Nøkkelinformasjon
Lærested
Studiested
Nivå
Kostnader
23900
Studieform
Undervisning ved lærestedetStudietempo
DeltidSøknadsfrist
16. septemberOppstartsdato
30. septemberOm studiet
Har du relevant arbeidserfaring og ønsker å få dokumentert hva du kan? Teorikurs til fagbrev er første steg på veien for å dokumentere din kompetanse. AOF Norge tilbyr fagbrevkurs som gir deg den nødvendige teoretiske kunnskapen innenfor ditt fagfelt.
Med et fagbrev vil du bli mer ettertraktet på arbeidsmarkedet. Det gir også et kvalitetsstempel på din kompetanse som stadig flere arbeidsgivere krever.
Studiets oppbygging
Undervisningen gjennomføres i vanlig klasserom med lærer. Du møter opp fysisk, sammen med andre deltakere. I tillegg benytter vi læringsplattformen Acampus hvor lærer legger ut relevant informasjon fra faget, tips og råd, samt en del oppgaver som løses underveis. Om du av ulike årsaker ikke alltid har anledning til å delta i undervisningen, kan du likevel ha god oversikt over hva som foregår i klasserommet og kan kommunisere med lærer. I kurset vil din arbeidserfaring være viktig for å forstå teorien du skal gjennomgå, og vi ønsker at du deler av din erfaring i undervisningen.
Vi legger opp til eksamensforberedende undervisning i slutten av kursperioden og jobber oss gjennom tidligere gitte eksamensoppgaver for å gi deg en opplevelse av hva som forventes til eksamen.
Fagbrevkursene hos AOF er spesielt tilrettelagt for voksne.
Undervisningsopplegg
Lek, læring og utvikling
Kjerneelementet lek, læring og utvikling handler om barn og unges utvikling og om bruk av utviklingspsykologi i det praktisk-pedagogiske arbeidet. Videre handler det om lek, læring og aktiviteter som bidrar til mestring og god selvfølelse. Omsorg som grunnlag for en trygg oppvekst står sentralt. Å praktisere hygiene og smittevern inngår også.
Samarbeid og relasjoner
Kjerneelementet samarbeid og relasjoner handler om å kommunisere og samarbeide med barn, unge, kolleger og foresatte med ulik bakgrunn. Videre handler det om tverrfaglig samarbeid og relasjonelle ferdigheter i møte med barn og unge, individuelt og i grupper.
Teknologi og lovverk
Kjerneelementet teknologi og lovverk handler om muligheter og utfordringer som barn og unge møter i en teknologisk og digital hverdag, og om å veilede barn og unge til å gjøre gode valg. Videre handler det om å bruke ny teknologi i det pedagogiske arbeidet og å kommunisere med barn og unge og foresatte på aktuelle digitale plattformer. Det handler også om å følge etiske retningslinjer og å anvende relevant lovverk.
Didaktisk metodevalg
Kjerneelementet didaktisk metodevalg handler om å velge metoder som bidrar til barn og unges læring og mestring. Videre handler det om å observere, planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere praktisk-pedagogisk arbeid med barn og unge.
Opptakskrav
Det er ingen krav til forkunnskaper for kurset, men det er en fordel om deltakeren har nærmere 5 års erfaring fra yrket. Språknivået til deltakeren bør tilsvare B1 (CEFR) eller høyere.
Voksne som ønsker å melde seg opp til fagprøven må dokumentere minimum 5 års relevant, godkjent praksis og bestått tverrfaglig teoretisk eksamen i faget, før fagprøven kan avlegges. Fagopplæringskontoret i fylkeskommunen godkjenner praksis.
Læringsutbytte
observere barn og unge og planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere aktiviteter
bruke pedagogiske metoder som bidrar til motivasjon og fremmer glede og mestring
planlegge og gjennomføre aktiviteter som bidrar til å utvikle barn og unges helhetlige helse, individuelt og i grupper
legge til rette for og reflektere over verdien av frilek
bruke regnearter og barne- og ungdomslitteratur i det pedagogiske arbeidet
iverksette tiltak som bidrar til å styrke barn og unges sosiale kompetanse og kulturkompetanse
planlegge måltider og lage næringsrik mat for barn og unge i tråd med gjeldende anbefalinger fra helsemyndighetene
bruke kunnskaper om samisk kultur og egenart i det pedagogiske arbeidet
planlegge og gjennomføre aktiviteter tilpasset årstidene og fortelle om og tilrettelegge for markeringer av høytider og merkedager
utføre arbeidet i tråd med gjeldende regelverk og bidra til tverrfaglig samarbeid i det pedagogiske arbeidet
kommunisere med barn og unge på en måte som fremmer trygghet og tillit, og som støtter utviklingen av gode relasjoner
bruke ulike strategier for kommunikasjon og samhandling med barn og unge og bruke tegn til tale
praktisere brukermedvirkning og medbestemmelse i møte med barn, unge og foresatte
drøfte hva rollemodeller betyr i barn og unges sosialiseringsprosess
gi behovstilpasset omsorg til barn og unge og bidra til egenomsorg
identifisere tegn på omsorgssvikt og andre bekymringsfulle forhold og kunne varsle via tjenestevei
gjennomføre tiltak som forebygger ensomhet, krenkende atferd og utenforskap og som fremmer inkludering og mangfold
bruke strategier for konflikthåndtering og veilede barn og unge i å håndtere konflikter
gjennomføre tiltak som forebygger kriminalitet og bruk av rusmidler
iverksette tiltak som ivaretar miljøet, og vise barn og unge hvordan de kan bidra
iverksette tiltak som ivaretar hygiene, forebygger sykdommer og hindrer smitte
bruke prinsippene for universell utforming og ergonomi, og gjeldende regler for helse, miljø og sikkerhet i eget arbeid
utføre grunnleggende førstehjelp tilpasset barn og unge
bruke digitale og teknologiske hjelpemidler, vise digital dømmekraft og veilede barn og unge i dette
reflektere over hva det vil si å være en profesjonell yrkesutøver
ivareta egne rettigheter og plikter i arbeidsforholdet og gjøre rede for hvordan partene i arbeidslivet utfører sin samfunnsrolle i den norske modellen