består av fem samlinger over to semestre. Hver samling varer to til tre dager, og foregår på campus på dagtid.
Alle deltidsstudier på BI er lagt opp slik at de skal kunne kombineres med jobb og familie, men noe tid må du regne med å sette av.
Du kommer til å bruke rundt 12 arbeidsdager på samlinger. I tillegg kommer tre dager til hjemmeeksamen.
Du må også sette av tid til å lese pensum og skrive prosjektoppgave. Hvor mye tid studentene bruker på dette er veldig individuelt, og dette er noe du i stor grad kan tilpasse livet ellers.
Opptakskrav
For å ta dette kurset må du
- ha fylt 25 år
- ha fullført en bachelorgrad
- ha fire års arbeidserfaring i full stilling (tre år dersom du har en fullført mastergrad fra før)
Les mer om opptakskravene på masternivå.
I tillegg til de generelle opptakskravene, må du kunne dokumentere at du
- har fullført og bestått nasjonal styrer- eller rektorutdanning eller tilsvarende program på 30 studiepoeng.
- er ansatt på ledernivå i skole eller barnehage. Kvalifiserte søkere må være ansatt som rektor, assisterende rektor, avdelingsleder, inspektør, styrer, assisterende styrer, skoleleder, barnehageleder eller tilsvarende.
Les mer om opptakskravene til spesialisering i utdanningsledelse.