Portrettbildet av TV-fotograf Linn Elisabeth Silinger

YrkesintervjuTV-fotograf favoritt ikon

— De øyeblikkene hvor alt klaffer og jeg føler at jeg fanger noe gull er det beste ved jobben, sier TV-fotograf Linn Elisabeth Silinger.

Linn Elisabeth Silinger
35 år
TV-fotograf
Fremantle Media (varierer)

Hvorfor valgte du dette yrket? 

— Jeg har alltid vært interessert i historiefortelling, og ville fra tidlig av bli journalist. På videregående hadde jeg media som fem-timers studieretningsfag (dette var før det kom som en egen linje). Videre gikk jeg ett år på journalistikklinja på Danvik folkehøgskole, og etter dette dabbet interessen av for å skrive. Jeg forvillet meg inn på et sosiologistudium på Blindern, hvor jeg ble alt for rastløs.

Etter et par år med usikkerhet falt valget på Nordisk Institutt for Scene og Studio (NISS). Første året der er rimelig generelt, og du får prøve deg på flere fagfunksjoner innenfor film- og dokumentarproduksjon. Selve filmingen var det mest tiltrekkende, for det var både gøy og veldig praktisk. Jeg hadde vært borti filming tidligere, da vi produserte et ungdomsprogram fra TV-Telemark. Men nå ble jeg virkelig bitt av basillen. Andreåret på NISS fordypet jeg meg i dokumentar-foto (video). 

20170918_140252.jpg

TV-fotograf Linn Elisabeth Silinger på innspilling av Farmen, her sammen med regissør.
Lisens: 
All rights reserved.

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg? 

 — Når jeg kommer på jobb om morgenen, går jeg først gjennom utstyret jeg skal bruke. Det er viktig at alt er på plass og fungerer slik at ting ikke skjærer seg under en viktig opptakssituasjon. Jeg gjør mine personlige innstillinger i kamera, sjekker at batterier er fulladet og pusser linsa. Hvis det er første gang jeg bruker utstyret, sjekker jeg at stativ og easy-rig (rigg for håndholdt filming) fungerer som det skal. Jeg setter i et minnekort eller to, og så er alt klart! 

Om det er lange produksjoner så bruker du kanskje det samme utstyret hver dag, og da går rutinene om morgenen litt raskere. Hvis det er én opptaksdag med en utstyrspakke jeg ikke har vært borti før, og jeg kanskje skal ta lyd selv i tillegg, tar det litt lenger tid. 

Selve arbeidsdagene kan være ulike som dag og natt, og det er ofte gøy og spennende. På en realityproduksjon som Farmen går det ofte i mye dokumentarisk filming hvor du henger på deltakerne og blander deg lite inn i det som skjer. Andre ganger kan det være en mer oppstilt setting (for eksempel en samtale eller et intervju), med mer tid til planlegging og lyssetting. Når arbeidsdagen er over, setter jeg batterier på lading, ser over at alt er som det skal, og sier fra om noe mangler. Så merker regi eller jeg minnekortene med dagens råmateriale, og de leveres umiddelbart til innlasting hos etterarbeid.

Hva kreves for å kunne jobbe med dette yrket? 

— Mange TV-fotografer i Norge har gått den norske TV-skolen på Lillehammer. Her fordyper du deg i enten en-kamera eller flerkamera. NISS som jeg gikk på (2005-2007) har nå slått seg sammen med TV-linja på Westerdals, og de tilbyr bachelorprogram i Film- og TV. Det finnes også et knippe selvlærte TV-fotografer, som gjerne har klatret ”stigen” i bransjen. De har begynt som teknisk assistent eller produksjonsassistent, og vært svært ivrige på veien. Da er det kanskje viktig med en ekstra brennende interesse, og du bør benytte enhver anledning til å filme, lære og stille spørsmål. 

Det er selvfølgelig en fordel å drive med stillsfotografering ved siden av. Da trener du øyet og blir bevisst på ting som framing (bildekomposisjon), fokus og eksponering. Se på film og TV, bli inspirert av lyssetting, de kameratekniske løsningene og historiefortellingen.

