Taxisjåfør
Hvorfor valgte du dette yrket?
– Jeg ble taxisjåfør for elleve år siden, før det pleide å jobbe i en kiosk. Jeg valgte å bli taxisjåfør fordi denne jobben gir meg mye frihet. Du har fri når du vil ha fri. Hvis jeg ønsker å ta fri fra jobben, så trenger jeg bare å melde ifra til ledelsen om at jeg er opptatt et visst klokkeslett. Da kan jeg ta fri. Det er en jobb som er veldig bra.
Hvordan er en vanlig arbeidsdag for deg?
– Jeg står opp klokken seks og tar en dusj, og så starter jeg på jobb klokken syv. Da tar jeg imot bestillinger og kjører mennesker fra en plass til en annen. Stort sett kjører vi syke mennesker til sykehuset. Før korona var folk mye syke, men under korona vegret mange seg fra å ta taxi, så da hadde vi faktisk lite å gjøre. Når vi får en bestilling på at vi skal hente noen får jeg først en SMS på telefonen og så kommer det opp en melding på et system vi har. I bestillingen står det hvem som skal bli hentet, adresse for henting, klokkeslett for henting, destinasjon og om de trenger hjelp med noe. Kanskje de trenger hjelp med å laste opp bagasje eller komme seg ned fra trappen da de er i rullestol.
Som taxisjåfør er det min arbeidsoppgave å kjenne adresser. I mitt tilfelle måtte jeg pugge alle behandlingssteder i Oslo og alle gateadresser innen Nesodden, Ski og Frogn. Det var veldig tøft.
Som taxisjåfør skal jeg også sørge for at bilen alltid er ren, at den har bensin og at dekkene er gode og fulle av luft. Jeg jobber med en veldig moderne bil som gir meg varsler dersom noe mangler eller er feil, men jeg tar også en manuell sjekk ofte. Dersom bilen trenger vedlikehold eller service, så kjører jeg den på verksted og venter til servicen er ferdig.
Som taxisjåfør skal du yte god service og få kundene til å føle seg velkomne. Noen ganger kan det bety å ha en hyggelig samtale, andre ganger ønsker kunden stillhet.
Jeg jobber som regel dag, men tre ganger i måneden har jeg en nattevakt. Det er faktisk den delen av jobben jeg liker minst. Det er veldig lite å gjøre, og på en hel natt kjører man kanskje tre turer.
Hva kreves for å kunne jobbe med dette yrket?
– Du må ha ren vandel, førerkort og politiets kjøreseddel. Sistnevnt får du når du har bestått drosjesjåføreksamen hos Statens vegvesen.
Hvem passer ikke dette yrket for?
– Det er mange som ikke passer til å jobbe som taxisjåfør. All lønn er provisjonsbasert, og det passer ikke alle. Du må også ha legeattest på at du har godt syn, god hørsel og god helse. Den må du ta regelmessig.
Hva liker du best med yrket ditt?
– Jeg er en person som alltid er fornøyd. Jeg liker alt ved denne jobben. Jeg får møte nye mennesker, noe jeg liker veldig godt, samtidig får jeg mye frihet i jobben. For å få fri må du bare melde ifra, og så jobbe opp igjen timene dine på et senere tidspunkt. Det er veldig fleksibelt og bra.
Hva liker du minst med yrket ditt?
– Dette er en jobb som jeg ikke tror krever så veldig mye. Hvis du er en ansvarlig person, vil denne jobben gå veldig bra for deg. Du må bare kjenne til dine plikter.
Hva slags type folk vil du anbefale denne jobben for?
– Du må være glad i mennesker, du må være hjelpsom og pratsom. Du må også være ansvarsfull. Du må være klar over at de som trenger taxi kanskje skal på et viktig møte eller på en viktig time hos legen som de har ventet på lenge. Du kan ikke være forsinket eller kjøre feil, de stoler på deg.
Hvilke andre muligheter finnes innenfor yrket?
– Som drosjesjåfør får du erfaring med å kjøre bil, og når du kan kjøre bil finnes det mange yrkesmuligheter. Veldig mange går over til å kjøre budbil eller buss. Når man kjører buss har man en fast arbeidstid og fast timelønn, mange foretrekker det.
Hva kan man forvente i lønn i dette yrket?
– Vår lønn er basert på provisjon. Kjører vi mye en dag, tjener vi bra. Lønnen svinger opp og ned, men jeg tror 30 000 kroner er vanlig. Vi jobber da rundt 11 til 12 timer hver dag. Det er ganske mye, men man blir vant til det.
Hvordan ser du sjansene for å få jobb innen dette yrket?
– Det er kjempegode muligheter til å bli taxisjåfør, de trengs hele tiden. Det er ikke vanskelig å få jobb, men du må ha nødvendig dokumentasjon.