Tekstforfatter

– Språk og grammatikk går hånd i hånd, og selv er jeg en råtass på grammatikk, sier Hanne Elisabeth som alltid har vært interessert i tekst.
Tekstforfatter Hanne Elisabeth Lia portrett
Hanne Elisabeth Lia, 25 år
Tekstforfatter
Din Gruppen
Intervjuet er mer enn to år gammelt. Det kan ha skjedd endringer i yrket etter intervjuet ble publisert.
«Som tekstforfatter jobber man ikke nødvendigvis bare med det å skrive tekster. Man lærer mye nyttig om både markedsføring, reklame, og hvordan man drifter nettsider. »
― Hanne Elisabeth Lia
Intervju:
Hege Enersen Bjerkelien
Publisert: 06.10.2021
«Som tekstforfatter jobber man ikke nødvendigvis bare med det å skrive tekster. Man lærer mye nyttig om både markedsføring, reklame, og hvordan man drifter nettsider. »
― Hanne Elisabeth Lia
«Tekstforfattere sitter med nyttig kunnskap, som alle bransjer trenger en gang iblant. »
― Hanne Elisabeth Lia

Hvorfor valgte du dette yrket?

– Jeg har alltid hatt en interesse for tekst. Jeg liker både å lese og skrive, og har drømt om å bli forfatter fra jeg var veldig liten. Derfor var naturlig for meg å ta en utdannelse som hadde noe med det å gjøre, så jeg valgte å studere språk og litteratur. Jeg har altså en bachelorgrad i nordisk språk og litteratur.

Image
Tekstforfatter Hanne Elisabeth Lia jobber på sitt hjemmekontor
Lisens
1

Hvordan ser en vanlig arbeidsdag ut for deg?

– Jeg er fast ansatt som tekstforfatter i Din Gruppen, og der har jeg to typer oppgaver. Den ene er å skrive tekster for kunder. Dette er gjerne anmeldelser, altså en tekst hvor man skriver om et bestemt produkt og sammenligner dem til slutt. For eksempel om en type verktøy eller kjøkkenapparat. Det kan også være reklametekster, lenkebyggingstekster, SEO-tekster, tekster til sosiale medier og lignende. Hvor lang tid det tar å fullføre oppdragene i sin helhet kan variere fra noen timer til flere uker. Hvilken type oppdrag jeg jobber med, varierer mye gjennom året.

Når jeg ikke jobber med oppdrag for kunder, skriver jeg bloggartikler til våre egne nettsider. Vi har flere temasider som omhandler hvert sitt felt, for eksempel Din CV-hjelp. Her kan man finne artikler om for eksempel hvordan man kan lage en god CV og/eller søknad, hvordan du kan forberede deg til et jobbintervju og lignende. Vi har også andre temasider som Din SEO, Din Translatør, Din Kommunikasjon, for å nevne noen av dem.

Jeg legger også ut bloggartiklene på temasidene. Det innebærer at jeg også jobber direkte med WordPress, som er et publiseringsverktøy for nettsider.

Jeg holder meg oppdatert på hva jeg skal gjøre i løpet av en arbeidsdag via Dropbox, så den sjekker jeg hver morgen.

Hva kreves for å kunne jobbe med dette yrket?

– Tekstforfatter er en ubeskyttet tittel. Det betyr at det ikke kreves noen bestemt utdannelse eller kvalifikasjoner for å gjøre jobben. Men, når det er sagt, man må like å skrive og være flink til det. Det er noe av det viktigste.

Å ha kontroll på grammatikken er også viktig når man jobber som tekstforfatter. Det kommer man ikke utenom, for språk og grammatikk går jo hånd i hånd. Selv er jeg en råtass på grammatikk.

Tekstforfatting er en form for kommunikasjon, og en tekstforfatter må ha kunnskapen som skal til for å treffe mottageren. Min utdanning innen språk kommer godt til nytte. Utdannelser innen media, kommunikasjon eller reklame, er det også bra å ha i denne bransjen.

