Taxisjåfør

– Det jeg liker best med jobben min, er at jeg kan hjelpe dem som ikke kan gjøre så mye selv og at jeg kan være en del av folk sine liv, sier Tatjana.
Dame med svart hår, holder solbriller i hendene. Hun har på rød skjorte. Sitter i en bil.
Tatjana Swensson, 37 år
Taxisjåfør
Bergen Taxi
«Når jeg får tur på takstameteret mitt, så får jeg opp bestillingsinformasjon, som er hentested, leveringsadresse, navn og telefonnummer.»
― Tatjana Swensson
Tekst og foto:
Ingvild Hegge Eriksen
Publisert: 06.03.2024
«Når jeg får tur på takstameteret mitt, så får jeg opp bestillingsinformasjon, som er hentested, leveringsadresse, navn og telefonnummer.»
― Tatjana Swensson
«Det viktigste er at du er glad i å kjøre bil, liker å være sammen med andre mennesker og er innstilt på å gi god service.»
― Tatjana Swensson

Hvorfor valgte du å bli taxisjåfør? 

– Jeg hadde ingen planer om å bli taxisjåfør, men mannen min og svigerfaren min var begge i taxinæringen, og de syntes dette var noe jeg burde prøve. Da jeg begynte å jobbe, ble jeg mer og mer forelsket i jobben. Jeg liker å kjøre bil og å hjelpe folk, noe som er en stor del av jobben vår. Og så liker jeg å snakke med folk, og det får jeg gjøre hver eneste dag. Jeg syns det er veldig kjekt å høre alle de ulike historiene fra folk i alle aldre.   

Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg? 

– En vanlig arbeidsdag starter med en stor kopp kaffe. Mitt første kjøreoppdrag er fast skolekjøring. Det er skolen eller foresatte som har søkt hos kommunen/fylkeskommunen og fått innvilget transport til og fra hjem, skole, avlastning eller jobb. Det er forskjellige krav som må oppfylles får å få innvilget søknad, lang eller farlig skolevei, mangel på buss tilbud, medisinske grunner.

Mens jeg kjører unger til skolen, følger jeg med på listen på taksameteret med bestillinger over kommende turer for å posisjonere meg best mulig til neste tur. Bergen og omegn er delt inn i mange ulike soner, noen med holdeplass, med køordning slik at de drosjene som kommer først inn i hver enkelt sone er den første som får tur på taksameteret. Turene vi får sendt inn på taksameteret, er kunder som bestiller enten på nett, via kundesenteret vårt på sentralen eller app-en vi har. Dette kan være alt fra forretningsfolk, folk som skal på handleturer, pasientkjøring eller turer til flyplassen. Når jeg får tur på taksameteret mitt, så får jeg opp bestillingsinformasjon, som er hentested, leveringsadresse, navn og telefonnummer. Som regel kan jeg de fleste steder, men hvis jeg ikke vet adressen så bruker jeg navigasjonen i bilen til finne frem.

Hvis de har behov så hjelper vi kundene med det de trenger, bære handleposer, løfte inn og ut rullestoler, kofferter til og fra hus eller hotell.

Jeg liker det best når jeg får tilbud på taksameteret om neste tur før skolekjøringen er ferdig. Det er veldig travelt på morgenen, så det er nok mest å gjøre frem til klokken ni. 

Etter rushtiden henter jeg en kaffe til og kjører til holdeplassen for å være sosial med kollegaer. Her i Bergen Taxi har vi over 260 drosjeeiere, med totalt cirka 370 biler i drift og over 800 ansatte. Dette inkluderer vanlige biler som tar 4 personer, maxitaxi som tar opp til 8 personer, rullestolbiler og store maxitaxier som tar opp til 16 personer.

Når det er rolig mellom 09:30-11:00, pleier jeg å lade bilen siden jeg kjører elbil, spise litt lunsj, vaske og støvsuge bilen slik at den er klar for nye oppdrag, så er det et nytt rush før jeg avslutter dagen med retur av skolebarn som skal kjøres hjem etter skolen. Selv så jobber jeg bare på dag tid.

Image
En dame sitter i en bil. En annen dame står utenfor bilen. Hvit bil. Svarte klær på personene.

Hva kreves for å kunne jobbe som taxisjåfør? 

– Det viktigste er at du er glad i å kjøre bil, liker å være sammen med andre mennesker og er innstilt på å gi god service. 

Formelt sett er det ingen utdanning for å bli taxisjåfør, bortsett fra at du må ha kjøreseddel. For å få kjøreseddel må du ta en eksamen hos Statens Vegvesen som er relevant for drosjesjåfører. Eksamen handler om gjenoppfrisking av kunnskap om førerkort, trafikksikkerhet og fremkommelighet, service, kommunikasjon og passasjersikkerhet, førstehjelp og krisehåndtering, kjøretøy og sikring. Som taxisjåfør må du være minst 20 år, ha førerkort klasse B og kjørt sammenhengende i minimum 2 år, samt ha fri vandel.

Hvem passer dette yrket for, og hvem passer det ikke for? 

– Dette yrket handler mest om mennesker, og å gå dem en behagelig reise fra A til B. Du passer til å være taxisjåfør hvis du har et ønske om å hjelpe andre, og bidra til at de får en god opplevelse på hver tur de tar. Dessuten passer jobben veldig godt for blant annet studenter på kveldene og i helgene hvis de ønsker en ekstra inntekt. 

Yrket passer ikke for dem som liker å sove lenge om morgenene og for de som ikke liker å kjøre bil. Vi er ute til alle døgnets tider og i all slags vær. 

Hva liker du best med å være taxisjåfør? 

– Det jeg liker best med jobben min, er at jeg kan hjelpe dem som ikke kan gjøre så mye selv og at jeg kan være en del av folk sine liv. Hver dag er forskjellig, jeg kjører kunder som skal til behandling, handleturer, til flyplassen eller på sightseeing og bare for å snakke. 

Hva liker du minst? 

– Det må være å sitte i kø i trafikken eller vente lenge på bestillings turer fra sentralen eller folk som kommer til holdeplassen. Jeg liker å være i bevegelse og at ting skjer. Og så liker jeg ikke egoistiske medtrafikanter. 

Image
En dame sitter i forsetet i en bil, hun har på seg briller. En annen dame sitter i baksetet i bilen. Kortterminal. De smiler til hverandre.

Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?

– Du kan bli eier av et taxifirma, drive egen bedrift og utvide med flere biler og ansatte. Taxinæringen er en stor næring med 18000 registrerte løyver. 

Hva kan man forvente i lønn som taxisjåfør?

– Dette varierer veldig da lønnen er basert på provisjon, altså hvor mye du som sjåfør kjører. Jo mer du kjører, jo mer tjener du. De fleste taxisjåfører har en lønn på cirka 500.000 kroner i året. 

Hvordan er sjansene for å få jobb som taxisjåfør?

– Det er gode sjanser fordi det er mangel på sjåfører i mange firmaer. Særlig i helgene når folk skal til eller fra fest, er det stor mangel på taxier, men det er naturligvis ulik etterspørsel rundt omkring i landet. 

Det hadde vært fint å se flere kvinner bak rattet.