Fakta

Sted:
Campus Oslo
Studietype:
Kurs
Studieform: Samlingsbasert
Studiepoeng:
30

Informasjon oppdatert

7. juli 2025.

Om studiet

I dette fordypningskurset lærer du om ledelse, kvalitet, utvikling og innovasjon i helsetjenesten.

Dette lærer du:

  • Ledelse i helsetjenesten.
  • Organisering av helsetjenesten.
  • Kvalitet og innovasjon.
  • Jus og økonomi.
     

Denne fordypningen passer for både administrative og kliniske ledere innen helsesektoren - og for de som ønsker å bli det. Du kan gjerne ha helsefaglig utdanning, men det er ikke en forutsetning.

Gjennom to semestre lærer du om brukerorientering, kvalitet og forbedringsarbeid, og du vil få en dypere forståelse for hva som skal til for å utvikle organisasjoner, tjenester og mennesker.

Når kurset er over, vil du ha den kunnskapen og de verktøyene du trenger for å kunne lede og utvikle både tjenester og medarbeidere i helsesektoren.  

Fordypningen kan inngå i graden Bachelor of Management

Undervisningsopplegg

Fordypningen går over to semestre. Det vil være fire fysiske samlinger på tre fulle arbeidsdager, supplert med fire digitale tre-timers samlinger over to semestre. Dette suppleres med digitale læringsaktiviteter som oppgaver, gruppearbeid, gjennomgang av fagstoff og lignende.

Undervisningsformen varierer mellom teori og eksempler, caser og utveksling av egne erfaringer. På den måten blir også medstudentene dine en viktig kilde til læring.

Eksamen består av en prosjektoppgave som teller 60% av totalkarakteren, og en 5-timers individuell skriftlig hjemmeeksamen som teller 40%. Prosjektoppgaven kan skrives i gruppe på inntil 3 studenter. Begge eksamener må bestås for å få karakter i kurset.

Opptakskrav

Som hovedregel må du ha generell studiekompetanse. Er du 25 år eller eldre i opptaksåret, kan du også søke på bakgrunn av realkompetanse.    
 

Læringsutbytte

  • Ledelse i helsetjenesten 
    Hva er spesielt med ledelse i helsetjenesten og hvor viktig er betydningen av tillit mellom leder og medarbeidere? Du får kunnskap om hvordan motivasjon kan skapes gjennom psykologisk trygghet, mestringstro og innsikt. Hvorfor er dette er helt nødvendige mekanismer for å få til utvikling og endring?
  • Organisering og kulturer 
    Vi tar for oss ulike former for organisering for å møte kravet til både effektivitet og innovasjon. Du lærer også om ulike organisasjonskulturer internt i samme virksomhet - hvordan oppstår de og hvordan få til best mulig samhandling?  
  • Utvikling og innovasjon  
    Hva er innovasjon og hva er forskjellen på innovasjon, endring og utvikling? Du lærer om hvorfor innovasjon er viktig i helsesektoren, om innovasjonsprosessen fra kreativitet til implementering og om lederes og medarbeideres sentrale rolle i denne prosessen.  
  • Kvalitet i helsesektoren 
    Hva er kvalitet og hvordan måles kvalitet i helsesektoren? Du lærer om hvordan kvalitetsarbeidet kan organiseres og ledes, og om avvikskultur og pasient-/brukermedvirkning. Vi tar også for oss hvordan du kan møte dilemmaer som kan oppstå i skjæringspunktet mellom krav til kvalitet og krav til effektivitet.  
  • Innføring i helseøkonomi og lovgivning 
    For å ha en lederrolle i helsesektoren er det nødvendig med en grunnleggende innsikt i hvordan styringsstrukturen ser ut, hva som er de viktigste lovene og forskriftene og hvordan helsesektoren er finansiert.