Nøkkelinformasjon

Lærestedets logo
Lærestedets logo

Lærested

Studiested

Trøndelag

Nivå

Fagskole

Studieform

Undervisning ved lærestedet

Om studiet

Emne 1: Basisemne1a. Studieteknikk og metode1b. Grunnleggende kommunikasjonsteori og samhandling1c. Grunnelementer i HMS-arbeidetEmne 2: Regelverk, roller, systematikk og HMS-økonomi2a. Lov og regelverk2b. Ansvar og myndighet, roller og oppgaver2c. Systematisk HMS-arbeid2d. Sikkerhet og beredskapEmne 3: Arbeidsmiljøfaktorer3a. Fysiske faktorer3b. Psykososiale/organisatoriske faktorer3c. Biologiske faktorerEmne 4: Strategisk HMS-arbeid4a. Medarbeiderskap4b. Kommunikasjon, arbeidsformer og metode4c. Strategisk HMS- arbeid i praksisEmne 5: Fordypning i Helse, miljø og sikkerhetFordypningsoppgave og muntlig høring.Studentene skal gjennomføre et obligatorisk fordypningsarbeid. Temaet for fordypningsarbeidet skal være praksisrettet, forankret i relevant teori, samt konkret være knyttet til praksis og ett eller flere tema i utdanningens emner. Studenten skal gjennom fordypningsarbeidet vise refleksjon og bruke både teori og erfaringer fra praksis.

Emne 1: Basisemne

1a. Studieteknikk og metode

1b. Grunnleggende kommunikasjonsteori og samhandling

1c. Grunnelementer i HMS-arbeidet

Emne 2: Regelverk, roller, systematikk og HMS-økonomi

2a. Lov og regelverk

2b. Ansvar og myndighet, roller og oppgaver

2c. Systematisk HMS-arbeid

2d. Sikkerhet og beredskap

Emne 3: Arbeidsmiljøfaktorer

3a. Fysiske faktorer

3b. Psykososiale/organisatoriske faktorer

3c. Biologiske faktorer

Emne 4: Strategisk HMS-arbeid

4a. Medarbeiderskap

4b. Kommunikasjon, arbeidsformer og metode

4c. Strategisk HMS- arbeid i praksis

Emne 5: Fordypning i Helse, miljø og sikkerhet

Fordypningsoppgave og muntlig høring.

Studentene skal gjennomføre et obligatorisk fordypningsarbeid. Temaet for fordypningsarbeidet skal være praksisrettet, forankret i relevant teori, samt konkret være knyttet til praksis og ett eller flere tema i utdanningens emner. Studenten skal gjennom fordypningsarbeidet vise refleksjon og bruke både teori og erfaringer fra praksis.

Undervisningsopplegg

  • Stedsbasert lærerstyrt klasseromsundervisning

  • Utdanningen har en samlet normert studietid på ett år, men tilrettelegges som et deltidsstudium over 2 år. Undervisningen er tilrettelagt med samlingsbasert undervisning (onsdag til fredag) ca hver 4 - 5. uke. (Undervisningsopplegget kan variere fra studiested til studiested) Studiet består av fem emner, emne en er et basisemne, de neste tre emnene er fagspesifikke. Emne fem er fordypning i valgfritt tema som avsluttes med fordypningsoppgave med påfølgende muntlig høring.

  • Fagskolen AOF Norge legger vekt på å bruke undervisningspersonale som arbeider nært med de ulike fagområdene til daglig for at studiet skal bli best mulig og mest mulig praksisnært

  • For hvert emne i utdanningen leverer studentene en skriftlig emnebesvarelse. Det veksles mellom individuelle oppgaver og gruppeoppgaver. Emne 1 og emne 3 er individuelle oppgaver som bedømmer med karakteren A-F mens emne 2 og emne 4 er gruppeinnleveringer som bedømmes bestått/ikke bestått. I tillegg gis en skriftlig tilbakemelding. Studiet avsluttes med en individuell fordypningsoppgave med karaktersetting A-F og danner grunnlaget for muntlig høring/eksamen. Fullført studie, inkludert muntlig høring, gir offentlig godkjent vitnemål og 60 studiepoeng.

  • Alle oppgaver er hjemmeoppgaver som man har god tid til å arbeide med. Det gis veiledning på oppgaveskrivingen. Etter siste oppgave er det en muntlig eksamen hvor studentene forsvarer oppgaven og i tillegg besvarer spørsmål fra utdanningens totale læringsutbytte. I tillegg til oppgavene er det studentenes ansvar å lese pensum. Det forventes at studentene møter til den stedbaserte lærerstyrte undervisningen.

  • Det er nødvendig med tilgang til PC med WORD-program.

Opptakskrav

For å bli tatt opp til fagskoleutdanningen Helse, miljø og sikkerhet kreves fullført og bestått videregående opplæring. Det stilles ikke krav om noen bestemt studieretning.

Det kan gjøres opptak på grunnlag av realkompetansevurdering. Det vil da vektlegges omfang av yrkespraksis og relevans av utdanning.

For opptak på grunnlag av realkompetanse:

Søker må da oppfylle ett av følgende punkter:

  • 8700 timer (5 år) relevant arbeidserfaring og/eller utdanning.

    eller

  • Fullført og bestått Vg1 og Vg2, samt 5220 timer (3 år) relevant arbeidserfaring og/eller utdanning.

    eller

  • Fullført og bestått teori til fagprøven, samt 3480 timer (2 år) relevant arbeidserfaring og/eller utdanning.

  • Søknad om opptak på bakgrunn av realkompetanse forutsetter at søker er minimum 23 år på søknadstidspunktet.

Søkere med annet morsmål enn norsk eller annet nordisk språk, må dokumentere kunnskaper i norsk tilsvarende minimum nivå B1 i Europarådets referanserammeverk for språk.

Dokumentasjon på at man er kvalifisert for opptak legges inn så fort som mulig, og senest innen søknadsfristen. Søker har ansvar for at Fagskolen AOF Norge har mottatt dokumentasjonen innen søknadsfristen.

Det henvises for øvrig til Forskrift om fagskoleutdanning ved Fagskolen AOF Norge. Studiet er delt inn i emner. Det er mulig for studentene å søke fritak for ett eller flere emner dersom de kan dokumentere at de har tilsvarende emner fra tidligere.

Alle utdanninger innen