Nøkkelinformasjon
Nivå
Kostnader
17900
Studieform
NettstudiumStudietempo
DeltidSøknadsfrist
10. juniOppstartsdato
3. juniOm studiet
Har du lang erfaring innen kontor, administrasjon, eller service og ønsker å få dokumentert hva du kan? Det er aldri for sent å få papirer på kompetansen din. Teori til fagprøven er første steg på veien.
Service - og administrasjonsarbeidere jobber i alle slags bransjer, våde i privatmarkedet og bedriftsmarkedet. Eksempelvis med kontor-/administrasjonsarbeid i salgsorganisasjoner, hos grossister, i industribedrifter eller i offentlige bedrifter.
Studiets oppbygging
Opplæringen gjennomføres i digitalt klasserom. Du deltar i undervisningen hjemmefra på din egen pc/tablet. Vi benytter læringsplattformen Acampus hvor lærer legger ut relevant informasjon fra faget, tips og råd, samt en del oppgaver som løses underveis. I kurset vil din arbeidserfaring være viktig for å forstå teorien du skal gjennomgå, og vi ønsker at du deler av din erfaring i undervisningen.
Vi legger opp til eksamensforberedende undervisning i slutten av kursperioden, og jobber oss gjennom tidligere gitte eksamensoppgaver for å gi deg en opplevelse av hva som forventes til eksamen.
Fagbrevkursene hos AOF er spesielt tilrettelagt for voksne.
Opptakskrav
Det er ingen krav til forkunnskaper for kurset, men det er en fordel om deltakeren har nærmere 3–5 års erfaring fra yrket. Språknivået til deltakeren bør tilsvare B1 (CEFR) eller høyere.
Voksne som ønsker å melde seg opp til fagprøven må dokumentere minimum 5 års relevant, godkjent praksis og bestått tverrfaglig teoretisk eksamen i faget, før fagprøven kan avlegges. Fagopplæringskontoret i fylkeskommunen godkjenner praksis.
Læringsutbytte
presentere virksomhetens kjerneoppgaver, organisering, strategier og mål
planlegge og koordinere ulike markedsførings- og profileringsaktiviteter
gjøre rede for og bruke virksomhetens interne og eksterne kommunikasjonskanaler
bruke virksomhetens systemer og programvare og veilede andre i å bruke dem
utarbeide dokumenter og informasjonsmateriell i tråd med virksomhetens grafiske profil
gjøre rede for regelverk som gjelder personvern, og følge virksomhetens rutiner for å samle inn, behandle og lagre informasjon
reflektere over etiske dilemmaer knyttet til personvern og behov for åpenhet
innhente, bearbeide og presentere relevant informasjon for beslutningstakere i virksomheten
innhente tilbud og handle varer og tjenester etter gjeldende regelverk, rutiner og miljøkrav i virksomheten
utføre oppgaver som har med budsjett og økonomi å gjøre, og drøfte sammenhenger mellom budsjett, regnskap og økonomiske nøkkeltall
gjøre rede for og utføre administrative oppgaver knyttet til personalarbeid
planlegge og gjennomføre møter og arrangementer, og vurdere hvordan kostnader og miljø- og klimahensyn skal vektlegges i prosessen
forstå og gjøre rede for hvordan kulturforskjeller kan påvirke ulike arbeidssituasjoner, og ta hensyn til dette i møte med kolleger, kunder og brukere
tilpasse kommunikasjonen og utøvelsen av servicerollen i ulike arbeidssituasjoner
drøfte hvordan medbestemmelse organiseres og praktiseres i virksomheten, og presentere oppgaver knyttet til organiseringen og praktiseringen av medbestemmelse
vurdere og foreslå tiltak som kan bedre og effektivisere administrative arbeidsoppgaver i virksomheten
gjøre rede for og følge lov- og regelverk og interne rutiner i ulike arbeidssituasjoner
reflektere over hvilke krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende arbeidsfellesskap
reflektere over etiske retningslinjer og verdier i virksomheten og arbeide i tråd med disse
arbeide etter regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforholdet i faget, og gjøre rede for pliktene og rettighetene til arbeidsgiveren og arbeidstakeren
gjøre rede for ulike område innenfor helse, miljø og sikkerhet og for hvordan tiltak og organisering i virksomheten, og egen medvirkning, påvirker arbeidsmiljøet
gjennomføre arbeidsoppgaver på en ergonomisk tilpasset måte
gjøre rede for virksomhetens beredskapsplaner og for egen rolle i konflikt- og nødssituasjoner