Trebåtbygger

– Å være veileder for de som skal lage en kopi av Klåstadskipet er utfordrende, intuitivt og ufattelig gøy, sier Axel som bygger sitt andre vikingskip.
Axel Persvik Lindstøm i vikingskipet han er med på å konstruere. I bakgrunnen sees en midlertidig mast.
Axel Persvik Lindstrøm, 30 år
Trebåtbygger
Selvstendig næringsdrivende Persvik Båt og Bygg
«Vi gjør som vi tror vikingene gjorde det når det kommer til verktøy og teknikker.»
― Axel Persvik Lindstrøm
Intervju:
Bente Delmas
Publisert: 11.04.2023
«Vi gjør som vi tror vikingene gjorde det når det kommer til verktøy og teknikker.»
― Axel Persvik Lindstrøm
«Vi har et supert og sosialt miljø her på Sundvollen og jeg har inntrykk av at trebåtbyggere er noen av de mest sjenerøse menneskene i verden når det kommer til å dele kunnskap.»
― Axel Persvik Lindstrøm

Hvorfor valgte du å bli trebåtbygger?

– Før jeg tok valget besøkte jeg en kamerat som bodde på en selvbygget trebåt. For meg var det å bygge sitt eget hjem, og ha mulighet til å seile rundt i verden – selve svaret på frihet. Jeg ser på trebåtbygging som et av de vanskeligste håndverksyrkene og tenkte at lærer jeg meg å bygge trebåter så vil jeg også kunne lære andre håndverk.

Mange mente valget var sært og usikkert og at det ville gi meg få jobbmuligheter. Jeg tenkte helt motsatt og så at denne spisskompetansen kan brukes i mange jobber som har med restaurering og konservering av ulike trekonstruksjoner å gjøre. Det er et intuitivt håndverk med få standardiserte deler. Jeg tok fagbrevet på den første kopien av Klåstadskipet, «Saga Farmann» og er godt i gang med det andre skipet.

Image
Axel holder på å tilpasse et viktig bord framme i skroget. Det er lite igjen av de opprinnelige tegningene og båtbyggerne jobber intuitivt for å bygge opp skipet.

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?

– Jeg holder alltid på med mange ting og en vanlig dag er ikke enkel å beskrive. For to år siden startet jeg for meg selv og  jeg driver med alt fra reparasjoner på hobbybåter, hageinstallasjoner, overflatebehandlinger på tre, tak og vindusrestaurering – til restaurering av verneverdige bygninger.

Å finne jobber, planlegge prosjekter og vedlikeholde utstyr krever mye organisering. Samtidig forsøker jeg alltid å bli bedre og øke kunnskapen min om faget mitt. Det største oppdraget mitt er at jeg er leid inn som båtbygger og veileder for Vikingskipforeningen. Vi er en aktiv gjeng som lager en replika av det 20 meter lange Klåstadskipet. 

Min hovedoppgave er å lære opp deltakere i verktøybruk og båtbygging. Det kommer et sted mellom fem og 30 deltakere som ønsker å lære og bruke sin kompetanse. Jeg gjør mitt beste for å finne en god oppgave til alle basert på deres ønsker og kunnskap. De med erfaring hjelper de med mindre erfaring og når jeg har tid, driver jeg også med båtbyggerarbeid.

Å lage et vikingskip uten standardiserte tegninger krever stor intuisjon. Vi gjør det vi tror vikingene gjorde når det kommer til verktøy og teknikker.

Klinkbygging er den tradisjonelle nordiske byggeteknikken for trebåter, og det betyr at bordene som utgjør skroget legges litt over hverandre og klinkes sammen. Vi startet med kjøl og stevn, og bygger oss utover bord for bord.

Innerveden felles inn på bordene etter hvert som vi bygger oss oppover. Denne teknikken brukes også i dag, men stort sett på mindre båter som robåter.
Det er lite igjen av originalskipet og uten å gå imot de arkeologiske funnene, kan vi tolke skipet i flere retninger. Dette skipet er tolket som et roskip.

I dag har jeg jobbet med et bord som på gammelnorsk heter en «meginhufr». Det er en slags lang avstiver, og den delen på skipet som kanskje er den mest unike for vikingskipene. Den bidrar til å gjøre båten egnet til elvebruk og jeg har brukt ukevis på å få det til.

