Veidrift- og veivedlikeholdsarbeider

Hvorfor valgte du å bli veidrift- og veivedlikeholdsarbeider?
– Først tok jeg fagbrev i fjell- og bergverksfaget. Deretter bestemte jeg meg for å ta fagbrev i veidrift og veivedlikeholdsarbeid, for å ha flere bein å stå på. Jeg hadde to kompiser som allerede jobbet innen dette feltet, og det virket interessant. Jeg har alltid likt å kjøre maskiner og liker fysisk arbeid, så dette passet meg bra.
Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?
– Det er sjeldent en vanlig dag i dette yrket. Jeg jobber med alt fra å rette opp skilt, klippe gress og plukke søppel, til å feie med maskin. I dag graver jeg med gravemaskin, men det kan også innebære masseutskiftning, der vi graver opp veien og legger ny masse før vi legger ny vei. Vi bytter også ut stikkrenner for vannet og driver med kantslått med hjullaster, spesielt på denne tiden av året.
Man kommer innom mange forskjellige maskiner og er sjelden fast på én. Det er også mye fysisk arbeid. Her hvor jeg jobber, møter jeg opp på basen vår før vi reiser ut til arbeidsstedet. Er jeg på større prosjekter, møter jeg direkte der. Vi jobber som regel i team, men størrelsen på teamet varierer fra to til fire personer, avhengig av arbeidsoppgavene.
Arbeidstiden varierer mye, men som regel jobber vi mandag til fredag, med mange kveldsøkter. Noen uker er det dagtidsarbeid, andre ganger jobber vi kvelder. Skal det legges asfalt om natten, hjelper vi til midt på natten. Arbeidet vårt er sesongbasert, så på vinteren er det mer brøyting og arbeid med gravemaskin for å rydde snø og isflak og sikre siktsoner. Vi jobber alltid ute i all slags vær, og selv om det er fint når solen skinner, er det ikke alltid like behagelig når det ikke er finvær.
Hva kreves for å kunne jobbe som veidrift- og veivedlikeholdsarbeider?
– Du trenger ikke nødvendigvis å ha fagbrev for å jobbe som veidrift- og veivedlikeholdsarbeider. Det er mange i bransjen som ikke har det. Det viktigste er å ha anleggsmaskinførerbevis. Likevel er det en fordel å ha fagbrev, da det gir bedre lønn og flere muligheter.
Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for?
– Dette yrket passer for deg som liker å jobbe både sammen med andre og alene, og som er villig til å ta i et tak når det trengs. Du må kunne se ting med egne øyne og være klar for å jobbe til alle døgnets tider, ofte med 12-timers skift. Derfor er det gjerne en fordel å like å tilbringe mye tid sammen med kollegaene dine. Du trenger ikke å være i topp fysisk form, selv om det kan være en fordel, men du må være nøye og tålmodig. Arbeidet ditt skal se bra ut langs veien, for flere hundre tusen mennesker kommer til å kjøre forbi det, og det må se profesjonelt ut.
Dette er ikke yrket for deg som ikke liker fysisk arbeid. Du må også kunne stole på kollegaene dine, da vi jobber med kritiske oppgaver som kan ha stor betydning for sikkerheten til de som ferdes på veiene.
Hva liker du best med å være veidrift- og veivedlikeholdsarbeider?
– Det jeg liker best med jobben som veidrift- og veivedlikeholdsarbeider er arbeidstiden og den store variasjonen i oppgavene. På enkelte jobber har man mulighet til å velge om man ønsker å jobbe kveld eller dag, noe som gir en fleksibilitet som jeg setter pris på. For eksempel, nå på fredag skal jeg ha fri, så jeg jobber bare litt ekstra før det og får dermed en ekstra fridag.
En annen ting jeg setter stor pris på er at man ikke gjør de samme oppgavene uke etter uke. Hver dag bringer noe nytt, enten det er å rette skilt, klippe gress, eller jobbe med gravemaskinen.
Hva liker du minst?
– Jeg liker minst å dirigere trafikk. Det å luke ugress er jeg heller ikke spesielt fan av.
Hvilke andre muligheter finnes innenfor veidrift- og veivedlikeholdsarbeider?
– Som her i Mesta for eksempel, kan du jobbe deg opp i systemet og få ulike stillinger med mer ansvar. I tillegg finnes det flere andre lignende bedrifter hvor man kan finne jobber med tilsvarende arbeidsoppgaver og karrieremuligheter.
Hva kan man forvente i lønn som veidrift- og veivedlikeholdsarbeider?
– Grunnlønnen ligger på rundt 450.000 kroner, men med tillegg kan du komme opp i 600-650.000 kroner som fagarbeider. Tilleggene kommer fra risiko, samt kvelds- og nattarbeid.
Hvordan er sjansene for å få jobb som veidrift- og veivedlikeholdsarbeider?
– Sjansene for å få jobb som veidrift- og veivedlikeholdsarbeider er passe. Bransjen skriker ikke etter folk, men det er absolutt mulig å få jobb.
Tilhørende utdanninger
Veidrift- og veivedlikeholdsfaget
Du lærer om å drifte og vedlikeholde offentlige og private veier, i tillegg til annen infrastruktur.
Finn studier