Veidrift- og veivedlikeholdsarbeider

Vi fungerer litt som vaktmestere som går rundt og fikser på ting, sier veiarbeider Nick Petter Nygaard.
Nick Petter Nygaard, 25 år
Veiarbeider
Mesta, Bamle
«Som veiarbeider så får du et springbrett til mange andre fagfelt, noe som kan gi spennende arbeidsmuligheter senere.»
― Nick Petter Nygaard
Intervju:
Jonina Reynisdottir
Publisert: 12.08.2022
«Som veiarbeider så får du et springbrett til mange andre fagfelt, noe som kan gi spennende arbeidsmuligheter senere.»
― Nick Petter Nygaard
«Du må trives med å jobbe ute, være samarbeidsvillig og ansvarsfull. »
― Nick Petter Nygaard

Hvorfor valgte du å bli veidrift- og veivedlikeholdsarbeider?

– Jeg havnet i yrket litt tilfeldig. Jeg fikk en sommerjobb i Mesta for ett år siden, og har vært her siden det. Denne jobben er veldig variert, den foregår ute og jeg har lært masse ved å rett og slett jobbe hardt og bistå. 

Image
Nick Petter justerer på et skilt med markerer at det er femtisone. Bak han og skiltet er det en grønn eng.

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg? 

– Arbeidsdagen varierer i forhold til sesong og vær. På våren og sommeren så sørger vi for at trær og planter ikke hindrer ferdsel og trivsel, enten ved å klippe de ned eller ta vare på de. Det er litt gartnerarbeid. I dag skal jeg klippe plen, og i går fjernet vi vegetasjon som hadde vokst seg ut i synsfeltet til bilister. Vegetasjon vokser konstant, så det er et evig arbeid.

Vi har noen registrerte området med bestemte planter som vi skal håndtere fast hvert år. Ofte skal vi slå de ned før de går ut i full blomst. Vi luker også ut brennesler fra parkområdet og fjerner ugress.

Vi blir alle oppfordret til å følge med på om vi ser noe vegetasjon som vi skal fjerne. Hvis vi gjør det, så dokumenterer vi det, loggfører avvikene og setter opp tiltak. Vi alle har vårt egen nettbrett med en programpakke vi skal bruke for å gjøre dette. Dette er dog ikke hovedjobben vår. Vi har egne dedikerte folk til å inspirere veinettet og de tar hoveddelen av denne jobben. 

Om høsten og vinteren så sikrer vi at drenerings- og avløpsrør ikke blir tett og flommer over. Det er større sannsynlighet for at dette skjer når det er mye nedbør. Helt overordnet så sørger vi for at alle anlegg som tilhører veiene er i god stand. Vi har også ansvaret for noen bussterminaler. Vi må sørge for at de er fri for søppel og at de er hele og rene. Vi vasker de noen ganger i året. Vi reparer også eventuelle skader. 

Vi fungerer litt som vaktmestere som går rundt og fikser på ting.

Hva kreves for å kunne jobbe som veidrift- og veivedlikeholdsarbeider?

– For å kunne jobbe langs veien må man ha arbeidsvarsling kurs 1.

Man trenger ikke et fagbrev som veiarbeider, men det er mange som andre typer fagbrev. Dette er faktisk et relativt nytt yrke, så det jeg har sett er at noen har fagbrev som tømrer, yrkessjåfør, maskinoperatør, anleggsgartner. Det er et veldig variert arbeidsomfang, så vi trenger ulike mennesker som kan gjøre ulike ting for å sikre vei og ferdsel. 

Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for?

– Du må trives med å jobbe ute, være samarbeidsvillig og ansvarsfull. Dette er en fysisk jobb og det blir tunge løft. I dag er man langt mer opptatt av å ta vare på kroppen, så det er maskiner som tar de tyngste løftene, men det er likevel et pluss å være i god fysisk form.

Hvis man ikke tåler å jobbe ute så burde man ikke bli veiarbeider. Pollen- eller gressallergi vil gjøre arbeidshverdagen vanskelig. Hvis du ikke kan håndtere døde dyr eller søppel, så burde man også velge et annet yrke.

Hva liker du best med å være veidrift- og veivedlikeholdsarbeider?

– Jeg trives best med at det er et veldig variert arbeid. Det er en god miks mellom å jobbe alene og med andre. Jeg trives også med å være ute. Vi har veldig vakker natur her i Norge, og det får vi se mye av når vi jobber langs vei.

Hva liker du minst med yrket ditt?

– Jeg er minst glad i selve trafikken. Man kan ta så mange forholdsregler man vil, men man vil likevel kunne møte på bilister som kjører uforsiktig eller for fort, noe som kan skape farlige situasjoner. Jeg er heller ikke så glad i å fjerne døde dyr. Heldigvis er det ikke så mange av disse situasjonene!

Image
Står ved en murvegg og tar bilde med telefonen.

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– Siden jeg har begynt å jobbe her så har jeg erfart mye forskjellig. Du lærer egentlig å bli en altmuligmann. Jeg har lært litt om for eksempel tømring, gartnerarbeid og håndtering av maskiner. Som veiarbeider så får du et springbrett til mange andre fagfelt, noe som kan gi spennende arbeidsmuligheter senere.

Som veiarbeider kan du jobbe i kommunen, hos Statens vegvesen eller i et entreprenørselskap, som jeg gjør. 

Hva kan man forvente i lønn som veidrift- og veivedlikeholdsarbeider?

– Minstelønn ifølge tariff er 179 kroner i timen. Hvis du jobber for en av de større selskapene så vil man sannsynlighet få høyere lønn, kanskje opp i 220 kroner. Fagbrev gir mer lønn.

Hvordan er sjansene for å få jobb som veidrift- og veivedlikeholdsarbeider?

– Jeg tror de vil variere ut ifra hvor du bor, noen områder har mer behov for veiarbeidere. Generelt sett tror jeg det er gode muligheter, særlig hvis man har litt kompetanse. Det hjelper å ha Arbeidsvarsling kurs 3 (dirigentkurs) og det hjelper ekstremt mye å kunne kjøre masseforflytningsmaskiner, som hjullaster. Da har man mulighet til å få jobb i alle veidriftsselskaper.

Tilhørende utdanninger

Veidrift- og veivedlikeholdsfaget

Du lærer om å drifte og vedlikeholde offentlige og private veier, i tillegg til annen infrastruktur.

Finn studier