Nøkkelinformasjon
Lærested
Studiested
Nivå
Kostnader
17800
Studieform
Undervisning ved lærestedetStudietempo
DeltidSøknadsfrist
3. septemberOppstartsdato
4. septemberOm studiet
Har du relevant arbeidserfaring og ønsker å få dokumentert hva du kan?
Teorikurs til fagbrev er første steg på veien for å dokumentere din kompetanse. AOF Norge tilbyr fagbrevkurs som gir deg den nødvendige teoretiske kunnskapen innenfor ditt fagfelt.
Med et fagbrev vil du bli mer ettertraktet på arbeidsmarkedet. Det gir også et kvalitetsstempel på din kompetanse som stadig flere arbeidsgivere krever.
Studiets oppbygging
Opplæringen gis ved tradisjonell klasseromsundervisning. I tillegg benytter vi læringsplattformen Acampus hvor lærerne legger ut relevant informasjon fra faget, tips og råd, samt en del oppgaver som løses underveis. Dette betyr at dersom du av ulike årsaker ikke alltid har anledning til å delta i undervisningen, kan du likevel ha god oversikt over hva som foregår i klasserommet og kan kommunisere med lærer. I kurset vil din arbeidserfaring være viktig for å forstå teorien du skal gjennomgå, og vi ønsker at du deler av din erfaring i undervisningen.
Vi legger opp til eksamensforberedende undervisning i slutten av kursperioden og jobber oss gjennom tidligere gitte eksamensoppgaver for å gi deg en opplevelse av hva som forventes til eksamen.
Fagbrevkursene hos AOF er spesielt tilrettelagt for voksne.
Undervisningsopplegg
Lønnsomhet og utvikling
Kjerneelementet lønnsomhet og utvikling handler om hvordan ulike faktorer kan bidra til høyere effektivitet, kvalitet og lønnsomhet i virksomheten. Det handler også om å følge regelverk for arbeidslivet og for helse, miljø og sikkerhet. Videre handler kjerneelementet om å oppfylle miljøkrav og bruke ressurser effektivt.
Organisasjon og virksomhetsstøtte
Kjerneelementet organisasjon og virksomhetsstøtte handler om å planlegge, organisere, legge til rette for og utføre oppgaver som støtter styring og drift av virksomheter. Kjerneelementet innebærer å forstå og arbeide etter virksomhetens mål og kjerneoppgaver. Videre handler kjerneelementet om hvordan organiseringen av virksomheten påvirker drift og arbeidsoppgaver.
Kommunikasjon og service
Kjerneelementet kommunikasjon og service handler om å gjøre administrative prosesser stadig bedre og mer brukervennlige. Kjerneelementet innebærer å tilpasse kommunikasjonen og servicen til brukere internt og eksternt og om å representere virksomheten.
Opptakskrav
Det er ingen krav til forkunnskaper for kurset, men det er en fordel om deltakeren har nærmere 3–5 års erfaring fra yrket. Språknivået til deltakeren bør tilsvare B1 (CEFR) eller høyere.
Voksne som ønsker å melde seg opp til fagprøven må dokumentere minimum 5 års relevant, godkjent praksis og bestått tverrfaglig teoretisk eksamen i faget, før fagprøven kan avlegges. Fagopplæringskontoret i fylkeskommunen godkjenner praksis.
Læringsutbytte
presentere virksomhetens kjerneoppgaver, organisering, strategier og mål
planlegge og koordinere ulike markedsførings- og profileringsaktiviteter
gjøre rede for og bruke virksomhetens interne og eksterne kommunikasjonskanaler
bruke virksomhetens systemer og programvare og veilede andre i å bruke dem
utarbeide dokumenter og informasjonsmateriell i tråd med virksomhetens grafiske profil
gjøre rede for regelverk som gjelder personvern, og følge virksomhetens rutiner for å samle inn, behandle og lagre informasjon
reflektere over etiske dilemmaer knyttet til personvern og behov for åpenhet
innhente, bearbeide og presentere relevant informasjon for beslutningstakere i virksomheten
innhente tilbud og handle varer og tjenester etter gjeldende regelverk, rutiner og miljøkrav i virksomheten
utføre oppgaver som har med budsjett og økonomi å gjøre, og drøfte sammenhenger mellom budsjett, regnskap og økonomiske nøkkeltall
gjøre rede for og utføre administrative oppgaver knyttet til personalarbeid
planlegge og gjennomføre møter og arrangementer, og vurdere hvordan kostnader og miljø- og klimahensyn skal vektlegges i prosessen
forstå og gjøre rede for hvordan kulturforskjeller kan påvirke ulike arbeidssituasjoner, og ta hensyn til dette i møte med kolleger, kunder og brukere
tilpasse kommunikasjonen og utøvelsen av servicerollen i ulike arbeidssituasjoner
drøfte hvordan medbestemmelse organiseres og praktiseres i virksomheten, og presentere oppgaver knyttet til organiseringen og praktiseringen av medbestemmelse
vurdere og foreslå tiltak som kan bedre og effektivisere administrative arbeidsoppgaver i virksomheten
gjøre rede for og følge lov- og regelverk og interne rutiner i ulike arbeidssituasjoner
reflektere over hvilke krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende arbeidsfellesskap
reflektere over etiske retningslinjer og verdier i virksomheten og arbeide i tråd med disse
arbeide etter regelverk og avtaler som regulerer arbeidsforholdet i faget, og gjøre rede for pliktene og rettighetene til arbeidsgiveren og arbeidstakeren
gjøre rede for ulike område innenfor helse, miljø og sikkerhet og for hvordan tiltak og organisering i virksomheten, og egen medvirkning, påvirker arbeidsmiljøet
gjennomføre arbeidsoppgaver på en ergonomisk tilpasset måte
gjøre rede for virksomhetens beredskapsplaner og for egen rolle i konflikt- og nødssituasjoner