Først måtte jeg lage en mal hvor linjene fra båten er overført – og så finne rett emne. Fiberne i stokken bør følge fasongen i mest mulig grad og kvaliteten på treverket er også viktig. For å tilpasse emnet må det dampes for å bli fleksibelt nok til å formes til den perfekte fasongen. Utfordringen er at vi ikke kan ta sikre mål og prosessen er tidkrevende med mye fram og tilbake og mange tilpasninger.

Dette oppdraget er veldig utfordrende. Harald Hardråde (historisk figur fra vikingstiden)'s folk lagde mange vikingskip, men for oss
er det nytenkende å lage et skip uten standardiserte tegninger og med vikingtidens redskaper.

Jeg får satt mine kunnskaper på prøve sammen med en herlig gjeng. Vi spiser lunsj sammen – varm suppe kokt over bålet. Det er en tradisjon vi holder fast på. Å dele et godt måltid er en urgammel og god tradisjon, og det er nesten like viktig som skipet.

Om et par år skal skipet seile på Tyrifjorden i selveste Harald Hardrådes rike. 

Hva kreves for å kunne jobbe som trebåtbygger?

– I Norge er det minst to mulige måter å bli trebåtbygger, men bare en utdanning fører frem til fagbrev. Plus-skolen i Fredrikstad har godkjent læreplan for båtbyggerfag og denne fører frem til fagbrev. Fosen folkehøyskole har fokus på tradisjonelle byggeteknikker fra skrog til båt.

Det er en stor fordel å ha et ønske om personlig utvikling i faget. Både fordi det finnes enklere måter å tjene penger på og fordi man aldri blir utlært. Det er også viktig å være opptatt av å skape noe fint. En trebåt er viktig for eieren og godt utført håndverk er svært viktig.

Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for? 

– Mange mener tålmodighet er det viktigste for en som driver på med samme båt i flere år. Jeg ser det ikke sånn. Hver gang jeg er ferdig med en del av båten så ser jeg meg ferdig med et prosjekt.

Det viktigste er å ha en bred interesse for håndverk. Du lærer deg både romforståelse og å være flink med hendene med trening.

Når man driver med historiske båter er det også viktig å kommunisere med andre faggrupper, som historikere, arkeologer, økonomer, arborister, treskjærere, ingeniører, smeder, seilmakere, med flere.

Det er mange rare arbeidsstillinger så man bør være i god fysisk form. Om økonomisk usikkerhet virker skremmende så bør en kanskje ikke bli selvstendig næringsdrivende. Selv tror jeg ikke jeg ville startet for meg selv uten å ha Vikingskipforeningen som fast kunde over flere år. Det har gitt meg økonomisk sikkerhet til å være selvstendig næringsdrivende.

Hva liker du best med å være trebåtbygger? 

– Det å bearbeide tre med håndverktøy er tilfredsstillende. Også utfordringene med å finne praktiske og estetiske løsninger. Vi har et supert og sosialt miljø her på Sundvollen og jeg har inntrykk av at trebåtbyggere er noen av de mest sjenerøse menneskene i verden når det kommer til å dele kunnskap. Jeg liker også at det er stor variasjon og frihet i arbeidsdagene mine.

Hva liker du minst?

– Den økonomiske usikkerheten.

Image
Axel måler opp og forsøker å tilpasse et viktig bord framme i kjølen av den 20 meter lange båten. I bakgrunnen skimtes andre deltagere som har stilt opp for å bygge båt i snøværet.

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– Å jobbe med trebåter betyr som oftest å jobbe med noe historisk. Det kan være med restaurering av gamle båter, på museum, på fartøysentre eller hos lokale båtbyggere. Mange gjør som meg og tar ulike oppdrag innen tradisjonelle trekonstruksjoner.

Hva kan man forvente i lønn som trebåtbygger?

– Veldig varierende tror jeg. Selv har jeg god omsetning, men har ikke vært kresen i valg av jobber.

Hvordan er sjansene for å få jobb som trebåtbygger?

– Det er ikke lett å finne en fast jobb som trebåtbygger. På den andre siden er det heller ikke så mange av oss.

Tilhørende utdanninger

Trebåtbyggerfag

Du lærer å lage, vedlikeholde, reparere og restaurere trebåter.

Finn studier