Nøkkelinformasjon
Nivå
Søknadsfrist
LøpendeOppstartsdato
Fleksibel oppstartOm studiet
Ta teori til fagbrevkurs når det passer deg! Opplæringen er rettet mot voksne som ønsker å utdanne seg til fagarbeider i IT-driftsfaget.
Det er ingen krav til forkunnskaper for kurset, men det er en fordel om deltakeren har nærmere 3 - 5 års erfaring fra yrket. Språknivået til deltakeren bør tilsvare B1 (CEFR) eller høyere.
Voksne som ønsker å melde seg opp til fagprøven må dokumentere minimum 5 års relevant, godkjent praksis og bestått tverrfaglig teoretisk eksamen i faget, før fagprøven kan avlegges. Praksis godkjennes av fagopplæringskontoret i fylkeskommunen.
Studiets oppbygging
Etikk, lovverk og yrkesutøvelse
Kjerneelementet etikk, lovverk og yrkesutøvelse handler om å bruke etiske retningslinjer og lovverk i daglige driftsoppgaver. Videre handler det om forståelse for hvordan regelverk, lisensiering og kostnader påvirker utviklingen av IT-løsninger. Kjerneelementet handler også om selvstendighet, relasjonsbygging og samhandling i yrkesutøvelsen.
Sikkerhet og personvern
Kjerneelementet sikkerhet og personvern handler om å utvikle IT-løsninger der informasjonssikkerhet og personvernprinsipper er designet inn i løsningene fra bunnen av. Videre handler det om å vurdere sikkerhet og personvern i eksisterende IT-løsninger og å anbefale tiltak for å forbedre informasjonssikkerheten. Det handler også om å vite hvilke plikter og ansvar man har når man behandler personopplysninger.
Drift av infrastruktur
Kjerneelementet drift av infrastruktur handler om å forstå oppbygging av infrastruktur og hvordan datakommunikasjon fungerer. Det omfatter også å drifte sikker og stabil infrastruktur. Kjerneelementet handler om å reflektere over nytten av ny teknologi basert på analyser av trender og målet om sikre, stabile, bærekraftige og kostnadseffektive IT-løsninger. Videre handler det om gode brukeropplevelser og effektiv utnyttelse av IT som verktøy.
IT-støtte og kommunikasjon
Kjerneelementet IT-støtte og kommunikasjon handler om å utøve brukerstøtte gjennom tydelig kommunikasjon med både fagpersoner og brukere. Tydelig kommunikasjon handler om å forstå, bli forstått og skape mening i samspill med andre. Videre omfatter det å tilpasse kommunikasjonen til oppdraget, målgruppen, kanalen og teknologien. Kjerneelementet handler også om å bruke og utvikle dokumentasjon, veiledning og brukertilpassede kurs tilpasset virksomhetens behov og brukere.
Undervisningsopplegg
-
planlegge, innføre og dokumentere IT-systemer slik at de er stabile, sikre og effektive gjennom hele livssyklusen
-
bruke og gjøre rede for rutiner og systemer for avviksrapportering og vurdere tiltak for håndtering av avvik
-
reflektere over og anvende virksomhetens retningslinjer for datasikkerhet og personvern i virksomheten
-
vurdere og gjøre rede for konsekvensene ved sikkerhetsbrudd for virksomheten, samfunnet og individet og foreslå tiltak
-
bruke verktøy for å automatisere og effektivisere driftsoppgaver
-
utarbeide bestillinger og anbud knyttet til innkjøp av løsninger, systemer og tjenester og vurdere tekniske, økonomiske og bærekraftige forhold ved tilbudene
-
gjøre rede for og følge virksomhetens rutiner knyttet til anskaffelser, implementering, oppsett, drift og avhending av utstyr
-
dokumentere og reflektere over hvordan eget utført arbeid understøtter virksomhetens drift, tjenester og produkter
-
planlegge, gjennomføre og dokumentere brukerstøtte tilpasset oppdrag, målgruppe, kanal og teknologi
-
gjennomføre opplæring og veiledning i relevante IT-løsninger tilpasset oppdrag, målgruppe, kanal og teknologi
-
lese, forstå og utforme dokumentasjon og spesifikasjoner
-
gjøre rede for og reflektere over hvordan gjeldende lover og regler i arbeidslivet og etiske retningslinjer påvirker eget arbeid
-
anvende gjeldende regelverk for personvern og informasjonssikkerhet i eget arbeid og reflektere over konsekvensene hvis regelverket ikke følges
-
utforske og bruke metoder for feilsøking, utføre utbedringer og dokumentere løsninger
-
gjøre rede for hvilke krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende yrkesfellesskap, og reflektere over hvilke plikter og rettigheter arbeidsgiver og arbeidstaker har i lærebedriften