Fakta
Informasjon oppdatert
17. juni 2025.


Om studiet
Dette kurset gir deg innsikt i hvordan din organisasjon kan bruke datadrevne teknologier og strategier for å skape lønnsomhet og konkurransefortrinn, og er en oppdatert versjon av Digital forretningsforståelse.
Dette lærer du:
- Digital økonomi: Forretningsmodeller og forretningsutvikling for datadrevet forretningsdrift, reduserte transaksjonskostnader og nettverkseffekter.
- Datadrevne teknologier: Kunstig intelligens, plattformer, digitale tvillinger, blokk-kjeder med mer.
- Dataforståelse: Grunndata, datakultur og strukturering av data.
Bedrifters bruk av informasjonssystemer og gevinster som kan utløses ved å bruke teknologi i forretningsdrift. - Personvern: hvilke hensyn en virksomhet må ta for å beskytte privatlivet til kunder og andre typer av brukere.
All digitalisering starter med data. Data vi allerede har, data andre har samlet inn, eller data vi har mulighet til å samle inn. Organisasjoner sitter på store mengder data, som mange kunne og burde utnyttet bedre.
Dette kurset vil hjelpe deg med å utnytte dataressursene som organisasjonen allerede besitter. Du vil lære å utvikle strategier som gjør data til en drivkraft for lønnsomme prosjekter, og du får kunnskap om teknologier som gir virksomheter varige konkurransefortrinn.
Når dette kurset er over, vil du ha god forståelse for hvordan digitalisering, automatisering og data kan styrke forretningsmodellen.
Kurset passer for alle som trenger innsikt i hvordan digitalisering påvirkernæringslivet og arbeidsmarkedet.
Undervisningsopplegg
Kurset gjennomføres over ett semester med to heldagssamlinger på campus Oslo.
Eksamen består av en prosjektoppgave, på maks 20 sider, som teller 100 % av karakteren. Prosjektoppgaven leveres ut ved semesterstart, og kan løses individuelt eller i grupper på inntil tre personer. Den gir mulighet for å løses i nærhet til egen arbeidssituasjon.
Opptakskrav
Som hovedregel må du ha generell studiekompetanse.
Er du 25 år eller eldre i opptaksåret, kan du også søke på bakgrunn av realkompetanse.
Læringsutbytte
Dette er noen av temaene til dette kurset:
- Digital økonomi: forretningsmodeller og forretningsutvikling for digitalisert forretningsdrift, reduserte transaksjonskostnader og nettverkseffekter.
- Bedrifters bruk av informasjonssystemer og gevinster som kan utløses ved å bruke teknologi i forretningsdrift; rasjonaliseringsgevinster, styringsgevinster, organisasjonsgevinster og markedsgevinster.
- Den digitale kunden og Social CRM: hvordan kan virksomheter bruke teknologi til å skaffe seg ny kundeinnsikt og gi en bedre kundeopplevelse?
- Datadrevet kommunikasjon og markedsføring: du får kunnskap om hvordan datasamfunnet, sosiale medier og et ellers fragmentert medielandskap endrer premisser for kommunikasjon og markedsføring.
- Personvern: du får innsikt i hvilke hensyn en virksomhet må ta for å beskytte privatlivet til kunder og andre typer av brukere.