Hvem passer ikke dette yrket for? 

— Mange dager innebærer timevis med håndholdt filming, så en viss fysikk er nødvendig. Heldigvis finnes det spesialbygde rigger som fordeler vekta av kamera rundt kjernemuskulaturen. Likevel er det smart å drive litt styrketrening ved siden av jobben!

img_20171108_112504_562.jpg

TV-fotograf Linn Elisabeth Silinger med håndholdt kamera på innspilling av Arctic Waters i Finnmark.
Lisens: 
All rights reserved.

Hva liker du best med yrket ditt?

— Det er veldig mye som er fantastisk morsomt med denne jobben, men hvis jeg må velge, må jeg si de øyeblikkene hvor alt klaffer og jeg føler at jeg fanger noe gull. Det kan være både noe oppsatt og planlagt, eller bare en situasjon mellom to mennesker eller flere. Å filme ekte glede eller sorg, eller rett og slett lage et bilde der lyset virkelig stemmer. 

Som TV-fotograf får du møte mange fine mennesker, både blant cast (skuespillere) og kollegaer. Helt plutselig kan du på en ukes eller måneds varsel befinne deg på en øde plass i Finnmark eller på en strand i Mexico. Det krever stadig nytenking i forhold til å sette seg inn i dagens tekniske løsninger og situasjonsbetingede utfordringer. Det er veldig uforutsigbart, men utrolig gøy! En veldig dynamisk hverdag der ingen dager er like.

Hva liker du minst med yrket ditt?

— Noen ganger kan du kjenne på at det blir mer reising enn det du kunne ønske deg. I løpet av 2017 vil jeg for eksempel ha hatt flere døgn borte enn hjemme. Å kombinere jobben som TV-fotograf med et familieliv er ikke alltid like lett, spesielt for oss jenter. I tillegg jobber du frilans, så du vil ikke alltid ha oversikt over når og hvor den neste jobben kommer. Det er dessuten et mannsdominert yrke, noe som kan føre til at du blir undervurdert som kvinne, og må bevise ekstra på jobb.

Hva slags type folk vil du anbefale denne jobben for? 

 — Denne jobben passer for selvstendige folk som er unge til sinns. Du bør være glad i mennesker, siden det innebærer teamarbeid til enhver tid. Kolleger blir fort nære bekjentskaper, og du omgås ofte dem mer enn andre venner. Du må være levende interessert i foto, og ha en viss interesse for teknikken.

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket? 

— Du får mye erfaring med opptakssituasjoner, og noen velger å gå over til regi etter hvert. I tillegg er det jo et håndverk, så du vil ha god kjennskap til kamera, linser og utstyr etter noen år. Det gir muligheter for å starte med utleie av utstyr eller å jobbe for leverandører.

Hva kan man forvente i lønn i dette yrket? 

— Noen går på vanlig månedslønn, andre velger å fakturere. Månedslønnen ligger på mellom 45 000 og 48 000 kroner, avhengig av ansiennitet, prosjekt og liknende. Vanlig dagshonorar er 3750 – 4000 kroner for en dag på faktura. Det legges til litt ekstra (i forhold til hva du får som lønnsmottaker) for sosiale tillegg som forsikringer, feriepenger, etcetera. Du kan få mer betalt om du er a-foto (sjefsfotograf på en produksjon), eller om du er spesialisert innen for eksempel kranfoto eller steadycam. 

Det hender også at det er aktuelt med såkalte «pakkedeals», om det er uvisst hvor mange timer som går med, eller du er på et dokumentarprosjekt hvor du må rykke ut spontant. Som TV-fotograf er det vanlig å forhandle lønn i forkant av hver jobb eller produksjon.

Hvordan anser du sjansene for å få jobb innen dette yrket?

— Det er konkurranse om jobbene, men om du er dyktig og fungerer bra i team, vil jeg si at sjansene er forholdsvis gode.

 

 

 

Tekst: Ingvild Hegge Eriksen

Tekst:  

Yrkesbeskrivelser