Fakta

Sted:
Campus Oslo
Campus Stavanger
Studietype:
Videreutdanning
Studieform: Samlingsbasert
Studiepoeng:
15

Informasjon oppdatert

8. februar 2024.

Om studiet

Ledere i skoler og barnehage vil få innføring i det juridiske handlingsrommet,og de mest sentrale problemstillingene barnehager og skoler står ovenfor. Kurset inngår som en del av Executive Master of Management med spesialisering i utdanningsledelse.

Skole- og barnehageledere står ovenfor flere komplekse utfordringer. Det er derfor viktig å opparbeide seg den kompetansen som kreves for å følge det juridiske rammeverket som er beskrevet i opplæringsloven og i rammeplanen, samtidig som man fokuserer på utdanningsinstitusjonenes samfunnsoppdrag, det pedagogiske behovet, og lederens rolle som arbeidsgiver. En god arbeidsgiver tilrettelegger og motiverer, etterlever det juridiske rammeverket, og har mot til å være leder.

Programmet tar opp de mest sentrale juridiske problemstillingene skoler står overfor. Det vil være fokus på rettsregler knyttet til lederens rett og plikt til å utøve arbeidsrettslig styring, herunder ansettelser, opphør av arbeidsforhold, lojalitet og ytringsfrihet, samt grunnleggende rettigheter for barn inkludert deres rett til et godt psykososialt miljø. Aktuell rettspraksis, Utdanningsdirektoratets praksis samt praksis fra Statsforvalteren vil bli gjennomgått.

Programmet er utviklet for utdanningsdirektoratet, og er en del av videreutdanning for ledere.

Undervisningsopplegg

  • Lederens styringsrett, ansettelser og samarbeid med de tillitsvalgte: Arbeidsrettens utvikling og særpreg, innføring i juridisk metode og bruk av Lovdata. Grunnleggende målsettinger og prinsipper for en god offentlig saksbehandling. Samlingen vil gi innsikt i Hovedtariffavtalen i kommunal/fylkeskommunal, arbeidstidsavtalen for ansatte i skolen, samt tariffretten innenfor privat sektor som omhandler private barnehager.
  • Saker knyttet til det psykososiale miljøet for elever og barn i barnehagen. Skolens erstatningsansvar: Elvene på skolen og barna i barnehagen skal føle seg fysisk og psykisk trygge når de er på skolen og i barnehagen. Den aktuelle lovgivningen i kapittel 9 A i opplæringsloven og den nye lovendringen i barnehageloven vil bli gjennomgått. 
  • Ytringsfrihet, lojalitetsplikt, overtallighet/nedbemanning og de ansattes stillingsvern: Reglene om stillingsvern, saksbehandlingsregler i stillingsvernssaker, innholdet i varslingsreglene, samt saksbehandlingen av en varslingssak vil bli gjennomgått. Hvordan slik saksbehandling gjennomføres med et samarbeid med overordnet eier. Lederens stillingsvern og forholdet til eier vil bli det siste tema.
  • Konflikthåndtering (ferdighetstrening): Ferdighetstreningen i denne modulen vil derfor fokusere på konflikthåndtering, hvordan kan konflikter oppstå og løses. Lederen vil bli introdusert for verktøy for å håndtere konflikter konstruktivt, samt å tilnærme seg alvorlige personkonflikter formelt korrekt. Dette vil de bli trent på individuelt og i grupper.
  • Personvern og taushetsplikt: Temaer som vil bli tatt opp i 5. samling er forsvarlig system for IKT, forholdet til offentligheten og pressen (offentlighetsloven), generelt om taushetsplikten, samarbeid med andre aktører og kort om utdanningsrett. Samlingen avsluttes med en siste individuell veiledning knyttet til prosjektoppgaven.

Anbefalt forhåndskunnskap

Programmet passer for barnehage- og skoleledere som har gjennomført den nasjonale rektorutdanningen, styrerutdanningen eller tilsvarende program på 30 studiepoeng, og som ønsker å få økt juridisk kunnskap. Tilbudet er for alle, uavhengig av om du allerede har en mastergrad eller ikke. Du kan ta en eller flere moduler avhengig av ønske og behov.