Hvem passer ikke dette yrket for?

– Dette er en ganske stillesittende jobb. Derfor må man kunne holde seg i ro store deler av dagen. Man må også like å holde på med PC, da dette er et viktig arbeidsverktøy.

Hva liker du best med yrket ditt?

– Det er selve skrivingen. Spesielt morsomt er det når jeg får skrive om noe jeg er interessert i, og som jeg til og med kan noe om fra før av.

Jeg jobber på hjemmekontor og liker friheten med det. Bedriften har kontorer i Oslo hvor vi kan oppholde oss i arbeidstiden hvis vi vil, men dette kan vi velge selv. Mine kollegaer er spredt rundt i landet, så jeg må uansett kommunisere med de fleste over nett.

Hva liker du minst ved yrket ditt?

– Å få skrivesperre! Som tekstforfatter er det noe man ikke kommer utenom. Det er ikke alle dager hvor flyten er like bra, men man skal jo likevel levere i løpet av en arbeidsdag.

Image
Tekstforfatter Hanne Elisabeth Lia skriver artikkel for en av arbeidsgiverens hjemmesider.
Lisens
1

Hva slags type folk vil du anbefale denne jobben til?

– De som liker å skrive, og er flinke til det. Man må synes det er greit å skrive om alt, og man må trives med å gjøre nødvendige undersøkelser og lese seg opp på forhånd. Det å være nøyaktig og effektiv er også viktig.

Man må også være i stand til å sette seg inn i kundens sted, og skape en forståelse for hvordan kunden ønsker at teksten skal være. Og man må tåle konstruktiv kritikk, det kommer man ikke utenom i en jobb som denne.

Hvilke andre muligheter finnes innenfor dette yrket?

– Tekstforfattere sitter med nyttig kunnskap, som alle bransjer trenger en gang iblant. Hvilke muligheter man har kommer an på hva man tidligere har jobbet med. Som tekstforfatter jobber man ikke nødvendigvis bare med det å skrive tekster. Man lærer mye nyttig om både markedsføring, reklame, og hvordan man drifter nettsider. Alt er kunnskap som man kan få bruk for på et senere tidspunkt.

Hva kan man forvente i lønn i dette yrket?

– Det er vanlig med en startlønn på rundt 350 000, hvis man er fast ansatt. Som frilans kan man tjene både mer og mindre.

Hvordan er sjansene for å få jobb i dette yrket?

– Det gikk noen år etter endt utdanning før jeg fikk meg fast jobb. Sjansene for å få jobb vil variere med utgangspunkt i hvor du bor, og jeg var heldig som slapp å flytte for jobben. Men selv om du ikke finner noe med en gang, er det viktig å ikke gi opp.

En del bedrifter satser mer på nettsidene sine nå, enn det som var vanlig før. Da trenger de folk som meg som kan drive med innholdsproduksjon.

Hvis man søker etter jobb, synes jeg det er viktig å ikke henge seg for mye opp i listen over ønskede kvalifikasjoner som blir nevnt i stillingsannonsen. Hvis det er et eller to punkt på listen du ikke kjenner deg igjen i, så må du ikke la det skremme deg fra å søke på stillingen. For husk at alt kan læres.

Tilhørende utdanninger

Kommunikasjon og markedsføring

Fordypningen omfatter fag som salg, kommunikasjon, PR, merkevarebygging, økonomi, markedsføring og forretningsutvikling. I tillegg finnes det tilbud innen digital markedsføring som design thinking, interaksjonsdesign, UX-design og sosiale medier.

Finn studier
Journalistikk

Du lærer om journalistens arbeidsmetoder, og medienes rolle i samfunnet.

Finn studier
Forfatterutdanning

Utdanningene gir innsikt i forfatterens rolle, og prosessene rundt kreativ skriving.

Finn studier