Nøkkelinformasjon

Lærestedets logo
Lærestedets logo

Lærested

Nivå

Annen utdanning

Søknadsfrist

Løpende

Oppstartsdato

Fleksibel oppstart

Om studiet

Ta teori til fagbrevkurs når det passer deg! Opplæringen er rettet mot voksne som ønsker å utdanne seg til fagarbeider i IT-driftsfaget.

Det er ingen krav til forkunnskaper for kurset, men det er en fordel om deltakeren har nærmere 3 - 5 års erfaring fra yrket. Språknivået til deltakeren bør tilsvare B1 (CEFR) eller høyere. 

Voksne som ønsker å melde seg opp til fagprøven må dokumentere minimum 5 års relevant, godkjent praksis og bestått tverrfaglig teoretisk eksamen i faget, før fagprøven kan avlegges. Praksis godkjennes av fagopplæringskontoret i fylkeskommunen.

Studiets oppbygging

Etikk, lovverk og yrkesutøvelse

Kjerneelementet etikk, lovverk og yrkesutøvelse handler om å bruke etiske retningslinjer og lovverk i daglige driftsoppgaver. Videre handler det om forståelse for hvordan regelverk, lisensiering og kostnader påvirker utviklingen av IT-løsninger. Kjerneelementet handler også om selvstendighet, relasjonsbygging og samhandling i yrkesutøvelsen.

Sikkerhet og personvern

Kjerneelementet sikkerhet og personvern handler om å utvikle IT-løsninger der informasjonssikkerhet og personvernprinsipper er designet inn i løsningene fra bunnen av. Videre handler det om å vurdere sikkerhet og personvern i eksisterende IT-løsninger og å anbefale tiltak for å forbedre informasjonssikkerheten. Det handler også om å vite hvilke plikter og ansvar man har når man behandler personopplysninger.

Drift av infrastruktur

Kjerneelementet drift av infrastruktur handler om å forstå oppbygging av infrastruktur og hvordan datakommunikasjon fungerer. Det omfatter også å drifte sikker og stabil infrastruktur. Kjerneelementet handler om å reflektere over nytten av ny teknologi basert på analyser av trender og målet om sikre, stabile, bærekraftige og kostnadseffektive IT-løsninger. Videre handler det om gode brukeropplevelser og effektiv utnyttelse av IT som verktøy.

IT-støtte og kommunikasjon

Kjerneelementet IT-støtte og kommunikasjon handler om å utøve brukerstøtte gjennom tydelig kommunikasjon med både fagpersoner og brukere. Tydelig kommunikasjon handler om å forstå, bli forstått og skape mening i samspill med andre. Videre omfatter det å tilpasse kommunikasjonen til oppdraget, målgruppen, kanalen og teknologien. Kjerneelementet handler også om å bruke og utvikle dokumentasjon, veiledning og brukertilpassede kurs tilpasset virksomhetens behov og brukere.

Undervisningsopplegg

  • planlegge, innføre og dokumentere IT-systemer slik at de er stabile, sikre og effektive gjennom hele livssyklusen

  • bruke og gjøre rede for rutiner og systemer for avviksrapportering og vurdere tiltak for håndtering av avvik

  • reflektere over og anvende virksomhetens retningslinjer for datasikkerhet og personvern i virksomheten

  • vurdere og gjøre rede for konsekvensene ved sikkerhetsbrudd for virksomheten, samfunnet og individet og foreslå tiltak

  • bruke verktøy for å automatisere og effektivisere driftsoppgaver

  • utarbeide bestillinger og anbud knyttet til innkjøp av løsninger, systemer og tjenester og vurdere tekniske, økonomiske og bærekraftige forhold ved tilbudene

  • gjøre rede for og følge virksomhetens rutiner knyttet til anskaffelser, implementering, oppsett, drift og avhending av utstyr

  • dokumentere og reflektere over hvordan eget utført arbeid understøtter virksomhetens drift, tjenester og produkter

  • planlegge, gjennomføre og dokumentere brukerstøtte tilpasset oppdrag, målgruppe, kanal og teknologi

  • gjennomføre opplæring og veiledning i relevante IT-løsninger tilpasset oppdrag, målgruppe, kanal og teknologi

  • lese, forstå og utforme dokumentasjon og spesifikasjoner

  • gjøre rede for og reflektere over hvordan gjeldende lover og regler i arbeidslivet og etiske retningslinjer påvirker eget arbeid

  • anvende gjeldende regelverk for personvern og informasjonssikkerhet i eget arbeid og reflektere over konsekvensene hvis regelverket ikke følges

  • utforske og bruke metoder for feilsøking, utføre utbedringer og dokumentere løsninger

  • gjøre rede for hvilke krav og forventninger som stilles til et likeverdig og inkluderende yrkesfellesskap, og reflektere over hvilke plikter og rettigheter arbeidsgiver og arbeidstaker har i lærebedriften