TV-fotograf

Sigrid er TV-fotograf i NRK og har vært med på å dra inn flere høythengende priser.
tv-fotograf Sigrid Winther. Portrett
Sigrid Winther, 41 år
Tv-fotograf
NRK
«Som TV-fotograf er det historiefortelling jeg er opptatt av. »
― Sigrid Winther
Intervju:
Hege Enersen Bjerkelien
Publisert: 31.05.2022
«Som TV-fotograf er det historiefortelling jeg er opptatt av. »
― Sigrid Winther
« Jeg må vite hva vi er ute etter å oppnå med serien. Først da kan jeg filme de riktige øyeblikkene og skape en bra flyt. »
― Sigrid Winther

Hvorfor valgte du å bli TV-fotograf?

– Interessen for foto startet da jeg kjøpte meg et fotoapparat for konfirmasjonspengene mine, men det var ikke sånn at jeg bestemte meg for at det skulle bli en yrkesvei med en gang, det gikk flere år før jeg visste at det var TV-fotograf jeg skulle bli. 

Etter videregående gikk jeg et år på folkehøyskole med film og foto, og deretter studerte jeg filmvitenskap i to år på NTNU. Jeg tok studiet for å finne ut mer om hva jeg egentlig ville. Jeg fant ut at jeg ikke var av den akademiske typen, men mer praktisk anlagt, og glad i å fortelle historier. Selv om studiet ikke var helt meg, lærte jeg mye nyttig, blant annet at jeg ville drive med noe praktisk. Derfor søkte jeg meg til Høgskolen i Lillehammer for å ta en bachelor i fjernsynsteknikk. Det var et skikkelig bra studie, midt i blinken for meg, spesielt det at studiet stort sett var praktisk.

Image
Tv-fotograf Sigrid Winther jobber med klipping på klipperommet. Klipperommet er et kontor med flere skjermer og høyttalere. Ved siden av Sigrid sitter tantebarnet hennes Ella som er på besøk. Sigrid har på seg hverdagsklær.

Hvordan ser en vanlig arbeidsdag ut for deg?

– Som TV-fotograf i NRK jobber jeg enten med klipping eller filming, stillingen min kalles fotoredigerer. Jeg har egentlig stor valgfrihet i forhold til hvilke prosjekt jeg jobber på, og om jeg jobber mest som TV-fotograf eller klipper. Jeg jobber stort sett med dokumentarserier, ofte for barn eller unge voksne. Vi har mange forskjellige redaksjoner her på huset, jeg jobber ikke på samme sted hele tiden. For eksempel jobbet jeg i over to år med programmet «Innafor». Etter det var jeg to uker innom «Flipp-Klipp»-redaksjonen før jeg klippet en liten serie som heter «Digg» for NRK-super. De siste 1,5 årene har jeg filmet dokumentarserien «Enter e-sport» og nå for tiden klipper jeg sesong to av «Folkevalgt». Det skal jeg fortsette med ut 2022. 

Siden det som oftest er dokumentarer jeg filmer, foregår dette ute i felten. Det kan være hvor som helst, fra midt i Oslo til oppå en fjelltopp. Filming ute innebærer en del rigging av utstyret, og rett som det er blir det lange turer til fots også. Det er ikke alle steder vi skal filme som kan nås med bil. 

Det er mye planlegging før vi begynner filmingen av en serie, og det er et tett samarbeid med regissøren og de andre faggruppene i produksjonen. Det er viktig at vi har en felles forståelse av hva vi skal lage. Jeg må vite hva vi er ute etter å oppnå med serien, først da kan jeg filme de riktige øyeblikkene, og skape en bra flyt. 

Når jeg er fotograf har jeg som regel også ansvar for lyden. Jeg plasserer mikrofoner, som vi kaller mygger, på de som snakker, og må sørge for at det som blir sagt har god lydkvalitet. 

I de periodene jeg klipper, sitter jeg på et eget klipperom og gjør mange timer med råmateriale om til en sammenhengende episode av serien. Dette arbeidet tar mange uker og det er veldig viktig med godt samarbeid mellom klipper og regissør. Her må jeg også vite hva som er kjernen i serien og hva regissøren er ute etter. Dette arbeidet skiller seg fra filmingen ved at jeg sitter stille hele dagen og er på samme sted hver dag.

Hva kreves for å kunne jobbe som TV-fotograf?

– Det er mange veier til dette yrket og det krever ikke en bestemt utdannelse, TV-fotograf er ikke en beskyttet tittel. Det er mange skoler man kan gå for å lære seg yrket, både i Norge og i utlandet.

Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for?

– Man bør først og fremst ha lyst til å fortelle historier, det er historiefortelling en TV-fotograf driver med. For å fortelle historien, må man kunne teknikken godt, det er viktig å holde seg oppdatert på nytt utstyr.

Selv liker jeg godt den observerende og stille rollen jeg har bak kameraet. En TV-fotograf må ofte gå nært på folk, og det er viktig at de som blir filmet har tillit til deg. Man må kunne vise hensyn, være fintfølende og forsiktig.

Yrket passer ikke for en med dårlig fysikk. Ute på filming er det en del rigging og gåing, man må være både fysisk sterk og utholdende, samtidig som man klarer å holde fokus på både teknikken og historiefortellingen.

Hva liker du best med å være TV-fotograf?

– Det er mye som er gøy i denne jobben, det er ikke lett å plukke ut en bestemt ting. Det er gøy når samarbeidet fungerer bra og vi får en god “flow” ute på opptak. Ellers kan jeg glede meg over at et klipp virkelig "sitter". Jeg har vært med på flere prisbelønte produksjoner, det er skikkelig gøy. Faktisk har jeg vært med på å dra inn fire «Gullruter», og en førsteplass i «International Emmy Kids Awards».

Det jeg også liker veldig godt med jobben som TV-fotograf er å skape de bildene som trengs, for å fortelle historien som skal formidles. Noen ganger føler jeg på det som skjer og "fanger øyeblikket", mens andre ganger er det veldig kontrollerte og lyssatte scener eller intervjuer. Da er alt planlagt ned til den minste detalj og jeg bruker lys og kameravinkler for å oppnå det vi skal. For eksempel brukte vi to hele dager på å filme ultranære bilder av tastatur og spillkonsoller da jeg jobbet med serien om e-sport.

Hva liker du minst?

– Det kan av og til være veldig mye jobb for å lage noe som til slutt ikke kommer med i et ferdig TV-program. Det kan føles bortkastet, men så vet jeg jo at det er sånn det er å lage TV.

Image
tv-fotograf Sigrid Winther filmer fra en balkong høyt oppe i en av bygårdene ved siden av Stortinget. Hun har et stativ på ryggen der kameraet blir holdt oppe. Hun filmer en jente som står på balkongen og ser utover plassen foran Stortinget der det er samlet masse folk.

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– For en som allerede jobber i NRK, kan en helt sikkert finne en annen type jobb, dette er jo en stor arbeidsplass. Ellers er TV-fotografer flinke historiefortellere som kan jobbe både med film, reklame, og i andre former for kommunikasjonsrelaterte jobber.

Hva kan man forvente i lønn som TV-fotograf?

– Det er ikke lett å gi et tall, det varierer veldig, spesielt om du jobber frilans eller er fast ansatt. De fleste som jobber frilans har bedre betalt, men de har jo også usikkerheten å ta hensyn til. Her i NRK har vi nok litt lavere betalt enn ellers, men til gjengjeld er det en trygg arbeidsplass.

Man kan regne med et sted mellom 500 000 og 700 000 i lønn i en full stilling.

Hvordan er sjansene for å få jobb som TV-fotograf?

– Det er ikke så veldig mange faste stillinger, men mange kommer seg inn i yrket ved å jobbe litt frilans, ta de jobbene som dukker opp også jobbe i vikariater frem til de får en fast stilling. Man har alltid muligheten for å jobbe som frilanser, noen foretrekker det og vil helst ikke ha fast jobb.

Tilhørende utdanninger

Kommunikasjon og medievitenskap

Utdanningene gir teoretisk og praktisk kunnskap innen ulike sider ved formidling, tekst og kommunikasjon.

Finn studier
Medieproduksjon

Utdanningen gir studentene praktiske og teoretiske kunnskaper om medieproduksjon.

Finn studier
Fotofag

Utdanningen gir praktiske og teoretiske ferdigheter innen fotografi, animasjonsfilm, fotojournalistikk og film og TV.

Finn studier
Film- og TV-produksjon

Du får kunnskap, ferdigheter og kompetanse til å tilrettelegge og lede ulike deler av en film- og tv-produksjon.

Finn studier
Fotografi

Du lærer de tekniske aspektene ved fotofaget, og hvordan du utvikler gode ideer og tar i bruk fotografiske virkemidler som lys, komposisjon og fargelære.

Finn studier
Fotograffag

Du får forståelse for av fagområdet, og økonomi og produksjonskvalitet inngår som deler av faget.

Finn studier