Bendik Romstad

YrkesintervjuTekstforfatter favoritt ikon

- Hadde jeg hatt en uke på å forme denne setningen ville jeg kommet opp med noe fantastisk, sier den smilende tekstforfatteren, Bendik Romstad.

Vær oppmerksom på at dette intervjuet er over to år gammelt. Det kan ha skjedd endringer i yrket etter at intervjuet ble gjennomført.

Hvorfor valgte du dette yrket?

- Jeg har aldri gjort ting som alle andre. Når andre ser en sky, ser jeg elefanter, seler eller en hai. Når læreren kom med en oppgave, vred jeg på den og svarte gjerne på noe helt annet. Det ble nesten alltid feil.

Så søkte jeg på tekstforfatterlinjen på Westerdals reklameskole, og var plutselig i et univers hvor alle tenkte like krokete som meg. Jeg var kommet hjem til de som ønsket å klatre over gjerdet der det var høyest og vanskeligst.

Til tross for at jeg antakelig er ordblind, ble jeg tekstforfatter. Jeg elsker å løse floker og finne en måte å si ting på som overrasker, er enklere, bedre, eller bare morsommere. Etisk sett, er jeg motstander av å øke forbruket, men kan leve med det fordi jeg ofte formidler noe av meg selv og det til millioner av mennesker.

Hvilke arbeidsoppgaver består arbeidsdagen din av?

- Jeg jobber i team med en AD (Art Director). Jeg har ansvaret for det eksplisitte (hva som sies), og AD for det implisitte (hvordan det sies). Vi jobber på samme kontor og prøver å komme opp med geniale idéer. Vi kan ha opptil ti forskjellige parallelle prosjekter. De er i ulike faser, og som team må vi kunne sjonglere mange baller og lande alle pent. Jobben min er tredelt. Skrivning er bare en liten del til tross for at tittelen indikerer at jeg sitter med tekst hele dagen. Sånn er det ikke, idéutklekking, innsalg ovenfor kunder og produksjon tar mye mer tid enn teksten.

Det er bevist at å være to personer på prosjekter er den mest produktive løsningen. I en brainstorming-prosess prøver vi å si det selvfølgelige på en mest mulig overraskende måte. Vi starter hver runde med; Hva hvis alle brukte produktet, hva hvis det ikke fantes? Hva hvis jenter var gutter eller jorden var flat. Etter to timer med idéjobbing er hodet utslitt og vi må kople av, spille fussball eller glane på YouTube.

Det kan se ut som om jobben er en lek, enten liggende på sofaen med blikket i taket, eller ved bordtennisbordet. Saken er at det er knalltøft å finne en vinkling som vekker oppmerksomhet. Konsentrasjonen er intens når minuttene tikker og kunden venter på et resultatet. For reklame skal lønne seg! Jeg fokuserer, distanserer meg, finner nye stimuli og kommer tilbake med nye krefter og idéer.

Jobben er også innsalg, og ikke minst produksjon, som er å sette idéene ut i live og å levere et ferdig resultat. Akkurat nå jobber vi med astma og allergi. I dag morges var vår kampanje om viktigheten av å vaske kosedyr på TV2 programmet God Morgen Norge. TV2 bidro med en debatt og spredde kampanjen til utallige seere. I dette tilfelle er det folkeopplysning, i andre tilfeller kan det være snakk om å spise flere sommerkoteletter. Jeg holder også foredrag på skoler, velger ut og lærer opp lovende talenter fra reklameskolene.

Tekstforfatter Bendik Romstad sitter i sofa og skriver

Hvilken utdanning og/eller kvalifikasjoner er nødvendig for å bli tekstforfatter?

- Selv tok jeg en to-årig tekstforfatterlinje på Westedals. I dag er utdanningen treårig. Det siste året velges retningen. Om du velger redaksjonelt eller reklame er viktig for resten av yrkeslivet. Bransjen er på jakt etter folk med spisskompetanse og du må bestemme deg for hva du tror du er god til.

I Norge er det to skoler som tilbyr tekstforfatterstudiet; Westerdals og Norges Kreative Høyskole. Noen utdanner seg også i utlandet, men da er det ikke så lett å komme inn på det norske markedet etterpå. Studiet krever opptaksprøver, og å kunne identifisere seg med både mennesketypen og jobben er viktige kriterier for å lykkes.

Hva er det beste med yrket ditt?

- Det er at jeg får lov til å tenke nytt - hver dag og hele tiden. Og å kunne påvirke millioner av mennesker med mitt budskap.

Hva misliker du mest med yrket ditt?

- For meg er det vanskelig at bransjen er til for å øke forbruket i en verden som virkelig ikke trenger mer. Men det å se at de samme teknikkene også fungerer til å gjøre noe godt, er inspirerende og gjør at jeg gleder meg til å gå på jobb hver dag. 

Hvilke andre arbeidsområder/muligheter finnes innenfor ditt yrke?

- Jobben er på mange måter skreddersydd for unge og lovende. Med årene kan man bli sliten i en intenst kreativ stilling. Noe naturlig opprykk finnes egentlig ikke. Man klatrer på hvilke annonsører og oppgaver man får, og på kreative utmerkelser. Noen velger å jobbe for produksjonsselskaper med for eksempel å utvikle TV-konsepter, andre satser på manus og film. Jeg vil si at fagutdannelse først og fremst skaper gode idéutviklere.

Hva kan man forvente i lønn i dette yrket?

- Det er en overraskende lav begynnerlønn i forhold til arbeidsinnsatsen. Jeg antar at en årslønn på cirka 350 000 kroner er ganske vanlig. Når du har bevist at du er god og har vunnet priser, kan lønnen bli like overraskende høy.

Hvordan anser du sjansene for å få jobb innen dette yrket?

- Det er et tak for hvor mange tekstforfattere Norge trenger. Jeg tror vi er et sted mellom 100 og 200 i reklamebransjen. Du må utmerke deg på skolen for å få en jobb. De middelmådige er det liten plass for. Før du starter på en kostbar utdanning, er det lurt å stikke innom et reklamebyrå og ta en prat med en tekstforfatter.

img_1893.jpg

All rights reserved.

Tekst: Bente Haraldstad Delmas

 

Bendik Romstad
Bendik Romstad
46 år
Tekstforfatter
Kitchen reklamebyrå i Oslo

Intervjuer

    • Jeg elsker å løse floker og finne en måte å si ting på som overrasker, er enklere, bedre, eller bare morsommere.
    • I en brainstorming-prosess prøver vi å si det selvfølgelige på en mest mulig overraskende måte.

Yrkesbeskrivelser