Tekstforfatter

Hvorfor valgte du å bli tekstforfatter?
– Den veien ble til ganske tilfeldig, litt som det meste i livet egentlig. Jeg visste at jeg ville jobbe kreativt og utvikle ideer, men planen var egentlig å bli art director. Underveis på Fagskolen Kristiania ble jeg kastet ut i skriving, og oppdaget at dette var som å leke i en sandkasse full av kreativitet og merkevarebygging.
Hvordan ser en vanlig arbeidsdag ut for deg?
– I dag jobber jeg som kreatør i byrået FaceFirst, hvor jeg både skriver og designer for ulike merkevarer. Vanlige arbeidsdager finnes nesten ikke i denne bransjen. Hver dag er en blanding av deadlines, kreative idéer som flyr over hodet og ikke minst mye kaffe.
Selv om ingen dager er like som tekstforfatter i et byrå, har jeg noen konkrete arbeidsområder. Blant annet lager jeg kreative budskap for kampanjer, både de som bygger merkevaren og de som skal få deg til å klikke «Kjøp nå!». Jeg lager også fengende overskrifter til reklameannonser, tekster til nyhetsbrev, søkemotoroptimaliserte tekster til nettsider eller engasjerende caption-tekster til SoMe.
Å lage caption-tekster som får folk til å stoppe opp i feeden er som en liten kunstform i seg selv. Den røde tråden i alt man gjør, er målet om å fortelle en engasjerende historie som vekker leserens interesse.
I tillegg hjelper jeg kunder med å finne sin unike stemme. Litt som å gi merkevaren en personlighet som folk kan kjenne igjen – og like.
Hva kreves for å bli tekstforfatter?
– Kravene varierer fra jobb til jobb, men i mitt hode er det viktigste at du både er strategisk og kreativ. Å få folk til å engasjere seg handler om å kombinere fornuft og følelser. Dette er noe jeg lærte på Fagskolen Kristiania, som ikke bare ga meg ferdighetene, men også førte til at jeg fikk jobb rett fra skolebenken.
Hvem passer dette yrket for – og hvem passer det ikke for?
– Du bør være litt som en sjonglør med ti baller i lufta samtidig – spesielt hvis du jobber i byrå. Mange prosjekter og frister på en gang krever at du er fleksibel og effektiv. Det avhenger selvfølgelig av hvilken type tekstforfatter du er og hvor du jobber. Noen steder må du skrive raskt, som om du har en tidsfrist på fem minutter, mens andre steder kan du finpusse på én setning i ukevis.
Man må også tåle kritikk. Ofte er det mange mennesker som skal ha en mening om det du lager, så du må klare å finne balansen mellom å stå for det du tror på, og å ta til deg tilbakemeldinger uten å ta det personlig.
Også var det dette med skrivefeil, som ikke er så populært. Heldigvis har man ofte en korrekturleser eller kan bruke AI til korrektur, bare husk å fortelle den å ikke endre teksten din. Jeg har faktisk hørt flere kreative ledere si at noen av de beste tekstforfatterne har både ADHD og dysleksi – så ikke la dette stoppe deg om du er en kreativ sjel.
Hva liker du best med å være tekstforfatter?
– Jeg elsker at jeg kan leke med ord, og har muligheten til å lage tekster som får folk til å smile, le eller filosofere seg bort. Det er noe helt spesielt med å kommunisere med folk på denne måten, og jeg håper jeg har fått mange til å trekke på smilebåndet av ting jeg har skrevet.
Hva liker du minst?
– Det må være når kunder er altfor forsiktige, redde for å prøve noe nytt eller vil si alt på én gang. Når budskapet blir forvirrende og uklart, mister vi sjansen til å treffe publikum. Heldigvis har jeg ikke hatt så mange av de kundene.
Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?
– Mulighetene er nesten uendelige. Tekstforfatter er et bredt felt, og alt som skal kommuniseres, må skrives først. Det kan være på papir, i sosiale medier, på TV eller til og med på et doskilt. Uansett hvor du snur deg, er det en tekstforfatter bak det.
Hva kan man forvente i lønn som tekstforfatter?
– Lønnen kan variere mye, men startlønnen ligger ofte på rundt en halv million i året.
Hvordan er sjansene for å få jobb som tekstforfatter?
– Det er vanskelig å gi et nøyaktig svar på det, men det er definitivt et felt hvor det er kamp om plassene. Mitt råd er å skrive masse, bygge opp et nettverk, og ikke vær redd for å ta på deg frilansjobber for å bygge opp porteføljen din. Øvelse gjør mester, og det gjelder også her.
Tilhørende utdanninger
Kommunikasjon og markedsføring
Du lærer om strategisk kommunikasjon og markedsføring i digitale og tradisjonelle kanaler, og hvordan du kan bygge sterke merkevarer gjennom kreativt innhold og målrettet formidling
Finn studierJournalistikk
Du lærer om etikk, intervjuteknikk, kildekritikk, å skrive artikler og reportasjer, og å produsere innhold for ulike medier.
Finn studierForfatterutdanning
Du lærer om litteraturteori, tekstanalyse og å arbeide med egne tekster.
Finn studier